Har precis köpt en liten traktor med 120cm plogblad som går att höja 30 cm och vinkla åt båda hållen .

Problemet är att jag har ingen aning om hur man lägger upp plogningen :)
Har en infart på 50 m efter ca 35m så svänger den 90 grader, men det går att köra rakt ut med snön om man vill.
Hur börjar man och hur fortsätter man

Har plogat lite men det som förra årets snöröjare tog på 10min tar mig min st 60 min , har iof mycket mindre maskin och blad men det bör gå mycket fortare om man vet vad man gör :)
 
D09
Kul :)

Vad blev det för traktor?

Jag har en Volvo t24 med bladet baktill så det blir lite bökigare, har inget ställbart heller så jag börjar längst till vänster och drar med mig. Backar tillbaka och tar nästa osv.

Brukar dra till snön så att man kan pressa ut den långt eftersom kommer det mycket snö.. Och ännu mer snö så växer vallarna inåt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det beror ju på hur bred vägen är.
Räcker bladbredden att bara köra fram och tillbaka en vända så är det ju klart.
Det blir ju tokigt i kurvan när bladet åker parallellt med vägen men då får du väl ta om nån gång.
Går bladet att vinkla hydrauliskt medan du kör så kan du ju testa att vinkla om det i kurvan och sedan släppa det åt sidan igen efter kurvan.
Det är bara ut och testa, du lär dig eftersom.
Kruxet är väl framåt vintern om du fått mycket snö, då kanske bladet inte kan trycka snön över plogkanten så den rinner tillbaka in i vägen igen. Det beror lite på bladets utformning och hur fort du kör.
 
En kubota blev det.
Vägen är väl 3m eller så
Tycker att snön rinner tillbaka redan... får gasa lite mer :)
Ska man vinkla bladet mycket eller lite? Tycker det åker ut snö på fel sida bladet
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Det tar ett tag innan man hittat det optimala mönstret :)

Du ska vinkla bladet så lite som möjligt utan att snön rinner över (för att få maximal bredd)

Hur många vändor du behöver köra beror på hur mycket snö plogen kan få undan, är det inte så mycket gissar jag på att du kan kör 1 vända (fram och tillbaks) på varje sida av vägen. I kröken kanske du får backa tillbaka utåt på vägen tillbaka för att få det bra.
 
Vinkeln på bladet beror väl på snömängd och vägbredd.
Klarar du dig med en vända om du vinklar bladet lite, utan att snö åker ut på fel sida, så kör på det.
Måste du köra två vändor oavsett, pga vägbredden, så är det väl bara att vinkla max.

Vad du kan göra ibland är att höja upp bladet och köra utefter plogkanten och skära ner den, så blir det lättare att få iväg snön när du plogar.
Blir det he****es mycket snö är det slunga som gäller till sist.
 
eftersom bladet är ca 120 och vägen 300 så blir det minst 3 vändor men då blir det snö som rinner ut på fel sida...
och inte får jag upp och iväg snön heller... får nog skära kanterna
 
Jag har nu bara ett schaktblad bak på traktorn som jag använder. Om det är mycket snö så brukar jag köra ett varv mitt på vägen med bladet rakt och sedan brukar jag vinkla det och köra en gång längs med varje sida. Är det riktigt mycket så får man vinkla ut bladet lite extra och trycka ut snön extra långt så vallarna hålls ut en bit.

Tror nog inte du får snön att flyga iväg så långt med ett vanligt plogblad det krävs nog en riktig vägplog för det och ganska god fart.

Slunga är nog det bästa för att få snön att flyga iväg med en liten traktor.

Så här kan man göra med slunga och framblad https://www.youtube.com/watch?v=LvZLq0YerKc :D
 
Blev ju inget solsken med dom maskinerna:D
 
https://www.youtube.com/watch?v=Yas5NdrmixU

Effektivt kan man ju säga.
Min pojke satt bredvid och tittade med stora ögon, sedan sade han;
"Så skulle man ploga här hemma. Fast det går ju inte. Då hade grannarna nog blivit sura" :D
 
Har du fritt så hade jag investerat i en frontmonterad slunga för exempelvis en fyrhjuling eller om du har tredje funktion en slunga för Bobcat!

Har du vanligt blad och inte ett "slungblad" så får du nog lov att trycka snön ut i diket ibland.

Men jag hade kört en vända åt ett håll och sen två vändor åt det andra och alternerat detta.

Dvs dag ett så kör du en vända och trycker ut till höger sen trycker du två vändor till vänster. Sen tvärtom fast då måste du vinkla om bladet.

Sen när du har plogvallar får du höja bladet och skära vallen.

Men plogrutinen sätter sig efter lite trial and error.

Smider själv planer på att bygga blad med snabbfäste till min landcruiser fast då typ 270cm brett 😈
 
Har tryckt ut snön så långt det gick i kurvan men nu har det kommit så pass att halva den biten är full av snö... Kan tyvärr inte höja bladet mer än 30cm kanske så det blir svårt att skära ner dom

ja slunga hade jag gärna haft, finns både front och bakmonterade har jag sett men aldrig någon till salu :/
Fram är det nog en hydraldriven som gäller då det inte finns nåt kraftuttag, bak finns kraftuttag och 3punktsfäste

Svårt att hitta slungor som bara är 120-130cm breda verkar det som eller så tittar jag på fel ställen
 
Snöslunga är väldigt ineffektivt, för vanlig vägplogning är diagonalblad mycket effektivare.
Nu finns det tillfällen då slunga är väldigt praktisk så den har ett befogande.

För måååånga år sedan hade slungan på Umeå flygplats 600 hk, är säkert ersatt med mera idag.

Protte
 
Jo problemet är ju att jag inte har farten och kraften att få undan snön med blad, vägen blir smalare å smalare

Med slunga får jag bort snön och vägen behåller bredden även om det tar längre tid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.