Hej,

Finns ju en del fina trådar om verkstadsbyggen här, har läst en hel del av dem för idéer. Jag har ett litet f.d. stall som ska bli verkstad och snickarbod så småningom (ska bara...)

Den större delen är 6x6 m, med 3,5 m bred port. Denna har jag tänkt använda för enklare bilmekande, sommarparkering för Grållen, lite grovsnickrande och så. Kommer gipsas osv för att kunna svetsa och slipa.

Den mindre delen är 2,3x6 m, med en hörna där elcentral, vattenkran, handfat och lite smått och gott finns. Kvar är 2,3x4 m prima utrymme att fylla. Detta vill jag använda till lite snickeri, finmekande osv. I framtiden vill jag bestycka med liten svarv och fräs, borr, hyvel, bandsåg och annat trevligt. Elvärme finns i detta utrymme.

Nu till den egentliga frågan, hur ska man möblera/inreda denna lilla del utan att det blir smockfullt? Tänkte man kan ställa en del maskiner på hjul för att kunna flytta runt, men fler idéer på smart "möblering" efterfrågas. Det större utrymmet går tyvärr inte att underhållsvärma utan en stor insats på tätning och isolering... Se bifogad skiss på ungefär hur det ser ut.

Mvh
Magnus

Verkstad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Ett litet snickeri, kan nog gå. Annars lär det bli trångt. Jag skulle köpa en kombimaskin för hyvling, kap, fräs. Sedan ställer du spånsugen i den ouppvärmda delen och drar ett rör. Maskiner för metall, kommer du inte få plats med.
 
En variant jag funderat på är att t.ex. hyvel kan stå på hjul och rullas ut i det stora rummet när man ska använda den (det går ju lätt åt ett par meter längd med in- och utmatning). Bandputs, träfräs, bandsåg likaså. Jag har idag inte så mycket maskiner att möblera med, men när man börjar leta vore det ju trevligt att ha en idé om hur det ska få plats också.

Tror ni det blir för bökigt att rulla grejerna in och ut på det sättet? Förvaring av alla maskiner ska naturligtvis vara i lilla rummet med 10-15 grader värme. Likaså förvaring av virke. Det kommer inte utnyttjas varje vecka, mer kanske periodvis när man filar på nåt.

Nån som har en liten snickarverkstad med lite maskiner och som kan dela med sig av bilder, månne?
 
Apropå kombimaskiner, är de nåt att ha jämfört med fristående? Och då pratar jag om mindre hobby-kombi, inte yrkesgrejer. Hur mycket stök brukar det vara att växla mellan olika funktioner? Behöver man komma åt runt om, alternativt kunna vrida maskinen?
 
Har gjort ett par snabba skisser (vridna 90 grader från förra bilden), med största skillnaden mellan dem att i ena fallet finns en liten fräs för metallarbeten, i andra fallet bordscirkelsåg för träjobb. Har inte kommit fram till ännu vad jag skulle ha mest nytta av...
Bandsåg och rikt/plan står på hjul, likaså bordssågen. Det blir trångt hur man än gör, men tror ni det över huvud taget går? Ca 90 cm mellan arbetsbänk och hyllorna bakom...


Verkstad trä 1.jpg

Med bordssåg


Verkstad metall 1.jpg

Med fräs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.