Jag tänkte mig att riva det gamla kaklet på väggen bakom diskbänk o spis, och då kakla nytt.
Skulle det fungera att sköta hela kaklandet på en spånskiva eller liknande o sedan montera upp det hela färdigt på väggen?
 
Skulle oroa mig för att fogar och kanske även fixen skulle spricka när du ska lyfta och montera skivan
 
Spånskiva rekommenderas inte för kakel. Sen kan jag inte se nån enda fördel med att krångla till det så som du tänkt.
 
Stefan N skrev:
Spånskiva rekommenderas inte för kakel. Sen kan jag inte se nån enda fördel med att krångla till det så som du tänkt.
- Fördelen som jag ser det är att man slipper ett trångt utrymme med små marginaler i hörn och kanter.
 
Någon som gjort på det här sättet - alltså att kakla på en skiva av något slag (spån, plywood, plåt etc) och sedan montera det färdigkaklat?
 
Såga till en skiva i rätt storlek och lägg den på golvet och lägg ut kaklet som du ska ha det, skär till plattorna, sen sätter du en gips på väggen och sätter upp kaklet, då slipper du mäta ut det på väggen. Fredde
 
Nu har jag, efter att ha mätt och donat, kommit dithän att jag bestämt mig för att kakla direkt mot väggen.
När jag tog bort kaklet igår, skadades gipsskivan ordentligt på sina ställen. Det blev både sprickor och hål i den oavsett hur försiktigt jag försökte knacka och bända loss de gamla plattorna.
¨
Jag kommer alltså ersätta delen mellan bänksskiva och överskåp med en ny gipsskiva, och undrar om det är så "enkelt" som att med cirkelsågen såga ut delen som ska bort och bända loss den, för att sedan spika dit ersättningsskivan? Det sitter tätreglad trävägg bakom gipset, med ca 200 mm CC.
 
Det enda jag ser som problem med det är att du får svårt att komma åt med cirkelsågen.

Men är skivan verkligen så dålig att du måste byta den? Ofta så spacklar man i även stora hål med gipsbruk, eller gipsfiller. Observera att vanligt väggspackel duger inte. Ytan behöver inte vara spegelblank för kakelsättning, möjligen om du sätter mosaik.
 
@hempularen - ja det blir trångt att komma åt med cirkelsågen, men lyckligtvis är inte hålen placerade direkt under överskåpen. Finns det något smidigare sätt?

Det är ett hål på ca 10x15 cm med bara tomrum bakom. Hålet är alltså mitt mellan två reglar.
Går det laga ett sådant stort hål?
Jag tänkte då också att det skulle bli smidigare att kakla på en helt ny slät yta isf den nuvarande som i så fall måste slipas ned och sedan spacklas innan kakling.
 
Vill man få det ännu starkare så kan man limma på skarvremsor med våtrumslim när man fått triangeln på plats därefter spackla över.
 
@JOW - tack för tipset. Ska kika på vad som blir smidigast i sin helhet för mig.
 
Om inte annat så dammar det otroligt mycket om du kör med en cirkelsåg på gipsskivor!

Ta en kniv och jämna till kanterna där du skadad gipsskivorna likt tipset ovan från JOW.
 
Ska du laga hålet på 10*15cm så kan du såga till ett par träbitar som är ca 5cm längre än hålet, fäst en skruv på mitten så du har nått att hålla i, lirka in den i hålet och dra en skruv genom gipsen och in i träbiten i båda ändar. Nu har du ett bra stöd för lagbiten. Fredde
 
Tackar er för tipsen ovan. Jag har löst det genom att såga ut större partier ur den befintliga gipsplatteväggen och ersätta med plywood jag hade hemma. Tänkte först använda gipsplattor förstås, men eftersom mitt 60-talshus har 10-mm gips så gick det inte så lätt. Alltså är väggen nu "lagad" och ojämnheter och sprickor är spacklade.

En ny fråga - krävs primer före kakling här? Det är inga nya material, utan gamla gipsplatteväggen samt två äldre plywoodplattor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.