Enligt TS kommer driksvattnet in i andra änden av huset. Det syns även på bilden med uppbruten tröskel att den har har varit utsatt för väta under många år.
 
Jag hade exakt samma problem, fast i lite mindre omfattning. Dessutom endast på den vägg där dräneringen var omgjord på 90-talet. De övriga väggar är original och har inga problem.
I mitt fall var det så att dräneringsfirman varit lite lata med inkopplingen av dagvattenledningarna från stuprören. De hade sparat några betongkrökar i stället för att byta till plastkrökar. Det var skarvar på ett par centimeter mellan betongrören och plaströren. Av någon anledning hade de också ryckt ur gummitätningarna som skall täta skarvarna i plaströren.
Resultatet av detta var att vattnet från taket fick fri passage rakt ner till dräneringsrören som ligger strax under i samma makadamgrav. När vattennivån steg till överkant sula så rann vattnet in i springor mellan sulan och den murade väggen. Allt vatten från hela taket koncentrerat till ett enda rör rakt ner till dräneringen. Blir nog bra flöde på det!
Jag grävde upp och efter att rören gjorts täta hela vägen till brunnen har problemet inte återkommit.

Jag satsar en slant i ditt fall på antingen vatten från takavvattningen eller vatten som trycks bakvägen in i dräneringen genom brunnen om kommunens ledning inte sväljer vattnet tillräckligt. Grundvatten eller vatten från marken låter helt osannolikt. Det skulle aldrig bli sådana mängder. Vattennivån måste under en period varit över sulan så att det kunnat rinna in den vägen. Detta visar sig givetvis endast vid mycket kraftigt regnande, annars hinner dräneringen föra undan vattnet så att det inte rinner över sulan.
Dräneringsrörens nivå, någon decimeter hit eller dit, har nog inte så stor betydelse om jag gissat rätt orsak
 
  • Gilla
Farmor Anka och 1 till
  • Laddar…
Excel
Den här tråden börjar bli så lång och spekulationerna är många.

I TS första inlägg med foton beskrivs problemet så här:

"Vattnet verkar komma från ytterväggen under fönsterna och vandra längs mittväggen i huset."

Kan någon kunnig förklara för mig hur en stopp i dränrör, läckage invändigt etc. kan ge skador så här högt upp på EN av väggarna?:| TS: Kolla den övre tätningslisten, existerar den? Kan det rinna in vatten bakom skivorna? Gräv 20 cm på ett par ställen där du har läckage. Det tar max 10 minuter återkom med rapport hur det ser ut. :surprised:
 
Excel skrev:
Den här tråden börjar bli så lång och spekulationerna är många.

I TS första inlägg med foton beskrivs problemet så här:

"Vattnet verkar komma från ytterväggen under fönsterna och vandra längs mittväggen i huset."

Kan någon kunnig förklara för mig hur en stopp i dränrör, läckage invändigt etc. kan ge skador så här högt upp på EN av väggarna?:| TS: Kolla den övre tätningslisten, existerar den? Kan det rinna in vatten bakom skivorna? Gräv 20 cm på ett par ställen där du har läckage. Det tar max 10 minuter återkom med rapport hur det ser ut. :surprised:
Det kan nog ingen förklara, för jag misstänker att du missförstod min syftning... ;)
Jag menade under fönstren i längsled, inte strax nedan fönstren i höjdled...

Jag tror inte att det har med grundvattnet att göra, utan regnvatten som tar sig ner till plattan.
Stuprören går inte på den sidan huset så det spåret kan vi tyvärr släppa.
Idag regnade det ordentligt i Göteborg, började någon gång efter 10. Någon gång framåt 16 fick jag en pöl på golvet.
Dammsög upp vattnet (glömde tyvärr av att jag hade påse med sågspån och filter monterat så det blev en otrevlig röra) och tömde två maskiner. Det slutade regna framåt 18, då jag fyllde dammsugaren igen. Nu vid 23 fyllde jag en maskin till... Det verkar vara minst 6 timmars tröghet på vattnet lite förenklat.

Tätningslisten existerar och har kontrollerats tidigare. Dock har jag inte kollat hela vägen där jag misstänker vattengenomträngningen, så det skall jag kika på så snart jag får möjlighet.
 
En ide kan ju vara att ringa dräneringsfirman när det börjar regna så att de får komma och se vad som händer. De kanske har någon bra ide som flyter upp när vatten börjar rinna.
 
Karl Johan L skrev:
[bild]
Är det en träregel som sitter fast precis under teglet?
Är det en antennsladd som går in i väggen bakom/över träregeln?

Bra iaktagelser du gjorde i går.
 
Ser ut som bärlinan till en tidigare terrass el dyl.

Man ska ju komma ihåg att vatten som kommer in i stort sett var som helst i väggen kan uppenbara sig på golvet i källaren. Speciellt som grunden är av betonghålsten och att man i källarerummet har träullit som är putsad på ytterväggen.

Vatten som kommer in även ovanför marken kommer mer eller mindre rinna rakt ner bakom putsskiktet i källarplanet. Så att söka felet på andra ställen än från dräneringen är verkligen befogat.
 
Redigerat:
Har du bilder på hur det ser ut idag på utsidan, bägge sidon om hörnet?
 
Jag har haft liknande problem och då visade det sig att vattnet kom in genom ett dåligt tätat hål för genomföring av telekabel ca 20 cm under marknivå. Hålet fanns flera meter från där vattnet uppenbarade sig i källaren.
 
Gynteri
Karl Johan L skrev:
Idag regnade det ordentligt i Göteborg, började någon gång efter 10. Någon gång framåt 16 fick jag en pöl på golvet.
Med den tidsaspekten kan man misstänka att takvattnet leds in i byggnaden. Har du frilagt källarväggarna där du kan misstänka att vattnet tar sig in?
 
Gynteri
Karl Johan L skrev:
[bild]
Bortre hörnet! Tog kallasfalten slut, eller visar bilden det slutliga utförandet före isolering?

För övrigt lär den där vinkeln fungera alldeles utmärkt som vattenuppsamlare när regnet och vinden ligger på rejält några timmar.

Och! Till yttermera visso verkar det som om sockel och fasad linjerar.
 
Redigerat:
Excel
Karl Johan L skrev:
[media]




Jag noterar att man inte direkt har slösat på det flytande membranet. Nu vet jag inte vad som gäller för instruktion för dina skivor men i Isolas beskrivning ska man måla 2 ggr på hela sulan, inte endast ovansidan enl. bild ovan. Dessutom rekommenderas 50 cm på väggen från sulkanten, här ser det att vara max 1-2 dm upp. Man har ju även öppnat upp med yxa ganska lång ned på väggen, ca 30 cm från sulan, dock svårt att bedöma avstånd genom att titta på bilden.
 
I första inlägget nämner du spolrör som är installerade till dräneringsrören.
Har du tittat ner i dessa när det regnar ordentligt? Är det inte vatten där då så kan vi ju utesluta att vattnet tar sig in via dräneringsrören.
 
Excel skrev:
Karl Johan L skrev:
[bild]




Jag noterar att man inte direkt har slösat på det flytande membranet. Nu vet jag inte vad som gäller för instruktion för dina skivor men i Isolas beskrivning ska man måla 2 ggr på hela sulan, inte endast ovansidan enl. bild ovan. Dessutom rekommenderas 50 cm på väggen från sulkanten, här ser det att vara max 1-2 dm upp. Man har ju även öppnat upp med yxa ganska lång ned på väggen, ca 30 cm från sulan, dock svårt att bedöma avstånd genom att titta på bilden.


Jag har också isolerat med ignucell sedan september, bor i gbg området och systemet fungerar perfa.

Jag gör samma notering som excel. Vi fick hela sulan inkletad i membran.

Då jag skulle säga att jag har samma nivå på dränrören som du ligger de helt rätt. Noterar att det är många som just anmärker på denna nivån men skulle inte tro att de själva har utfört en dränering.

10-16 timmar efter ett stort regnfall hör jag i brunnen hur det rinner ifrån dränrören. Det tar ett bra tag för vattnet att vandra.

Lycka till!
 
Andersjohanna skrev:
Excel skrev:
Jag har också isolerat med ignucell sedan september, bor i gbg området och systemet fungerar perfa.

Jag gör samma notering som excel. Vi fick hela sulan inkletad i membran.

Då jag skulle säga att jag har samma nivå på dränrören som du ligger de helt rätt. Noterar att det är många som just anmärker på denna nivån men skulle inte tro att de själva har utfört en dränering.

10-16 timmar efter ett stort regnfall hör jag i brunnen hur det rinner ifrån dränrören. Det tar ett bra tag för vattnet att vandra.

Lycka till!
Noterade en sak.Hur är det men hålkärlet.Ska det inte luta ut 45 grader mellan vägg och yttekant sula för att ev vatten inte ska bli stående på klacken?
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.