Hej!

Vi har en diskmaskin som inte tar in tillräckligt med vatten. Det är en Siemens SN46T590SK/15 från 2009. Oavsett vilket program man väljer så går den under några minuter, och det kommer upp "Testar vattentillförsel" i displayen två gånger och sedan efter ca två minuter till så stänger den av sig och så står det "Färdig" efter att som synes i displayen ha kört sina "cykler".

Ibland när den kört klart sina "cykler" så visas koden E14 i displayen.

Har resettat flera gånger, och även stängt av maskinen och låtit den stå, dragit ur stickproppen och försökt säkert 20 gånger utan verkan.

Vi har fått mycket hjälp i trådarna:
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/100597-aquastop-till-diskmaskinen-trasig-4.html

http://www.byggahus.se/forum/kok/9690-problem-med-diskmaskin.html

http://www.byggahus.se/forum/vitvaror/214303-siemens-diskmaskin-tar-inte-vatten-ibland-2.html

Ringde till Siemens serviceavdelning och där sa de att vi skulle kolla om det fanns skräp i filtret vid vattenanslutningen (vid Aquastopen). Finns inget skräp, men för säkerhets skull tog jag bort och rengjorde det.

Vi har även försökt att rengöra vattentilloppet och fått bort en massa "algväxt" som beckade igen från början genom att peta in ståltråd inifrån maskinen och dra fram och tillbaka flera gånger. Tyvärr kommer vi inte åt ett område med smuts och nu undrar vi om ni har några tips om hur man skall gå vidare?

Vår maskin ser på vänstra sidan inte ut som maskiner i ovan nämnda trådar. Det går i princip inte att ta fram/bort några delar då det verkar vara helgjutet i plast.
 
Här kommer en bild från hur det såg ut innan vi spolade och rengjorde vattentilloppet så långt vi kunde.
Det är alltså vid ringen märkt med 1 vi inte kommer åt att göra rent. Finns det något sätt vi kan komma åt området?

Vänstra sidan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det markerade området är avloppet. Ignorera det
 
Är det verkligen e:14 som visas? Inte e:24?
 
Tack för svaretTorbeno,
vi antog att det markerade området hade med vattentillförsel att göra eftersom det rinner vatten igenom området när vi tittar efter när maskinen går.

Det är - och har varit koden E14 - som visats på displayen hela tiden felet varat, se bild.
20150108_170828.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Martin Westher
  • Laddar…
Ok. E14 har jag inte huvudet. Först på måndag...
 
Tack, om du har tillgång till förklaring för just den koden så är det kanonbra! Bruksanvisningen nämner ingenting om just den felkoden.
 
A
E14 brukar betyda att maskinen inte får signaler från flödesmätaren
Den sitter lite längre ner där den svarta sladden är.
Propellern innuti skall ju snurra och reedswichen registrera, så var felet är vet jag ej
Någon på forumet bytte hela behållaren och fick det att fungera
 
electroluxaren skrev:
E14 brukar betyda att maskinen inte får signaler från flödesmätaren
Den sitter lite längre ner där den svarta sladden är.
Propellern innuti skall ju snurra och reedswichen registrera, så var felet är vet jag ej
Någon på forumet bytte hela behållaren och fick det att fungera
Ja, E14 är detta. Den lilla flödesmätaren ger inte signal till kortet. Denna är billig och enkel att byta. 611317 tror jag den heter men dubbelkolla gärna det innan du köper en ny.
 
Stort tack för hjäpen till er båda!

Maskinen har nu gått igång (konstigt nog efter alla försök till att spola bort smutsen i vattentilloppet). Vid sista försöket så blev det så blött att det rann vatten ner under maskinen så att det löste någon typ av överflödesskydd, så det blev ännu mer felsökning.Efter ordentlig torkning av de delar vi kunde komma åt samt tippning av maskinen samt att den fick stå över natten så gick den igång!

Knappt man förstår att den fungerar, så vi är försiktigt positiva och har testat två korta program och ett normalprogram och den fungerar fortfarande.
 
Hej,

Det låter som samma problem som vi hade med vår Siemens. (Kan inte modell nummer på rak arm.)

Det kom inte in tillräckligt med vatten, ibland funkade den, det läckte ut lite vatten osv.

I vårt fall var det slang nummer 2 från vänster (den går in till utloppet inne i maskinen dvs under filter etc) som var helt igensatt. Det var kanske 2 mm öppet i slangen. Efter att ha plockat bort och rengjort den slangen fungerar den som den ska.

Jag har för mig att det borde gå att komma åt från sidan som ni har öppen samt om man plockar bort plåten som sitter nere i framkant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.