Hejsan!


Jag har ett fjärrvärmesystem med endast utegivare, det resulterar då i att vid varmgrader till kallgrader blir det aningen kallt inomhus och effekten skenar iväg.

Om man sätter in en inomhusgivare visst synkar den kurvan bättre då och slipper tokvärma så fort det växlar från varmt till kallt? Mao man sänker sin kostnad ett par procent. Jag har köpt en givare av min värmeleverantör och dom sa att den är väldigt enkel att koppla in själv. Jag har dragit kabel från centralen till mitten av huset och monterat givaren till kabeln men nu ska den kopplas till värmesystemet, då är min fundering ska den kopplas till samma plint i skåpet som utegivaren ät kopplad till, det finns nämligen två lediga anslutningar där (under där utegivarens kabel sitter, se bild). Spelar det någon roll hur du kopplar in kablarna ioch med att märkningen inte är kvar. Tacksam för snabbt svar.

värme.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Välkommen till forumet.

Angående givaren så är det bara ett variabelt motstånd så det bör inte spela någon roll hur du "polvänder" den.
 
Gabbe1 skrev:
Välkommen till forumet.

Angående givaren så är det bara ett variabelt motstånd så det bör inte spela någon roll hur du "polvänder" den.

Ok, tackar. Vad snackar vi för spänning som går på denna kabel ca?
 
Det vet jag inte exakt, gissningsvis några enstaka volt.
Dessa kablar brukar ju vara av mycket enkel typ (liknande telefontråd) och det finns ju dessutom inga skyddsföreskrifter kring hur de skall förläggas.
 
Gissar att det är rumsenhet QAA50 du ska ansluta? Den skall in på plint A6 och signalnolla på MD i regulatorn. Troligtvis har man dragit ut dessa till plinten under utegivaranslutningen, men dubbelkolla gärna. Om du lossar regulatorn från bottenplattan och följer dessa två trådar, så skall de vara anslutna på A6 och MD. (bryt spänningen först innan du gör detta)
Det som innegivaren gör är att den parallellförskjuter värmekurvan uppåt eller nedåt vid behov (vid t ex vindpåverkan eller solinstrålning).
Tänk på om du har termostatventiler, så ska de inte stå lägre ställda än rumsgivaren, då uppstår konflikt mellan dessa och rumsgivaren kallar på värme och termostatventilen stryper värmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.