Jag har inte läst alla inlägg men av bilderna att döma så ligger dräneringen för högt. Överkant dränrör ska på den högsta punkten ligga under underkant sula. På bilderna ser det ut som att man avjämnat med makadam över nivån underkant sula. Lägger man dränröret på denna nivån så gör det ingen nytta då man fått en kappiläreffekt när sulan ligger i kontakt med vattnet.

Är jobbet korrekt utfört så ska det heller inte kunna tränga igenom vatten genom en eventuell spricka i källarväggen då skivorna är kappilärbrytande vilket innebär att vattnet enbart kommer fram till skivan sedan rinner det rakt ned. Enda scenariot jag kan tänka mig är att det är fall emot huset (vilket är helt fel) och skivorna är kapade under marknivå. Då får man vatten som man rinna mot huset och utefter källarväggen.
 
Hej! Vi har haft samma problem med en nylagd ytterväggsisolering med Pordrän. Det rann vatten rätt in i källare i stora mängder. Det visade sig att det berodde på att översidan av Pordränen saknade plasttätning överst. Den skall för tillkommande vatten till ytterkanten av pordränsskivan. Kolla detta innan du börjar med stora grävningar. Insidan är i så fall reklamation för dåligt utfört arbete.
mvh Strandli. Intressant att veta om du har samma problem. :)
 
TS, det är imponerande att se att du är saklig och läser på i ämnet kontinuerligt. Jag håller tummarna att det löser sig på bästa sätt.
 
  • Gilla
Himmapularen och 4 till
  • Laddar…
Du skrev att när det regnar så kommer det mycket vatten ur det separata röret från stuprören...

Antag att dom har fuskat med en av dessa och leder ner takvattnet i dräneringsröret på något ställe. Troligen långt port från samlingsbrunnen. Då är sannorlikheten för detta fel stor.

prova att ta hjälp av någon som häller i en hink vatten i ett takavlopp i taget, och titta själv efter att det kommer fram ur rätt rör...

///BG
 
Om vattnet kommer från marken runtomkring finns ingen möjlighet för vattnet att tränga in i huset om dräneringen är rätt utförd, spelar ingen roll hur mycket det regnar, inte ens om stupröret skulle vara trasigt så att vattnet går ut i marken.Jag gissar på två möjligheter.
1: Vattnet tränger in uppifrån längs väggen och letar sig in bakom fuktskyddet. Tänkte också som någon skrev att det kan komma någon annan väg in i huset.
2: Nivån på dräneringen är för hög så att huset står med plattan i vatten på den del där det läcker in.
Smartast är säkert att anmäla till försäkringsbolaget och låta dem ta fighten. Kan ju dock innebära självriskkostnader. Själv skulle jag tagit min spade och grävt mig ner till dräneringen där det läcker och fått svart på vitt hur det ligger till. Vattennivå för hög = fel på dränering.
 
Redigerat:
Karl Johan L - varför dränerade ni om?
 
Vi hade ett liknande problem. Massor av vatten på plattan en dag, som började trycka upp under tröskeln till tvättstugan o i parkettskarvarna. Vår utredare sa att det kommit från kondens som droppat från en vattenfilteranläggning i tvättstugan. Stor sanering, byggfläktar, nya golv o delvis väggar. En dag var det samma sak igen fast OVANPÅ den nya plastmattan
 
...I tvättstugan. INTE kondensvatten. Nu stod det klart att det var regn och snövatten som tog sig in via en elledning. Alla experter hade haft fel. Vi har sedan dess översvämning varje gång det är rejält regnrekord eller stor snösmältning. Men nu rinner det ner i golvbrunnen
 
...så inga fuktskador kan ske. Innan den nya golvläggningen gjordes kunde vattnet tränga in mellan plastmattan o plattan o på så sätt ut i övriga rum. När det är modesta regn sker inte detta utan bara vid massiva mängder. Min Tiokrona på att du får in regn via en genomföring vid liknande meteorologiska förhållanden.
 
Ja, det är ju tur att man inte har källare....
Vi går mot mer och mer intensiva väder och det känns ju rätt bra att inte behöva oroa sig för grundvatteninträngning och kanske till och med spillvatten som dämmer ute i huvudledningen och svämmar över källaravlopp...
 
  • Gilla
Villa vista
  • Laddar…
T
Känns som om dränbrunnen blir mättad vid skyfall och avrinningen från denna brunn försämras mot det kommunala nätet när det blir råfullt ute i huvudledningen. Eftersom dränen ligger högt är det alltså stor chans att vattnet då går fel väg, egentligen borde väl en "backventil" som finns för avlopp monteras närmast dränbrunnen eftersom du har takavrinningen i samma brunn, vid skyfallen i somras sprack grannens stuprör pga av det höga trycket i rören, så det känns som vattnet helt enkelt kom från takavrinningen och gick fel väg.
Länk backventil: http://www.avloppscenter.se/vara-pr...srordelar/backventil-oversvamningsskydd-110mm
 
Jag orkar inte läsa hela tråden, ursäkta om det redan tagits upp: ett möjligt fel är att det vid regn kommer in vatten bakvägen från kommunens ledning. Kanske låg gamla dräneringen högre och kanske var muren tätad med asfalt. Moderna dräneringar må vara bra på att snabbt få ut vatten, men dom är lika snabba in också. Lösningen är att montera en extra brunn högre än din dränering samt en pump med nivåvakt i din befintliga brunn. Vid högt vatten kommer då pumpen att köra upp till extra brunnen som ju har bättre fall ut till det kommunala
 
Henrietta70 skrev:
Karl Johan L - varför dränerade ni om?
Huset är både rymligt och har rätt läge. Vi har två små barn och har för avsikt att bo här tills de flyttar hemifrån. Då huset är från 68 och dräneringen orginal kändes det som en vettig prioritering att i förebyggande syfte fuktsäkra grunden innan man lägger pengar på altandäck och stensättningar.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Ett hus som byggs på lera måste i alla lägen ha en dränering som ligger väl under husets platta. Lera har som alla vet
en fruktansvärt bra kapillär förmåga.
Förmodligen så låg även den första dräneringen för högt, dubbla golv i huset och sänkt takhöjd tyder på att där kan ha varit problem under lång tid.

Den nya dräneringen borde ha löst problemet, men även den lades på fel höjd, bara att hoppas på att dräneringsfirman tar sin del av misstagen. har de inte försäkringar som täcker detta ?

Tråkigt är det verkligen, ser ju ut som om du måste sanera hela källarvåningen.
 
Jag har skrivit det tidigare men nämner det igen. Jag tycker att det är märkligt att så många här i tråden vet att rören ligger för högt utan att ha tagit reda på markförhållanden först.
Om det är ren lera som huset står på är det inte "bara" att gräva ner rören ytterligare 30-40 cm från var dom låg tidigare.

Lera är nog det underlag som har lättast för att ge sättningsskador på huset och speciellt om man ytterligare sänker grundvattennivån eller transporterar bort regnvatten som tidigare har blötgjort leran. Lera består till 2/3 av vatten och om leran torkar in så har man stor risk för sättskador på huset.
Huset är byggt enligt vissa parametrar en gång i tiden och om dessa förutsättningar ändras för mycket så finns naturligtvis risken för att andra saker än inträngande vatten händer med huset.

Man ska komma ihåg att de normer som gäller idag hänför sig i grunden till dagens nybygge där man innan sitt bygge har undersökt och fattat beslut om grundläggningsprincip. Det är mycket möjligt att TS kan sänka sina rör men det förfaller svårt för oss att egentligen ha en uppfattning om detta utan att veta grundförutsättningarna.
Men naturligtvis ska dom om möjligt något lägre ner men jag anser det svårt att sia om detta i ett forum, utan det får nog utredas på plats och baseras på hur marken är beskaffad.

Sen påpekar några problemet med kapillärt transporterat vatten och det hjälper ju då möjligen för ett lokalt område kring det eventuellt djupare lagda röret, men då har man också risken att den mer torra leran sjunker ihop med sättskador som följd.
I övriga delar av av plattan eller kantbalken har man ju direkt exponering av lera direkt mot betongen så där får man fortfarande kapillärt transporterat vatten in i byggnadsdelarna. Men framför allt så kan ju inte kapillär transport av vatten ge upphov till 4 cm vatten på golvet utan möjligen fuktfläckar.

Det är naturligtvis intressant att veta om rören idag ligger på samma nivå som innan och hur de gamla rörens placering påverkade ev fukt i de delar där nu TS har 4 cm vatten när det regnar.
Om man tittar på TS bilder så syns det inget direkt dåligt trä i de reglar som ligger kvar på golvet och som legat där i 10-12 år vilket skulle vara förvånande om man haft så mycket vatten under golvet i alla dessa år.

Oavsett om TS dränering ligger högre än vad som är önskvärt, men samtidigt på ett djup som är under golvnivå så skulle ju inte detta ge upphov till de höga vattennivåer som TS har på sitt golv när det regnar. Utan då måste man söka orsaken i andra felaktigheter.

Med detta inte sagt att inte rören kan sänkas men det är ingen självklarhet.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.