Det är tråkigt när panelen krymper isär efter målning och man kan minska denna risk genom att köpa nedtorkat virke istället för nyhyvlat, eller låta virket torka hemma innan montering.
 
  • Gilla
lilla frugan
  • Laddar…
Enklaste sättet att slippa det problemet är att grundmåla brädorna innan man sätter upp dem.
 
Tycker nog att det är väl så enkelt att spika upp torra brädor. Speciellt om man har ont om utrymme. Och inga springor alls är snyggare än målade springor.
 
Du måste vara den enda människan i världen som kan sätta upp pärlspont utan att det blir minsta springa efter ett tag. Bara att gratulera! För övrigt så levererar Lundgrens fortfarande till bygghandeln.
 
Låter bra. För att sammanfatta min fråga: Finns det någon som vet om något ställe i min närhet som brukar ha just deras pärlspont eller liknande hemma? Jag är inte ute efter hyvlerier eller målningstips
 
Min lokala XL-Bygg-handlare (utanför ditt sökområde) har panel från Lundgrens. Om du har någon sådan i din närhet kan de säkert ta hem om de inte har på lager. Dock var jag inte riktigt nöjd med kvaliteten. Inte så bra hyvlad och många kvistutslag. Fick kassera lite väl många brädor.
 
Även jag handlar lister på Hallandsgolvet, bra torkat,knappt några kvistar, extremt duktiga att få lite spill av fallande längder. Men jag har inte köpt någon panel än, deras paneler hittar du här paneler.pdf Men du får väl be dom skicka en bild och se om det passar.

Annars finns ju ABi trä i GBG men jag tycker att dom är lite dyra Paneler.pdf
 
Själva vitsen med pärlspont är ju att pärlan lurar ögat att inte se den springa som eventuellt blir... ;)

När vi sätter upp är såklart målet att få så lite springor som möjligt men springor blir det ändå eftersom trä är levande material och rör å sig. Har man inte plats att grundmåla innan och ha brädor liggande överallt kan man efterhand som man sätter upp måla fjädern på varje bräda och sedan sätta nästa. Då slipper man problem med isärtorkade brädor där det är omålat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.