I
Patrick E skrev:
Finns ju inte så många tillverkare av bilglas. Pilkington är väl en av de mer väl kända. Vad är det för fabrikat i VW original och den som Carglass sätter in?
I övrigt håller jag med. Hade tidigare två VW Golf, en -98 och en -04. Den första gick över 30000 mil. Jag upplevde att framrutan på den senare höll sämre, likaså rutorna som sattes in p g a sprickor och stenskott. Är nog som sagts tidigare, tunnare glas i kombination med vasst grus och avsaknad av bakre stänkskydd på nya bilar. Ev använder man också grövre och vassare kross i asfalten och när det lossnar och träffar rutan blir skadorna större än tidigare.
Jag vet inte vilket glas VW använder, fick inget svar på den frågan. De sa bara att det inte var samma som övrig fristående eftermarknad använder.
Grövre och vassare kross, bilar utan stänkskydd, nja, då blir det konstigt för det drabbar ju inte äldre bilar. Det förklarar inte heller att en ruta spricker av solvärmen och varför den inte gjort det tidigare.
 
I
BARRET_ skrev:
Ja tror på spänningar i rutan. Vet om en bil, visserligen med bytt tak som aldrig blev riktigt hundra. Den fick dom byta ruta på efter varje stenskott pga spricka. Testa byt glasmästare och berätta om ditt problem innan. Kanske
Jag tror också på spänningar kanske p.g.av felaktig montering, men även på sämre glas, . Det blir VW som får byta den senare, även om det kostar dubbelt.
Glasfirmorna sitter med ständig trumf, de säger stenskott till allting, de vet att försäkringsbolagen ersätter det. Som kund vågar man inte käfta emot, det kan innebära att en skadereglerare konstaterar att det inte är stenskott, då ställs kunden mot glasfirman, en ojämn kamp vilken troligen resulterar i att kunden får betala hela rutan själv.
Tankesättet är ju fördelaktigt även för mig, jag fick ju sista rutan bytt som stenskottskada fast det inte var det. Men när det blir byten varje år är det inte intressant längre.
 
Jag hade bokstavligt talat rivit upp himmel och helvete och talat om för glasmästaren att antingen gör ni det här riktigt för en gång skull eller också blir det ARN.

Dessutom innebär ju de dumheterna att försäkringsbolagen får punga ut med mer pengar och de sysslar som bekant inte med välgörenhet utan kostnaden hamnar på inbetalningskortet för ALLA försäkringstagare.

:mad:
 
ion.. Byter VW rutan själva då ??
Kan mycket väl tänka mig att dom lämnar bort den till en oberoende glasmästare dom också.
 
I
Micro skrev:
ion.. Byter VW rutan själva då ??
Kan mycket väl tänka mig att dom lämnar bort den till en oberoende glasmästare dom också.
Det lovade de att de inte gjorde, jag frågade minst 2 gånger om de lämnade den till annan.
 
Försök att gå via försäkringsbolaget istället, förklara problemet och be dem rekommendera en glasfirma.
 
I
mycke_nu skrev:
Försök att gå via försäkringsbolaget istället, förklara problemet och be dem rekommendera en glasfirma.
Det gjorde jag förra gången, de rekommenderar carglas eller ryds, troligen för att de är billigast. Jag kunde även välja vw men de påpekade att det blev dyrare för mig (och jag tror det var de som sa det var samma glas). Det verkar som de ville leda mig till lågpris men, "snål spar och fan tar", 3byten + 2byten är inte billigt varken för försäkringsbolaget eller mig.
 
Kan det vara sämre kvalitet på glaset idag.
 
I
jojjeblom skrev:
Kan det vara sämre kvalitet på glaset idag.
Det är inte som det varit. Vad eller om det skiljer i själva glaset har jag ingen aning om. Det är kanske bara att nya rutor är tunnare. Killen visade en ersättningsruta till en gammal Saab och en till en BMW de skilde 2mm i tjocklek. Och det är klart att har man sparat in allt på yttersta skiktet förstår jag om det spricker lätt.
Tittar man på filmlänkarna ser man hur glaset sviktar när de hanterar det.
Hade varit intressant att veta om även jänkarna har tunnare glas nuförtiden.
Spricker får de tydligen och utvecklat ett system för att laga dessa har det tagit fram.
Jag hoppas plastrutorna kommer snart, läste man håller på med utveckling av sådana. Blir kanske av samma typ plast som man har i glasögon, mina är oömmare än glas.
 
Det kanske är svårt att dra några slutsatser..

För 30 år sedan bodde jag i Linköping och då bytte jag ruta vart annat år pga stenskott, nu har det inte hänt på de senaste 10 åren trots att vi har 5 km grusväg till gården.

Kanske det har med trafikintensiteten att göra, här på Gotland är det tämligen sällan man ligger bakom en annan bil eller får möte jämfört med på fastlandet.

I USA (New York och Washington, DC) där trafiken är helt bortom all beskrivning behövde jag å andra sidan bara byta ruta en gång på 15 år, så f-n vet. Kanske det bara är slumpen?
 
Utbytesglasen håller samma tjocklek och storlek samt transparens som orginalglasen. Det är biltillverkaren som bestämmer hur glasen skall vara och om utbytesglasen inte skulle uppfylla biltillverkarens krav så är dom inte godkända att montera.

Idag finns det 3 stora tillverkare av bilglas, Pilkington och Saint gobain är dom som finns i Sverige och säljer utbytesglas. Enda skillnaden till vws orginalglas är att dom är stämplade med vw stämpel men tillverkade av pilkington eller saint gobain. Nu har dom båda ett antal andra varumärken under sig så det kan hända att det står att dom är tillverkade av tex sekurit eller något annat namn fast det ändå rör sig om ett pilkington eller saint gobain glas.

Att ett glas skulle spricka av det är limbädden som är ojämn har jag inte hört om tidigare och aldrig varit med om heller. Om det händer så borde jag ju sett det någon gång på de 15 år som jag arbetat med bilglas så jag förstår inte vad dom menar med det. Jag har ändå sett en hel del glas med ojämna limbäddar efter att okunniga installerat vindrutor.

Du kan nog lugnt diskutera med en skadereglerare dom brukar vara intresserade av att få det så billigt som möjligt för dom egna bolagen. Om dom upptäcker att en glasfirma försöker lura dom att betala ett arbete som glasfirman borde stå för på garanti så kommer dom nog att ta en diskussion med glasfirman vad som gäller för att få utföra arbete för deras bolag. Nackdelen är att dom flesta skadereglerare är så dålig på glas att dom inte själva kan avgöra om det är stenskott eller något annat. Men du har allt att vinna på att ta upp diskussionen med försäkringsbolaget och be dom se på din vindruta.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
bax skrev:
Kör man mycket defroster på kalla rutor brukar man kunna få en spricka längs med nederkanten på rutan, där värmen blåst som mest.

Annas gäller det att man så fort man ser ett litet stenskott lämna in bilen så dom får vacuumsuga stenskottet och fylla upp det med vad-det-nu-är-för-nåt.
Annars växer sprickan obönhörligt vid minusgrader/kallväder.
Ett glas som är helt håller för defrostern. Många tror att dom spruckit av värmen men det finns alltid en skada. Men det är där som det är störst risk att ett stenskott spricker för där rör sig glaset mest.
 
O
Jag tycker att det är nästan komiskt när VW försöker skylla på att glasrutan hos glasmästaren är sämre än deras...
Men det är klassiskt när det gäller biltillverkare, man ska alltid använda deras originalprylar för annars....
Dock är många reservdelar tillverkade av andra stora tillverkare de bara inte står VW eller volvo på den...
Visst finns det reservdelar som inte är lika bra som original, det är självklart, men som i det här fallet en bilruta, där dessutom FB tar den stora kostnaden varför skulle dessa använda ett sämre glas? Det skulle inte löna sig i längden....
Och eftersom det bara finns ett par stora tillverkare av dessa glas, så tror jag att det inte är någon skillnad alls...
 
I
Odjuret skrev:
Jag tycker att det är nästan komiskt när VW försöker skylla på att glasrutan hos glasmästaren är sämre än deras...
Men det är klassiskt när det gäller biltillverkare, man ska alltid använda deras originalprylar för annars....
Dock är många reservdelar tillverkade av andra stora tillverkare de bara inte står VW eller volvo på den...
Visst finns det reservdelar som inte är lika bra som original, det är självklart, men som i det här fallet en bilruta, där dessutom FB tar den stora kostnaden varför skulle dessa använda ett sämre glas? Det skulle inte löna sig i längden....
Och eftersom det bara finns ett par stora tillverkare av dessa glas, så tror jag att det inte är någon skillnad alls...
Klart de väljer det billigaste. När jag pratade med FS förra gången sa de nåt om tak för ersättningen, därför blev det dyrare för mig. Det är det jag frågar mig, om FS insett att det blir dyrare att byta ruta en gång om året än att sätta en bättre som tål dessa mikroskopiska stenskott.
Jag är novis på området och kan bara gissa men ska försöka ta reda på sanningen.
Jag kollade VW beg bilar, varför fanns inte en spricka i dessas framrutor trots att det fanns rejäla stenskott i mängd? Detta faktum får mig att misstänka att det är olika glas på eftermarknaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.