I samband med indragning av fiber i huset så funderar jag på att sätta router (Asus RT-AC66U) och switch samt patchpanel i en klädkammare mitt i huset. Enda möjliga problemet med det är att bakom den lilla låda som jag tänker skruva upp routern på går det ett spirorör för köksventilationen. Kan spiroröret som ligger kanske 10-15 cm bakom routerns antenner störa signalen? Någon som vet något om detta?
 
Det är ju inte precis idealiskt att ha metall så nära antennerna.
 
Det finns en risk att du får försämrad täckning i området bakom spiroröret från routern sett. Antar att antennerna är rundstrålande.
 
C
Testa om möjligt alternativa placeringar innan du bestämmer dig vad som är bäst. I en inomhusmiljö sprids signalerna till stor del genom reflektioner så trots att röret kommer att skärma av och reflektera signalen så är det inte nödvändigtvis en dålig placering. Det är mycket möjligt att det kommer att fungera alldeles utmärkt.
 
Röret kan skugga området bakom men som cpalm skriver så studsar signalerna runt lite hit och dit så prova ut en bra placering innan du bestämmer dig.
 
En enkel jämnförelse är att tända en lampa med naken glödlampa mitt i ett annars mörk rum, ställ ett spiororör 10-15cm från lampan. Det blir en skugga bakom röret, men inte helt mörkt då ljuset reflekteras av väggarna. Nu reflekteras och absorberas ljus och mikrovågor olika, men det kan ge en känsla av effekten.
 
Ok, tack för era svar. Jag får helt enkelt testa som föreslås. Hoppas det funkar för jag har svårt att hitta en bättre placering ur logistisk synvinkel med tanke på matningen av nätverkskablaget. Å andra sidan funkar det inte optimalt i dagsläget heller när routern står på andra våningen. Sambon klagar över dålig täckning på våningen nedanför. Kan möjligen vara basstationen till Dect-telefonen som stör eftersom den står en halvmeter från routern.
 
Det lär inte vara några problem alls, i praktiken.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Det lär inte vara några problem alls, i praktiken.
Jag håller tummarna för att du har rätt :)
 
  • Gilla
politby
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.