Senaste stormen tog en del av mitt altantak. Suck!

Jag har ett skärmtak gjort av tre stycken 10 mm kanalplastskivor. De är monterade enligt bruksanvisningen.

Vid senaste stormen flög två takskivor iväg. Aluminiumprofilerna och täcklocken satt kvar som inget hade hänt. Skivorna borde således ha krökts eller att täcklocken "öppnats" sig på något sätt. Kan detta bero på skivorna endast är 10 mm breda? Tror ni kunniga att detta inte borde hända om man köper nya tjockare skivor? Räcker 16 mm?

Taket löper nästan 3.5 meter ut från husväggen och på en kortsida har jag en vägg som går ända upp taket och på motsatt sida av husväggen har jag en vägg som är 1 meter bred och går upp till taket. Förutom husväggen är således väggarna runt skärmtaket format som ett "L". Det blir alltså ett ganska bra vindfång.

Tacksam för svar!
 
Vi har 32mm kanalplast på vårt skärmtak, det klarade sig bra i stormen. Tjockleken på skivorna gör absolut skillnad, skivor med X-struktur verkar än mer stabila.
 
Tack Peter. Skönt att ditt tak klarade stormen. Även om mina skivor var tunna var dem med X-struktur.

/ Fredrik
 
Det är nog svårt att skydda sig hel med storm, kommer vinden fel så kan även ett 32mm tak lätt blåsa iväg. Det handlar nog mer om tur eller otur än något annat.

Vi har 32mm tak från GOP och även det klarade sig bra i stormen, grannen har ett 10mm noname som också klarade sig bra. Däremot så tog Egon en vindskiveplåt :mad: och skickade iväg.

Är det monterat enligt alla konstens regler så kan man inte göra mycket mer än att hoppas att det klarar av en storm.
 
Hmm, det är något jag inte förstår. Sitter en sån takskiva fast genom att två av kanterna är låsta under en aluminiumlist? Varför fäster man i så fall inte ett par tvärgående vinkeljärn som ser till att mitten på skivan inte kan lyfta? Då kommer den ju inte flyga iväg utan att gå sönder, och det borde kräva mycket mer vind?
 
Hur tänkte du där? Skall man fästa takskivan till vinkeljärnen så måste man göra hål i skivan och få läckagerisk. Dessutom längdändrar skivan en del mellan sommar och vinter så det måste vara ett avlångt hål i så fall, vilket ytterligare ökar läckagerisken....

Så kläminfästningen utefter skivans längdsidor är nog än så länge den bästa infästningen, speciellt då alla fabrikanter har den lösningen.
 
  • Gilla
l.l
  • Laddar…
Vilken infästning har du på skivornas kortsidor då?
I nederkant brukar man väl trä in den i en U-profil ett par cm och i överkant, mot fasaden borde du kunna fixa till nån liknande klämlösning tex 20cm plåt som vinklas ut. Då borde den sitta?
Är skivan klämd runt alla 4 kanter borde den inte kunna slita sig.

Annars kan du väl sätta en utvändig kortling på mitten, tvärs över allt.
Blir skitfult men skivorna lär inte flyga iväg iallafall....
 
Redigerat:
para skrev:
Vilken infästning har du på skivornas kortsidor då?
I nederkant brukar man väl trä in den i en U-profil ett par cm och i överkant, mot fasaden borde du kunna fixa till nån liknande klämlösning tex 20cm plåt som vinklas ut. Då borde den sitta?
Är skivan klämd runt alla 4 kanter borde den inte kunna slita sig.

Annars kan du väl sätta en utvändig kortling på mitten, tvärs över allt.
Blir skitfult men skivorna lär inte flyga iväg iallafall....
Skivorna sitter med en u-profil i nederkant som är fäst i aliminiumprofilerna som ligger längs med takreglarna. I överkant mot fasaden är egentligen bara en L-formad täckprofil med syfte att få regnvattnet att gå från fasaden till takskivorna. På undersidan vid fasaden sitter en kortling för att göra utrymmet så litet som möjligt mellan kortlingen och täckprofilen. En u-profil i överkant kanske skulle hjälpa något.

Täcklocken på taket är av plast. Skånska byggvaror verkar ha täcklock av aluminium som dessutom skruvas fast i aluminiumprofilen som löper längs med takreglarna. Frågan är om skivorna inte kan slita sig loss ändå.
 
Vi har skånska byggvarors 10 eller 16 mm (kommer inte ihåg vilket) ej x-profil och de har suttit kvar i 4 år utan att flyga iväg. Har monterat med 45X45 mm på undersidan vilket gör att de inte kan böjas neråt. Om detta bidragit till att de sitter kvar vet jag inte men det borde göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.