Hej.

Jag undrar om någon har koll på vilken effekt som är rimlig.

Förutsättningar:

- Liten toalett, 2,3kvm
- 195 eller 220mm isolering i golvet, första våningen, villa utan källare. 165mm vägg tror jag om det spelar någon roll (1 vägg är ytterägg), 1 litet fönster
- Ska flytspackla ca. 15mm och sedan plastmatta
- Har plockat bort elementet så golvvärmen blir enda värmekällan i rummet, däremot värms våningen upp av luftvärmepump och ibland elpanna.
- Södra Sverige (Småland)

Så, vad säger ni?

Tillverkaren anger:

Riktvärden för mellansverige

Nytt välisolerat 35 W/m2 - 60 W/m2
Äldre tilläggsisolerat 60 W/m2 -100 W/m2
Äldre sämre isolerat >100 W/m2

Värdena ovan är avsedda för golvvärme. Golvytan skall vara 20–27°C enligt Boverkets rekommendationer.
Det minsta paketet, 16m, räcker till ganska precis 70W/kvm när jag räknar bort toastol och badrumsskåp. Räcker det eller behövs det 75-100W/kvm?
 
Jag hittade nu en annan PDF med följande info:

RIKTVÄRDEN FÖR MELLANSVERIGE*

Typ av hus Komfortvärme** | Rumsuppvärmning***

Nytt välisolerat 35 W/m2 | 50 W/m2
Äldre tilläggsisolerat 50 W/m2 | 70 W/m2
Äldre sämre isolerat 60 W/m2 | >80 W/m2

*Golvytan skall vara 20–27°C enligt Boverkets rekommendationer
**Annan värmekälla finns
***Enda värmekälla
Jag tycker att huset ligger närmast "äldre tilläggsisolerat", och klimatzonen borde vara något mer gynnsam än mellansverige. Dessutom vet jag inte om vi riktigt behöver det som klassas som "rumsuppvärmning" eftersom det är så litet och allt runt omkring är uppvärmt (utom ytterväggen, obviously).

Så det känns som att 70W/kvm måste räcka om ingen är av någon annan uppfattning?
 
Det räcker säkert bra, och blir över!

Och om ni låter dörren stå lite på glänt värms det ju också av kringliggande rum.
För där finns väl ventilation som drar in varm luft från kringliggande rum till utsuget på toaletten?
 
KnockOnWood skrev:
Det räcker säkert bra, och blir över!

Och om ni låter dörren stå lite på glänt värms det ju också av kringliggande rum.
För där finns väl ventilation som drar in varm luft från kringliggande rum till utsuget på toaletten?
Efter att jag hittade den andra PDFen så tror jag också det!

Ja, precis.

Ingen direkt tilluft till toaletten (mer än dörrspringor etc), endast frånluft.
 
Var det ett elelement 200-300 w som du tog bort så hade du ett visst riktvärde . Finns nog inte lägre watt på element. Nedan har du utdrag från lvi för beräkning av värme. Men 70 w/m2 räcker troligen.

"För ett genomsnittligt hus i nordiskt klimat med standardisolering och en takhöjd på 2,40-2,50 meter är effektbehovet cirka 70-75 W per kvadratmeter golvyta. För att beräkna hur mycket effekt som går åt för andra takhöjder kan du räkna med ett effektbehov på 30 W per kubikmeter. För golvvärme kan det i vissa fall vara en fördel att ligga på en bruttoeffekt av 100 W/m2 för bästa funktion. Denna beräkning gäller hus i nordiskt klimat men kan variera med hänsyn till husets standard".

I min tvättstuga har jag med effekt på 60 w/m2 då jag tyckte det var onödigt med golvvärme under tvättho och maskiner. Ersatte även altandörr med vägg och välisolerad vvb ger lite värme. Golv temp på 20 räcker för oss.
 
Redigerat:
Jag har liknande förutsättningar. Mitt badrum är dock på 6 kvadratmeter och inga ytterväggar. 220mm isolering i golv, dock med vinterkylan direkt under golvet (öppen plintgrund).
Jag har 420W kabel förlagd, således exakt 70 W per kvadrat. Har en termostat som är rätt avancerad. Bland annat kan den tala om tillslagstiden i %. Den värsta vintermånaden sen jag installerade kabeln så var den igång 44%. Detta med inställd golvtemp på 25 grader!

Under de senaste 30 dygnen har den varit tillslagen 31%! Man klarar sig med rätt lite med andra ord! 25 grader är behagligt varmt. Blir lite för varmt i rummet dock!
 
slurppe99 skrev:
Var det ett elelement 200-300 w som du tog bort så hade du ett visst riktvärde . Finns nog inte lägre watt på element. Nedan har du utdrag från lvi för beräkning av värme. Men 70 w/m2 räcker troligen.

"För ett genomsnittligt hus i nordiskt klimat med standardisolering och en takhöjd på 2,40-2,50 meter är effektbehovet cirka 70-75 W per kvadratmeter golvyta. För att beräkna hur mycket effekt som går åt för andra takhöjder kan du räkna med ett effektbehov på 30 W per kubikmeter. För golvvärme kan det i vissa fall vara en fördel att ligga på en bruttoeffekt av 100 W/m2 för bästa funktion. Denna beräkning gäller hus i nordiskt klimat men kan variera med hänsyn till husets standard".

I min tvättstuga har jag med effekt på 60 w/m2 då jag tyckte det var onödigt med golvvärme under tvättho och maskiner. Ersatte även altandörr med vägg och välisolerad vvb ger lite värme. Golv temp på 20 räcker för oss.
Jag vet tyvärr inte, och elementet är kastat nu. Men det var 50-60cm brett och 2 konvektorplåtar vill jag minnas, från tidigt 80-tal, om det kan tänkas säga något.

När vi bara körde luftvärmepumpen, ner till några minusgrader, och inte hade någon uppvärmning alls på toaletten, så var det svalare där. Men inte så att man frös.

vectrex skrev:
Jag har liknande förutsättningar. Mitt badrum är dock på 6 kvadratmeter och inga ytterväggar. 220mm isolering i golv, dock med vinterkylan direkt under golvet (öppen plintgrund).
Jag har 420W kabel förlagd, således exakt 70 W per kvadrat. Har en termostat som är rätt avancerad. Bland annat kan den tala om tillslagstiden i %. Den värsta vintermånaden sen jag installerade kabeln så var den igång 44%. Detta med inställd golvtemp på 25 grader!

Under de senaste 30 dygnen har den varit tillslagen 31%! Man klarar sig med rätt lite med andra ord! 25 grader är behagligt varmt. Blir lite för varmt i rummet dock!
Sedärja, det låter ju som att 70W/kvm innebär en betydande överkapacitet då tom! Det lutar onekligen mot att jag kör på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.