Först skulle jag ha startat ett AB inom bygg. Om du får kompensation från din arbetsgivare är det ett plus om du inte har sparande att använda. Gör dig till en anställd i nya bolaget och går med i någon Småföretagarnas akassa. Hitta ett enkelt renoveringsobjekt och börja där. Glöm inte att bokföra med hjälp av revisor och betala moms :).
Sprid ut riskerna...
Vad tycker ni andra?
 
Jag driver ett AB som hyr ut snickare. Får in ca 630.000 exkl moms på ett år för honom. Räcker till hans lön plus lite andra utgifter. Som AB måste du få ut detta i vinst varje år på projektet du kör om det ska löna sig.
 
Ewald skrev:
Är man arbetslös skulle man ju kunna leta ett deltidsjobb och driva det med husrenoveringen som FA-skatt?
Är du arbetslös så kan du inte starta/driva företag, inte ens på deltid. Det tog mig nästan 6 månader att få A-kassan att förstå att mitt hobbyföretag som jag haft i 20år och inte tjänat pengar på inte gick att leva på. Det var nära att jag var tvungen att lägga ner det för att få A-kassa.
 
Robert-san01 skrev:
Är du arbetslös så kan du inte starta/driva företag, inte ens på deltid. Det tog mig nästan 6 månader att få A-kassan att förstå att mitt hobbyföretag som jag haft i 20år och inte tjänat pengar på inte gick att leva på. Det var nära att jag var tvungen att lägga ner det för att få A-kassa.
Ja, men jag menade ju att man t.ex. jobbar som anställd på deltid och samtidigt driver ngt företag på den övriga tiden. Då har man ju lite fast inkomst också ... A-kassa behövs då egentligen inte.
 
Gnarpjohan skrev:
Jag är förvirrad här. Det är en speciell situation i och med att jag som fysisk person äger samma fastighet som min enskilda firma (jag!) utför arbete på. Förstår inte vad som menas med att ”lägga huset i enskild firma”.
Driver Du husbygget/verksamheten i form av en enskild firma så ägs huset av firman - men det är ju Du som äger den enskilda firman, och har därmed alltså 100% kontroll. Nackdelen är att vinsten kommer minska radikalt i och med att den i sista änden beskattas genom att sociala avgifter och inkomstskatt skall betalas. I och med att sociala avgifter och inkomstskatt betalas kommer Du inte stå utanför samhällets skyddssystem - Du får sjukpenning och kan (om Du är med i en A-kassa) få rätt till arbetslös-ersättning.

Gnarpjohan - Du skrev också i samma inlägg att Du inte får göra avdrag för eget arbete om Du utför bygget utan firma. Det stämmer - Du kan aldrig någonsin få avdrag för något som inte kostat pengar... Dock får Du - om kostnad uppstår (genom att anlita en byggfirma eller genom att betala till Dig själv (kallas löneuttag) - full avdragsrätt för den uppkomna kostnaden. Men har den uppstått genom att Du betalt lön till Dig själv, så sker det genom att först skapa någon form av rörelse.

Vad gäller olika former av företagande så är ju i många sammanhang aktiebolag att föredra, det ger framför allt mindre personliga risker. Nackdelen är att det är svårare att få lån till ett aktiebolag (det finns ju ingen kvar för banken att jaga i åratal om det blir KK). Men om jag förstått rätt så var ju inte kapitalbehovet något stort problem för Dig. Skillnaden mot en enskild firma är att ev vinst kan sparas i rörelsen med måttlig skattekostnad - i en enskild firma så utgör i princip varenda överbliven krona vid årsslutet "vinst"/"överskott" som beläggs med sociala avgifter samt inkomstskatt.

Det finns ju ytterligare bolagsformer, tex handelsbolag och kommanditbolag. Gemensamt för alla bolagsformer är att i sista änden (den dag man helt avvecklar rörelsen) är den sammanlagda skatten densamma. Så var det inte förr, men idag är det så. Dock är det ju så att ett aktiebolag med ackumulerade vinstmedel kan säljas - en enskild firma finns det knappast någon spekulant på, den är ju just "enskild" och dessutom kan det inte finnas några oskattade eller lågskattade vinster kvar där så fort årsskiftet passerat.

Jag gissar att Din ide´ framförallt kan bli lönsam om husprojektet inte läggs in i någon form av rörelse, och jag instämmer bestämt i de som tidigare uttryckt att prio ett är att det är en bra tomt i ett bra läge! Det är avgörande! Att köpa en billig tomt för några hundra tusen och bygga för 2,5 - 3 mille där jag bor, och sedan sälja när det är färdigt skulle garanterat innebära en förlust på 0,5 - 1,0 mille den dag huset står färdig. Jag tror det finns ett index som bankerna använder sig av och som visar hur mycket ett nybyggt hus är värt i respektive kommun i Sverige. I Stockholm kan det handla om 1,3 och i Dalsland ligger det sannolikt på 0,6 eller så (där kan man ju köpa 30 villor för vad en villa i Bromma kostar....)

Lycka till!
/Micc
 
  • Gilla
Gnarpjohan
  • Laddar…
Mikael_L
Micc skrev:
Att köpa en billig tomt för några hundra tusen och bygga för 2,5 - 3 mille där jag bor, och sedan sälja när det är färdigt skulle garanterat innebära en förlust på 0,5 - 1,0 mille den dag huset står färdig. Jag tror det finns ett index som bankerna använder sig av och som visar hur mycket ett nybyggt hus är värt i respektive kommun i Sverige. I Stockholm kan det handla om 1,3 och i Dalsland ligger det sannolikt på 0,6 eller så (där kan man ju köpa 30 villor för vad en villa i Bromma kostar....)

Lycka till!
/Micc
Tobins Q index.
http://www.dagensps.se/artiklar/import/2007/8/27/22106/index.xml
Och det är inte mellan 0,6 och 1,3 det varierar, utan mer typ 0,2 - 2,5 ... ;)
Här en lite väl gammal lista:
http://www.byggahus.se/ekonomi/tobins-q-kommun-kommun
 
Jag funderar på det här huset ....

http://www.kronofogden.se/39050.html

Ett hus för 100 000:- i en tätort med tåg station, apotek, skola osv. får man ju inte alla dagar .... även om det kan kosta lite mer i slutänden.

Men - förutom skicket - finns det ngn som ser risker med fastigheten?
 
Mikael_L
Ewald skrev:
Jag funderar på det här huset ....

[länk]

Ett hus för 100 000:- i en tätort med tåg station, apotek, skola osv. får man ju inte alla dagar .... även om det kan kosta lite mer i slutänden.

Men - förutom skicket - finns det ngn som ser risker med fastigheten?
Ja du vill knappast att alla risker räknas upp, om jag säger så.
Men denna tråd är ju lite lärorik läsning ... ;)
http://www.byggahus.se/forum/social...veringen-som-slutade-med-totalrenovering.html

Jag såg att alla anslutningar (el/tele/VA) var avstängda, kolla vad det kostar att hosta igång dom igen. Med lite otur är det över 100.000:- till där. Räkna åtminstone med att det blir minst 20' extra där.

Det där huset auktioneras ut, det kommer mao gå för det pris någon entusiastiskt tycker det är värt.
Det är antagligen allra mest värt för någon som har tänkt bo kvar där, som gillar orten och området som huset ligger i.
Den personen räknar nog ut smärtgränsen för köpebeloppet i enlighet med köpeskillingen + kostnad för material till renoveringen = ett acceptabelt pris för ett hus på orten.
Budar du mot en sådan spekulant är utsikten för att tjäna på huset som ett objekt för renovering och försäljning efteråt mycket dålig.
 
Ewald skrev:
Jag funderar på det här huset ....

[länk]

Ett hus för 100 000:- i en tätort med tåg station, apotek, skola osv. får man ju inte alla dagar .... även om det kan kosta lite mer i slutänden.

Men - förutom skicket - finns det ngn som ser risker med fastigheten?
Vedpanna och källare. Kåken har nog inte dränerats om och byter du ut vedpannan kommer det att bli fukt i källaren, om det inte redan är det då huset ståll nedstängt.

Bara att det indikerade marknadspriset är långt under tax värdet säger mig att det är ett ruckel du tittar på.
 
Ewald skrev:
Jag funderar på det här huset ....

[länk]

Ett hus för 100 000:- i en tätort med tåg station, apotek, skola osv. får man ju inte alla dagar .... även om det kan kosta lite mer i slutänden.

Men - förutom skicket - finns det ngn som ser risker med fastigheten?
Som sagt tidigare, förmodligen en värdelös investering om tanken är att tjäna pengar. Kolla in den här villan i Bodafors som ser ut att vara i väldigt bra skick, den såldes för drygt 400 000 kronor förra året: https://slutpris.se/slutpriser/bodafors/?objectId=454581

Med toppriser i området under en halv miljon är det mer eller mindre omöjligt att göra en bra bostadsaffär, det skulle vara nästan omöjligt att få en helrenovering eller ett nybygge att löna sig även om du fick tomten eller huset gratis.

Summa summarum, har du inte råd att köpa ett objekt i ett attraktivt område så är det ingen idé att köpa något alls, om syftet är att tjäna pengar.
 
I vilket skick är det vattenburna systemet om huset har stått kallställt (mitt eget antagande eftersom elanslutningen är bruten) denna årstid?
I värsta fall har både panna, radiatorer och eller ledningar frusit sönder.
 
Och det är inte mellan 0,6 och 1,3 det varierar, utan mer typ 0,2 - 2,5 ...
Det stämmer säkert. Jag menade bara principiellt och väldigt grovt att man antagligen kan bygga i princip var som helst i Stockholmstrakten med en rätt stor uppsida. Sedan skall man väl vara medveten om att det finns dolda faktorer i indexet som antagligen förvränger bilden lite. Som t.ex tomternas attraktionsvärde - i en ort som varit het och eftertraktad under lång tid (Danderyd t.ex), kan man gissa att de bästa tomterna redan är bebyggda och de fastigheterna har ett högt värde just pga läget. När de fastigheterna kommer ut till försäljning blir priset väldigt högt. Skall man bygga nytt kanske det inte finns lika bra tomter/lägen tillgängliga, och då haltar ju omedelbart värdering enligt ett index som är baserat främst på försäljningar av "gamla" hus.

... och omvänt så kommer väl ett nytt hus som säljs i en avfolkningsbygd (delar av vackra Dalsland t.ex) få ett högre värde än genomsnittet sålda hus på orten. De allra flesta är ju sannolikt beredda att lägga X antal 100 000 kr extra just för att huset är nytt.

Det tror jag i alla fall. OBS, jag har ingen specifik geografisk eller annan kunskap om hur just Danderyd ser ut ("bara ett exempel, Helge"). /Micc
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Som sagt tidigare, förmodligen en värdelös investering om tanken är att tjäna pengar. Kolla in den här villan i Bodafors som ser ut att vara i väldigt bra skick, den såldes för drygt 400 000 kronor förra året: [länk]

Med toppriser i området under en halv miljon är det mer eller mindre omöjligt att göra en bra bostadsaffär, det skulle vara nästan omöjligt att få en helrenovering eller ett nybygge att löna sig även om du fick tomten eller huset gratis.

Summa summarum, har du inte råd att köpa ett objekt i ett attraktivt område så är det ingen idé att köpa något alls, om syftet är att tjäna pengar.
Nja, jag kan ju även tänka mig att ha detta hus som slags bostad till mig själv eller annars så hittar man ngn som vill hyra ngt (tillfälligt) osv.

Min idé är egentligen att skaffa mig ett billigt boende/ etableringsställe i Sverige. :)
Jag är medveten om att fastigheten är i behov av renoveringen. Men det skulle vara dåligt om det skulle finnas föreläggningar från kommunen osv. .... annars har man ju hur mycket tid som helst på sig att renovera huset.
 
Ewald skrev:
Nja, jag kan ju även tänka mig att ha detta hus som slags bostad till mig själv eller annars så hittar man ngn som vill hyra ngt (tillfälligt) osv.

Min idé är egentligen att skaffa mig ett billigt boende/ etableringsställe i Sverige. :)
Jag är medveten om att fastigheten är i behov av renoveringen. Men det skulle vara dåligt om det skulle finnas föreläggningar från kommunen osv. .... annars har man ju hur mycket tid som helst på sig att renovera huset.
Ja vill du bo där så är det ju en annan sak, men den här tråden handlar om att leva på att köpa och bygga/renovera hus och det är mer eller mindre omöjligt i Bodafors till och med om du får huset och tomten gratis. Kostnaderna för att bygga eller renovera enligt branschstandard är helt enkelt dyrare än toppriserna på hus i området, även om du gör det mesta själv. Då finns det av naturliga skäl ingen marginal alls att göra vinst på.

Men gillar man området och vill bo där så är det bara att köra, men du kommer inte tjäna pengar på affären.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vad tycks om att utveckla några tjänster inom bygg respektive byggbesiktning??

Jag har registrerat ngt svenskt internet sida för ngt år sen. TS skulle kunna göra om den och kanske försöka hitta lite kunder/ interessenter ... skriva till arkitekter, kommuner osv. .... sen skulle vi göra jobbet på ngt sätt tillsammans.

Jag har ju en viss kompetens inom detta .... så det borde vara seriöst att erbujuda det.

Hittar man Inga interessenter har man bara sitt jobb kvar. Hos mig går en stor del mitt nuvarande lön till min andra lägenhet respektive pendling ...

aja ... registrera företag skulle inte vara helt fel om det nu finns interessenter ...

vad tycks om det???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.