Hej tittar på möjligheter för att värma upp garage 130kvm + stuga 25kvm genom vattenburen golvvärme. Garaget har FTX. Komplett ny pelletsanläggning verkar lämpligt att ställa i garaget och gräva ned en isolerad varmvattenslang för husets golvvärme.

Tanken är att hålla ca 18C året om i båda byggnader. Men möjlighet att höja tempen till 22C i stugan när man ska vistas där längre stunder.
Man vill ju även ha varmvatten då och då för dusch och tvätta händerna. Där krävs ju lite högre temp än "in-temp" till golvvärmen.

Så till frågan, kommer pelletsanläggningen fungera effektivt utan ackumulatortank i denna applikation? Skulle det vara bäst att låta pelletsanläggningen stå för varmvattnet till dusch, eller är det bättre att komplettera med en varmvattenberedare för detta. Så pelletsanläggningen endast behöver hålla 30-35C som mest för att skicka ut till golvvärmen?

Vänliga hälsningar

Nicklas
 
Redigerat:
peternicklas
Du måste köra pannan på minst 55 grader för att inte få Legionella i varmvattnet. Har du en shunt till golvvärmen så fungerar det.
 
Hej, det var just därför jag menar att det kanske är bättre att ha en VVB just för duschvattnet. Så slipper pelletsanläggningen hålla över 55 grader konstant när golvvärmen inte behöver så mycket. Dock kanske pelletsanläggningen är oeffektiv när det handlar om så låga temperaturer?

På sommaren kan då pelletsbrännaren vara helt avstängd, ett oljefyllt elelement skulle kunna hålla stugan varm på morgonkvisten, och VVB står för duschvattnet.

Bra eller dålig idé?

Vänliga hälsningar

Nicklas
 
Redigerat:
Tänk på att det är speciella regler för panna i garage pga brandrisk. Jag har för mig att man måste ha pannan i separat rum och fristående dörr in eller brandsluss om man använder garaget som ett garage med bil i. Andra på forumet kan nog det här bättre men är säker på att jag läst det här i någon tråd.


"Komplett ny pelletsanläggning verkar lämpligt att ställa i garaget och gräva ned en isolerad varmvattenslang för husets golvvärme."
 
peternicklas
Vet inte med, kanske varmvattnet kan passera pelletspannan innan det kommer till VVB, blir ju uppvärmt så VVB behöver inte höja så många grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.