Strip skrev:
Många bäcka små...

Fyra gubbar x 500 pix x åtta timmar x fem dagar x 1,25 moms = 100.000:-
Lite resor och nåt lyft på det så har nog de 150' ramlat iväg :)
Ja jag tror inte riktigt folk har koll på vad det kostar, det behövs inte mycket för att det ska dra iväg 100 000kr på ett husbygge är ju inte nått, har nog köpt grus och matjord för 100 000kr..

Det tog 8 arbetsdagar att stromresa mitt hus så utegips, takpapp och fönster/dörrar var på plats, då jobbade vi 07:00 till 20:00 i 8 dygn i rad sen åkte byggfirman hem, då de jobbade på kontakt med fast pris, fanns ju liksom ingen anledning att åka hem och ta 2 dagar ledigt mitt i bygget utan det var enklare att de avslutade sitt uppdrag direkt.
Kranbil behövs ju till takstolar tex, där stack en del, om tomten ligger dumt till så kan en hjullastare behövas för att lasta av material, där rök några 1000kr till.

Jag hade 2 killar till stomresningen och så var jag med själv.
 
Som så många sagt i den här tråden, det blir mycket dyrare än vad man tror. Har byggt 2 hus, ett 1986 och det senaste nu som blev klart 2012.
1986 kostade det ca 1 million. Nu kostade ungefär samma sak 2,5 millioner. Min uppfattning är att det är mycket svårt att komma under 2 millioner nästan oavsett storlek och hur man bygger. I alla fall om det är en normal villa.

Innan en huset ens har kommit kan du med lätthet ha spenderat 0,5 millioner på tillstånd, lantmätare, externt va, grund och arbete runt detta. Dyra 30cm...

Tråkigt att göra dig besviken men det är nog realiteterna tyvärr.

Sen det som nästan alltid är kvar efter slutbesiktning och lånepengarna är slut.. dvs utemiljön med altaner, trädgård mm. kostar också en hel del.
 
Våran Fhv ingick kök,vitaror,fönster,ytterdörr,Balingslövkök,takpannor,samt allt virke. Vi köpte en breddad lövsångare 2006.
 
P
D.v.s. enbart byggmaterial som uppskattningsvis är ca 1/3 av den totala produktionskostnaden. Vad kostade ert hus totalt i slutändan efter att det blivit klart? Hur stor del av den kostnaden var paketet från FHV?
 
Med hus samt 2 bils garage och tomt klar samt lite extra lull lull ca 2000.000. Vi gjorde en hel del själv som El. Golv. Målning in och utv. Det går att bygga billigt om man planerar bygget. Vi laserade taket själva innan snickaren satte in det. Vi la takpannorna själv.
 
Bob-TheBuilder skrev:
Hur billigt kan man egentligen komma undan om man bara anlitar hantverkare för grunden, att resa stomen och lägga taket, fönster och dörr så att man kan köra på inomhus i lugn och ro?
Jag har sagt det förr, gör tvärtom, res stommen och gör huset klart utvändigt själv, sen kan du leja för att spackla, måla, bygga badrum och annat som är tråkigt och svårt att få lika bra själv.
Jag tror att det svåraste med att stomresa själv är att övervinna rädslan och osäkerheten, men det är inte raketforskning.
 
  • Gilla
Nybyggare Österlen och 3 till
  • Laddar…
P
Modigs skrev:
Med hus samt 2 bils garage och tomt klar samt lite extra lull lull ca 2000.000. Vi gjorde en hel del själv som El. Golv. Målning in och utv. Det går att bygga billigt om man planerar bygget. Vi laserade taket själva innan snickaren satte in det. Vi la takpannorna själv.
Men problemet är att du gör bedömningen att egna nerlagda timmar är gratis. Hur hade kalkylen sett ut om ni istället för att jobba på huset hade jobbat lika mycket extra på ert vanliga jobb? Hur mycket snabbare hade bygget gått om ni låtit hantverkare färdigställa huset istället? Vad betalade ni i räntor under den tiden. Vad blir de ekonomiska konsekvenserna av egenarbete om/när ni skall byta bostad? Den som utför mycket eget arbete på sitt hus kommer att drabbas av högre vinstskatt eftersom produktionskostnaden minskar.
 
phälle skrev:
Den som utför mycket eget arbete på sitt hus kommer att drabbas av högre vinstskatt eftersom produktionskostnaden minskar.
Japp, men framför allt av en högre vinst som går rätt ner i fickan (22% skatt / 78% i fickan).
Det är möjligt att ha en "timlön" på flera hundra kr om du bygger själv, detta skattas bara med 22% vid en ev. försäljning.
Om jag och min fru har lagt ca 6000 timmar på vårt lösvirkeshus (280m2+100m2 boyta/verkstad) som vi byggt själva och om byggkostnaden i slutändan blir 2 mille istället för 5 mille så blir vår "timlön" för eget arbete 500kr/h. Det är en helt ok timlön tycker jag.
Från att byggställningen började resas till inflytt tog det 11 mån och då skötte vi våra ordinarie heltidsarbeten samtidigt. En förutsättning för detta var oxå att vi fick mycket stor support från våra föräldrar med barnpassning och dessutom att jag är en tjurskalle utan dess like.
 
phälle skrev:
Men problemet är att du gör bedömningen att egna nerlagda timmar är gratis. Hur hade kalkylen sett ut om ni istället för att jobba på huset hade jobbat lika mycket extra på ert vanliga jobb? Hur mycket snabbare hade bygget gått om ni låtit hantverkare färdigställa huset istället? Vad betalade ni i räntor under den tiden. Vad blir de ekonomiska konsekvenserna av egenarbete om/när ni skall byta bostad? Den som utför mycket eget arbete på sitt hus kommer att drabbas av högre vinstskatt eftersom produktionskostnaden minskar.
Jag räknar inte min lediga tid med kr/tim.
Att jobba extra timmar på mitt ordinarie jobb för att täcka upp för en eventuell reavinst skatt låter lite konstigt. Vi bygger inte för att vi skall sälja huset efter en tid med vinst.
Det sista man skall göra är att tro huset är en pension säkerhet. Glöm det!! bubblan kommer att spricka och då kan man räkna hem timmarna man lagt ner själv.
 
P
Modigs skrev:
Jag räknar inte min lediga tid med kr/tim.
Att jobba extra timmar på mitt ordinarie jobb för att täcka upp för en eventuell reavinst skatt låter lite konstigt. Vi bygger inte för att vi skall sälja huset efter en tid med vinst.
Det sista man skall göra är att tro huset är en pension säkerhet. Glöm det!! bubblan kommer att spricka och då kan man räkna hem timmarna man lagt ner själv.
Men arbete med uppförandet av ett hus är väl inte ledig tid? Då utför du ett arbete? Om man har husbygge som hobby blir det kanske annorlunda?
 
P
Gabbe1 skrev:
Japp, men framför allt av en högre vinst som går rätt ner i fickan (22% skatt / 78% i fickan).
Det är möjligt att ha en "timlön" på flera hundra kr om du bygger själv, detta skattas bara med 22% vid en ev. försäljning.
Om jag och min fru har lagt ca 6000 timmar på vårt lösvirkeshus (280m2+100m2 boyta/verkstad) som vi byggt själva och om byggkostnaden i slutändan blir 2 mille istället för 5 mille så blir vår "timlön" för eget arbete 500kr/h. Det är en helt ok timlön tycker jag.
Från att byggställningen började resas till inflytt tog det 11 mån och då skötte vi våra ordinarie heltidsarbeten samtidigt. En förutsättning för detta var oxå att vi fick mycket stor support från våra föräldrar med barnpassning och dessutom att jag är en tjurskalle utan dess like.
Jag får inte riktigt ihop dina siffror. Om ni båda heltidsarbetar kan det kanske vara rimligt att man kan göra 10 timmar per dag tillsammans på husbyggnationen om man även jobbar helger. 6000 timmar motsvarar då 600 dagar. Färdigställandet tog 11 månader? Inte heller får jag ihop kalkylen på mellanskillnaden mellan materialkostnader 2M och tjänster 3M. Att hantverkartjänster skulle utgöra 60% av produktionskostnaden tvivlar jag på. 6000 mantimmar är tre entreprenörer på heltid i 50 veckor om de tar 500SEK/h. Ett ganska högt timpris för ett sådant stort projekt.
 
Vi tog ut en hel del sparat ledighet under dessa 11 mån. Under juni/juli (då det är ljust nästan dygnet runt där vi bor) gjorde vi ca 25 timmar/dygn i snitt.
Men den största förklaringen är att mark/grundarbetet gjorde vi innan och verkstaden inte var färdig när vi flyttade in, den har färdigställts i efterhand. Så de 6000 timmar i mitt exempel utfördes inte på endast 11 mån, uppskattningsvis gjorde vi 4000 timmar under dessa 11 mån då själva huset (allt ovan grund) byggdes.

Angående produktionskostnaden så är det väl allmänt vedertaget att kostnaden i ett husbygge ligger runt 1/3 material och 2/3 arbetstimmar. Kanske något jämnare fördelat i ett prefabhus.

Vi är väl insatta i husbyggande och har flera släktingar och vänner i branschen, så jag tror mig veta att de 3 mille som vi uppskattar att vi sparat genom eget arbete ganska väl stämmer med verkligheten.
 
  • Gilla
Tazwolf
  • Laddar…
P
Fördelningen 1/3 kontra 2/3 är en uppskattning vid byggnation med ett s.k. huspaket. Huspaketet är 1/3 och entreprenaderna 2/3. Entreprenaderna innehåller dock en hel de material. El-entreprenad innehåller kabel, kontakter, rör, elcentral, o.s.v. Målar-entreprenad innehåller färg, tapeter o.s.v. Dessa kostnader finns ju fortfarande kvar fastän man utför arbetet själv. Materialkostnaderna kan t.o.m. öka eftersom entreprenörerna har bar rabatt materialet som en vanlig konsument inte kan utnyttja. För 3MSEK köper du 3 entreprenörer på heltid i 50 veckor om du betalar 500SEK/h. Om du istället betalar 400SEK/h får du tre man i 62,5 veckor.
 
Jag tror på fullt allvar inte att inhyrda hantverkare skulle byggt det på färre arbetstimmar än vad vi gjort, det är inte det första huset vi bygger och allt blir effektivare när det inte är flera olika yrkesgrupper som ska samsas och missförstå varandra.

Visst. 6000 timmar kan låta mycket, men huset är stort, egenritat (frugan är arkitekt) och har en del tidskrävande detaljer.

Sen är det ju så att du får lägga till moms på timpriserna också.

Men om vi bortser från mitt bygge så tror jag fortfarande att det är en lysande affär ekonomiskt att bygga sitt hus själv, men givetvis måste man ha ett visst intresse för byggande, annars blir det troligen fysisk och/eller psykisk kollaps.
 
Finns inga genvägar i denna bransch. Ska du bygga billigare så får du göra jobbet själv. Du sparar 500 kr för varje timme du inte behöver ta dit en hantverkare.

500 kr tick tack tick tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.