Hej!

Vi har ett hus från 1927. Vi har kalla golv.
Vi tänkte låta installera vattenburet värmesystem men gissningsvis kommer golven på bottenvåningen att
fortsätta vara kalla efter. Golvvärme är ett för stort projekt med att bryta upp golvet tycker vi.
Men en isoleringsfirma har gett oss en offert på att lösullisolera golvet underifrån.
Dvs insprutat från krypgrunden.
Någon som har erfarenhet om detta kan vara en bra investering? 26.000:- skulle det kosta.
 
Det finns ett visst "motstånd" i byggnadsvårdskretsar, och för all del även från andra, mot att isolera gamla golv över krypgrund. Det som hävdas är att temperaturen i krypgrunden sjunker (minskad värme som spillt ner från bostaden) och gör att miljön där nere blir fuktigare = större risk för mögel angrepp.

Vårt hus sprutisolerades i golven någon gång på 80-talet tror jag, men den besiktningsman vi använde när vi köpte huset sade att den typen av isolering som användes då pulvriserades med tiden och försvann, och att det var lika bra, för krypgrundens skull. Personligen tror jag nog att det inte generellt går att säga att det är dåligt, det måste bero från fall till fall eftersom förutsättningarna i olika krypgrunder kan skilja sig åt väldigt mycket.

Det jag sett i vår nuvarande krypgrund är att det är snustorrt, ingen tillstymmelse till fukt i t.ex. marken. I vårt förra hus däremot så var det betydligt fuktigare.
 
Kalla golv brukar oftast bero på drag. Dvs den isolering som finns har kanske satt sig.
I så fall kommer insprutad isolering att täppa till draget. Dock sannolikt inte lösull (glas-/stenull). Däremot cellulosaisolering. Den harmonierar betydligt bättre med det gamla husets konstruktion och material, samt att den brukar sprutas in och packas rätt hårt, vilket bör ha en dragminskande effekt.
 
Tack för era svar. Både vår källare och vår krypgrund är i nuläget snustorra.
Isoleringskillen rekommenderar "ecofiber". Antar att det är cellulosa?

Jag har svårt att tro att det förekommer drag mellan krypgrunden och rummen ovanför.
Det ligger helt enkelt för många lager emellan. Tror minst 4 olika lager bestående av
lera (gammal isolering), plankor (2 lager), spånskivor och parkettgolv.
Men det finns lite luftcirkulation i rummen som kommer från air-fresh-ventiler. Ventilerna
är nödvändiga för husets luftcirkulation, vad jag har förstått. Kanske kommer det drag därifrån?

OM det nu finns drag, så kommer golvisoleringen knappast att hjälpa.
 
Har ett likadant "problem" med mitt hus, det drar från golven. Om man inte ska isolera mer, hur ska man då lösa det (tänker mest på det med drag)? Byta ut befintlig isolering till något annat material?
 
Det finns ingen befintlig isolering (det finns en tom luftficka där man kan spruta in) förutom lerskiktet. Om man nu kallar det för isolering. Drag genom golvet är också uteslutet som du kan läsa ovan.
Vi kommer helt enkelt att installera den vattenburna värmen och avvakta vad som händer.
 
Behöver inte vara drag genom golvet. Drag under golvet fungerar väldigt avkylande det också.

Ecofiber är nog någon typ av cellulosa ja. Det kan fungera.

Bor själv i en gammal skånelänga. I den gamla delen är golven kalla, och där drar det vid trösklar och golvlister. Det drar inte genom golvet, för det kan det inte då det är ett limmat flytande modernt Pergo laminatgolv.

Vi bodde tidigare i ett annat hus fr -47. Där drog det bokstavligen i springorna i brädgolvet på ovanvån.
Det är jättevanligt i gamla hus att isoleringen sätter sig och då börjar det dra när det finns luftspalter.
Lera är ett suveränt tätningsmaterial, men efter 50-100 år kan det ha börjat spricka el släppa.

Det bästa ni kan göra för att ta reda på huruvida det är drag el inte fr golvet är att känna efter golvlister och trösklar om det drar kalluft. Det räcker inte att känna på ett el två ställen, utan ni måste krypa runt och känna längs varje cm. (Det drar inte nödvändigtvis överallt.)
Vill ni göra det ordentligt så tar ni bort golv- och tröskellister. Då brukar det kunna kännas tydligare, eftersom dessa lister ursprungligen inte var en estetisk utsmyckningsdetalj, utan också en tätning mot drag (och kanske också möss). Lister är dock ingen hermetisk tätning, såvida det inte är drevat bakom.
 
S
Att gjuta platta med golvvärme är oftast det säkraste och bästa man kan göra.
Isolerar man golven så blir det ju oftast fuktigare och helt klart kallare i torpargrunden.
 
Jag har funderat lite på detta eftersom även mitt gamla hus har dragiga golv.

Jag har en teori om att det skulle kunna hjälpa lite att isolera eller täta mot vinden. Varm luft stiger och när den varma luften försvinner uppåt måste ny luft sugas in för att ersätta den och det skulle den alltså göra genom de springor som finns.

En annan idé vore att isolera golvbjälklagen enbart längs ytterväggarna. Då skulle man slippa drag i golvbjälklaget men ändå värma krypgrunden genom golven.
 
Vi isolerade just vinden. Det var bra men för golven gjorde det noll skillnad.
 
Intressant. Vad hade ni för isolering och ev. Ångspärr innan resp. Efter vindsisoleringen? Jag har också isolerat vinden och upplever golven som bättre, men jag har gjort en massa annat också (dock inget med golven). Lade ångbroms under vindsisoleringen och det kanske var det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.