Hej!

Planerar att göra en facelift av mitt kök i min bostadsrätt. Tänker då behålla stommarna men byta spisen, bänkskivor, diskbänk och eventuellt köksluckorna.

Problemet med spisen är att min nuvarande spis (220V) är väldigt gammal, troligen från början av 70-talet då lägenheterna byggdes. Jag vet med säkerhet att jag endast har 1-fas draget till proppskåpet i hallen.

Kabeln från spisen är fäst i väggen, dvs. ingen stickkontakt. Det ser ut så här :

http://www.dtek.chalmers.se/~d00chris/spis.jpg

1. Jag antar att jag måste anlita en elektriker för att byta till en modern stickkontakt. Vad skulle detta kunna kosta i runda slängar?

2. Eftersom jag endast har 1-fas i lägenheten så är det ju lite frågetecken till vad en ny spis ska ha för elektriska egenskaper. Är det 220V-spis jag ska ha?

Tack för hjälpen!
 
Har du bara en fas i lägenheten så får du köpa en enfas spis den kan anslutas med stickpropp som är godkänd för 25 ampere och du bör nog anlita en elektriker för att montera in uttag och sätta på stickproppen. Alternativt kan du ju behålla den befintliga anslutningsdosan, en tvåpolig stickpropp och uttag för 25 ampere typ
E1939320
E1939310
Kostar nog 800-1000:- + arbete, så det blir nog billigare med fast montage av den nya spisen
 
OK, så jag måste alltså ha en enfas-spis med 220V elementspänning? De flesta spisar har 400V, en sån kan jag alltså inte ha?


"Alternativt kan du ju behålla den befintliga anslutningsdosan, en tvåpolig stickpropp och uttag för 25 ampere typ
E1939320
E1939310
Kostar nog 800-1000:- + arbete, så det blir nog billigare med fast montage av den nya spisen"

Det här fattar jag inte så mycket av ;D
Har inte nya spisar stickkontakter? Dom där artikelnumrena, vart ska man kolla upp dom nånstans? ELFA? Hittar inget där. ::)
 
Kan tillägga att det står "20A 4 mm2" på proppskåpet i hallen. Om det tillför nån vettig information.
 
titta hos tex ELEKTROSKANDIA.se där kan du skriva in E-nummret och se på grejerna
Nja nya 230 volts spisar brukar inte ha stickproppar utan oftast sättr man dom lika som den gammla när man byter. Hoppas det blev solklart nu ;)
 
OK nu börjar det klarna en aning.

Nya frågor :

1. Vid fast montage av nya spisen : får man, vid ett senare tillfälle, koppla loss spisen själv ifall man t.ex. vill lägga nytt golv i köket och behöver flytta spisen? Eller får endast elektriker röra? På så sätt är ju en stickkontakt att föredra.

2. Vad jag har fattat så måste jag ha en 230V spis. Måste jag köpa en 230V-spis som har endast 1 fas eller kan jag köpa en 230V-spis som har 3 faser? Eller existerar över huvud taget 230V-spisar med fler än 1 fas?

Mysteriet tätnar... ;D
 
230 V spisar kan kopplas på 1, 2 eller 3 faser, det viktiga är att elementspänningen är 230 V.
 
_Chris skrev:
2. Vad jag har fattat så måste jag ha en 230V spis. Måste jag köpa en 230V-spis som har endast 1 fas eller kan jag köpa en 230V-spis som har 3 faser? Eller existerar över huvud taget 230V-spisar med fler än 1 fas?
Det beror på hur den är kopplad internt, men sådana hårklyverier brukar man som brukare av spisen inte behöva bry sig om, det räcker med att veta hur många faser spisen vill ha. I samtliga fall gäller dock 400V mellan två faser och 230V mellan fas och nolla. Har man bara en fas (vilket verkar vara fallet hos dig) så försvinner liksom 400V-alternativet...
 
OK.

Får jag installera en spis själv (om alla nödvändiga kablar redan finns sen tidigare) eller måste en elektriker göra detta jobbet?
 
Vad kan det tänkas kosta, om det endast rör sig om inkoppling?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.