Hej och hjälp!
Funderar kring hur jag ska göra med dessa väggar. Vi har rivit vägg och gammalt kakel, detta ledde till en del skador i putsen. Hur lagar man enklast dessa? Funkar vanligt spackel eller måste det vara någon slags gipsbruk? Väggarna ska sedan målas men det ska också upp ett kök med väggskåp på ena väggen. Mycket av skadorna kommer alltså att döljas så ett perfekt resultat är inte nödvändigt överallt men vill ju gärna att det ska hålla utan att spricka.. Min första tanke var att laga hålen med spackel och sedan bredspackla men det kanske inte är det bästa?

Mvh
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hsd
Putsa
Enklast och billigaste
 
Jag hade liknande problem i mitt kök som jag nyligen rev, det löste jag med gipsspackel, Ardex 828 som kan läggas i skikt upp till 7 cm i en vända.

Tänk sen även på att den gamla putsen är spröd som kex så allt som du vill fästa i väggarna måste fästas djupt i slaggstenen eller teglet under med långa skruv och bra pluggar.
 
Ardex, det låter ju smidigt att man kan lägga på så tjockt på en gång! Använder man det för att jämna ut hela väggytan sen (som bredspackling) eller använder man vanligt spackel på det sen?
Har märkt att putsen är väldigt spröd, det är sedan lättbetong bakom som också känns ganska spröd. Men det borde väl funka bara man har rätt sorts plugg? Och lång skruv som du skrev..
 
Först måste man få bort den lösaste putsen, sen borstade och dammsög jag lite innan jag gick på med primer för att binda upp ytan. Gipspacklet är sen väldigt lätt att jobba med, du kan både fylla hål och slätspackla och det är även hyfsat lättslipat. Men jag gick även på med lite vanligt väggspackel på en del ställen där jag kände att jag behövde jämna till ytan ännu mer, framförallt där skåp eller kakel inte kommer dölja väggen.
 
Åh, härligt. Du får det att låta lätt som en plätt :)
 
tgrr skrev:
Åh, härligt. Du får det att låta lätt som en plätt :)
Ja det var ganska lätt, jag fick dock panik i första läget när det började rasa puts vid rivningen av köket. Det ledde även till att jag var tvungen att avboka golvfirman som skulle komma två dagar senare eftersom väggarna behövde lösas först. Så köket blev rejält försenat och först nästa helg kommer vi efter mycket om och men kunna sätta upp stommarna. Luckorna kommer dessutom först vecka nio (långa leveranstider hos Järfälla kök just nu) så det tar sin tid att få köket klart.
 
Redigerat:
Gipsputs ska du använda inte gipsspackel (men jag antar de andra här menar gipsputs när de skriver "gipsspackel"...).

Bara att borsta och dammsuga bort allt löst, lägga på outspädd primer (vilken som helst duger) och sen blanda till gipsputs. Jag använder alltid vanliga spacklar när jag drar på gipsputs, mer rutinerade använder putsbräda.

Dra inte på för mycket. Gipsputs blir väldigt hårt och går inte att slipa ner!
Du kan lägga på i flera lager och låta det torka mellan. Då behövs inte primer igen men det är då bra att ha en ojämn/skrovlig yta att lägga andra lagret på så det tar fast ordentligt.
 
Finns gipsputs på t.ex. Bauhaus eller Hornbach också... förmodligen betydligt billigare än Ardex också... :)
 
Okej, men det är i princip samma sak alltså, gipsputs och det som Ardex kallar för gipsspackel? Ardex verkar iallafall finnas på Beijer såg jag när jag googlade lite snabbt..

Men du Gnagare menar att det funkar att slipa Ardex? Eftersom anders07 skriver att gipsputs blir väldigt hårt så kanske det inte är samma ändå? Föredrar om det går att slipa, vore smidigt att använda det över större delar av väggarna tänker jag.
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Ja det var ganska lätt, jag fick dock panik i första läget när det började rasa puts vid rivningen av köket. Det ledde även till att jag var tvungen att avboka golvfirman som skulle komma två dagar senare eftersom väggarna behövde lösas först. Så köket blev rejält försenat och först nästa helg kommer vi efter mycket om och men kunna sätta upp stommarna. Luckorna kommer dessutom först vecka nio (långa leveranstider hos Järfälla kök just nu) så det tar sin tid att få köket klart.
Jo vi kände också lite panik när halva väggen hängde med kaklet ned 😄 vi ska också lägga golv, måste fixa väggarna först! Vårt kök kommer på måndag 😊 stressig helg.
 
tgrr skrev:
Okej, men det är i princip samma sak alltså, gipsputs och det som Ardex kallar för gipsspackel? Ardex verkar iallafall finnas på Beijer såg jag när jag googlade lite snabbt..

Men du Gnagare menar att det funkar att slipa Ardex? Eftersom anders07 skriver att gipsputs blir väldigt hårt så kanske det inte är samma ändå? Föredrar om det går att slipa, vore smidigt att använda det över större delar av väggarna tänker jag.
Ja det går att finslipa åtminstone, men det blir ett väldigt fint och flyktigt pulver så vi hyrde en maskin man kopplar till dammsugaren för de större ytorna. Kostade 220 spänn per dygn hos Cramo.

Men det är ju klart att det lönar sig att vara noggrann när man kleggar på gipsen.
 
Tack för tipsen! Jag använde mig av något som på Bauhaus kallades för gipsfiller, det fungerade fint. Räckte dock inte med 10 kg så jag måste komplettera :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.