Funderar på att knacka mig in i en den gamla rökkanalen vid pilen på bilden.

För att göra detta måste jag plocka bort stenar i "stödmuren" som har en inbyggd värmeslinga (svart).

Frågan är vad som händer om jag tar bort stenar först för att komma åt rökkanalen i skorstensdelen och sen för att fälla in ett 125mm rör till köksfläkten ungefär 50 cm åt väster på bilden.

Känns som att allt kan rasa när stödmuren endast är en tegelsten bred på ömse sidor om värmekanalen.

Vad tror ni?

Bilden visar skorstenen uppifrån. sk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det beror ju på hur stödmuren ser ut/är byggd. Dvs hur mycket material det finns att ta av, samt vilka laster stödmuren tar upp. Sannolikt är det inga problem, men som sagt - det beror på...
 
Oldboy skrev:
Det beror ju på hur stödmuren ser ut/är byggd. Dvs hur mycket material det finns att ta av, samt vilka laster stödmuren tar upp. Sannolikt är det inga problem, men som sagt - det beror på...
Nu har jag undersökt lite och det är tyvärr som jag tror att där jag vill plocka bort stenar är endast väggen en liggande sten bred vilket gör att jag blir orolig att de stenar som är ovanför kommer ramla ner om jag börjar plocka bort de stenar som behövs för att få in röret. Har hittat rökgången iaf men det hjälper inte så mycket om det inte går att dra ett rör i väggen.

Ovanför är det väl inte jättemycket vikt på. Gissar att det är murat en bit upp i bjälklaget som stöd för en ev spis på övervåningen.

Så frågan är igen, tror ni skiten rasar om jag pillar bort stenar? Murbruket är väldigt poröst. Har hackat bort allt med en mejsel.

Bifogar två bilder. Den ena är det tänkta rörets dragning och den andra närbild på hålet in i rökgången. IMG_2557.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2558.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jahapp. trodde jag kommit på en lösning. Att dra slangen inne i den gamla värmekanalen som syns på första inlägget. MEN, när jag plockade bort stenen som bryter den gröna ringen till vänster och stenen ovanför den så ser jag ju att det är en skiljevägg alldeles precis till höger om dessa stenar. Alltså inte fri kanal över till rökkanalen.

Någon som vet tjocklek på en sådan skiljevägg? Själv gissar jag på 70mm som en sten är tjock men är väldigt svårt att veta.

Kanske får ringa en murare så han får komma och kolla in vad som ska göras.
 
Det är ju väldigt svårt att avgöra här på forumet. Det skulle nog behövas många fler bilder, och ev ritningar, samt tydligare beskrivning, men det är ändå svårt i ett gammalt hus. Att ta dit en erfaren murare är inte fel. Gärna en skorstensmurare van vid gamla skorstenar. Rökröret/kanalen behöver ju komma fram rätt inne i skorstenen också.
 
Lösningen på eventuella ras är klar. Satte in 4st 16mm tjocka och 800mm långa armeringsjärn i en fog för att hålla de övre stenarna på plats. Nedåt har jag stöd av stenar som inte riskerar att lossna. Den nya fläktkanalen är också på plats. Återstår bara att mura och putsa igen hålet.
IMG_2576.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny fråga. Kan jag först mura upp stenar och hålet och låta det torka för att till sist putsa ett yttre lager om 1-2cm puts, tänkte använda murbruk C från byggmax för att måde mura och putsa?

Ny fråga 2. T.ex. Weber Gypsum naturgips går det att sätta kakel på det underlaget eller blir det för svagt?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.