Hej,
Har nyligen flyttat in i hus ca 110 m2 som värms upp med fjärrvärme. Tänkte höra om någon vet vad som är en rimlig förbrukning?

Tack på förhand!
 
Beror på hur huset är isolerat. Mellan 3.000-15.000 kWh kan jag uppskatta baserat på infon jag fått nu.
 
huggan skrev:
Beror på hur huset är isolerat. Mellan 3.000-15.000 kWh kan jag uppskatta baserat på infon jag fått nu.
Per år antar jag att du menar? Utifrån förbrukning november och december skulle vi hamna på 19 000 MWh, vilket ju låter mycket då...
 
Ja, det är ju över 1000 ggr mer. Det är inte så att du beräknar alla månader lika nu väl? Det är ju några få vintermånader som står för nästan all förbrukning.
 
Är det verkligen 1000 ggr mer? Låter ju helt orealistiskt i så fall.

Jag vet faktiskt inte hur det är uträknat, det är energibolagets kalkyl av vår årsförbrukning, framgår inte vad jag kan se hur den görs...
 
Vintermånaderna är ju då du använder fjärrvärmen, på sommaren värmer du ju inte upp.

Eneribolaget beräknar väl på nuvarande förbrukning och skulle ni värms upp huset lika mycket nu året om så kommer ni upp i 19000 men det gör ni inte. Bo ni rtt år så kommer ni se hur det blir.
 
  • Gilla
johan_T
  • Laddar…
Är det verkligen megawattimmar (MWh) som det står på deras kalkyl?
 
  • Gilla
ChrSal85
  • Laddar…
Polyene skrev:
Är det verkligen megawattimmar (MWh) som det står på deras kalkyl?
Ja, på 61 dagar (november och december) har vi gjort av med 3,176 MWh, om jag läser det rätt ...
 
Stämmer säkert. 1MWh = 1000 kWh. Vilket ger ca 3200kWh på 2 månader.
 
  • Gilla
johan_T
  • Laddar…
3,176 MWh = 3176 KWh
 
  • Gilla
johan_T
  • Laddar…
Då är jag med. Lite hög förbrukning kanske, men inget chockartat om jag tolkar era svar rätt ...
 
matw skrev:
Då är jag med. Lite hög förbrukning kanske, men inget chockartat om jag tolkar era svar rätt ...
Du kan knappast mena 19.000 MWh för det är 19.000.000 kWh. Och säger du 3,176 MWh för en månad låter 19 MWh rimligt för ett år dvs 19.000 kwh.

Det är en hög förbrukning för 110 kvm. Vet du hur väggar och tak är uppbyggt? Hur gammalt är huset.
 
Dåligt isolerade hus på 110 m² kan absolut göra av med 19000 kWh per år i värme. Men det är inte troligt att du kommer att göra det. Om du gör av med lika mycket i sommar som under vintern hamnar det där, men det lär du inte göra. Enligt siffror som jag hittat hos Umeå energi är en schablon för el att ett normalt hus gör av med 10% av årsförbrukningen i november och 13% i december. Om 3176 kWh innebär 23% så blir det ungefär 14000 på helåret. Schablonen gällde el, men det borde vara i närheten för fjärrvärme.
 
  • Gilla
Anton Berglund och 1 till
  • Laddar…
huggan skrev:
Du kan knappast mena 19.000 MWh för det är 19.000.000 kWh. Och säger du 3,176 MWh för en månad låter 19 MWh rimligt för ett år dvs 19.000 kwh.

Det är en hög förbrukning för 110 kvm. Vet du hur väggar och tak är uppbyggt? Hur gammalt är huset.
Det var ju tråkigt. Huset är byggt 2000. 2 plan, i trä, tegeltak. Vet dock inga närmare detaljer kring uppbyggnad, isolering etc. tyvärr... Energiklass E enligt nyligen gjord besiktning.
 
matw skrev:
Det var ju tråkigt. Huset är byggt 2000. 2 plan, i trä, tegeltak. Vet dock inga närmare detaljer kring uppbyggnad, isolering etc. tyvärr... Energiklass E enligt nyligen gjord besiktning.
Ja det låter lite udda. Antar att du inte är först ägaren då. Vet du vad det är för hustillverkare?
Var bor du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.