Hej

Jag fick en uppgift om att man inte får lägga hela (oskarvade) metallrör i vägg längre utan att det bara är PEX-slang som gäller.
Jag hade tänkt låta VVS-installatören lägga hela kopparrör i väggarna och skarva på kranar o blandar utanpå, men är det inte godkänt?
 
Mikael_L
Det är väl bara skarvar som inte får byggas in ...?
Så hela kopparrör bör ju vara godkända.

Men se upp lite, det finns t.ex. prisolrör som ej är typgodkända för inbyggnad.
 
Krilleman
Vad är det för billighetsmärken man ska undvika? Vem kör med dom? Stod just och funderade på prisol för en dragning men detta var ytterligare en variabel då
 
Mikael_L
Biltema hade tidigare "prisol" ej godkända för dold dragning, det skrev dom ärligt och bra ut på hemsidan.

Men jag kollade nu, och nu står det att deras prisol är godkänd för inbyggnad, så dom måste väl ha bytt leverantör eller nåt.
 
Jag tänkte inte alls på Prisol utan helt vanliga kopparrör av den kvalitet som hantverkarna kör med. Enligt hantverkaren måste man ha PEX idag infällt i vägg, det är alltså fel.
 
Det svåra med halvhårda rör är väl att många dragningar inte är genomförbara utan skarvar när man bygger in. Utan skarvar är det okay dock
 
Krilleman
Oisolerade nakna kopparrör är ej att föredra i vägg. Kondens!

Välj du hellre vanlig 140 Prisol, enligt tidigare länk, (Ej PlusPrisol för då får du problem med tätskiktet) eller Rör i Rör!

Onninen var en av dom som lanserade billiga Prisolrör av "okänd tillverkare" som inte var godkända. Dock verkar dom ha fått ordning på sina saker nu då dom är certifierade av säkarvatten numera.
 
  • Gilla
Micke9876
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Oisolerade nakna kopparrör är ej att föredra i vägg. Kondens!

Välj du hellre vanlig 140 Prisol, enligt tidigare länk, (Ej PlusPrisol för då får du problem med tätskiktet) eller Rör i Rör!

Onninen var en av dom som lanserade billiga Prisolrör av "okänd tillverkare" som inte var godkända. Dock verkar dom ha fått ordning på sina saker nu då dom är certifierade av säkarvatten numera.
Har du något enkelt tips på hur man kan isolera oisolerade kopparrör för att slippa kondens? Fogskum? Har en massa nya oisolerade kopparrör ligger och ska dra genom en vägg, hoppades slippa köpa Prisol .. =)
 
krilleman_215 skrev:
En det bara en enkel genomföring rakt genom en vägg så kan man ju använda någon typ av isolerings-tape. Typ Armaflex-tejp.

[länk]
Min tanke var att fylla utrymmet med fogskum, antar att den fäster bra på koppar, men är det en bra ide i det långa loppet?

@TS; sorry för trådkapningen...
 
Fogskum tar till sig fukt. :(
Funkar nog som du säger inte så bra i längden.
 
Raptor50 skrev:
Fogskum tar till sig fukt. :(
Funkar nog som du säger inte så bra i längden.
Jag drog två 20 mm VP-rör genom väggen, och kopparrören genom dem. Borde funka med fogskum då eller?
 
Redigerat:
Ja då hamnar ju eventuell fukt i vpn röret så det skulle kanske funka. Men om det är lagligt sett att göra det på har jag ingen aning om.
Jag har gjord många saker här som inte följer våtrums lagar, men tänker som så att om det skulle bli något problem längre fram så är det billigare att fixa själv än att börja dra in försäkringsbolag och styra med allt.
Mitt badrum tror jag kostade med toalett, tvättställ, dusch och plastmatta på golv och vägg runt en 4500 kr. Trodde det kom till att vara temporärt men ser inte ut till att bli det ändå. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Anto Salic och 2 till
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Oisolerade nakna kopparrör är ej att föredra i vägg. Kondens!

Välj du hellre vanlig 140 Prisol, enligt tidigare länk, (Ej PlusPrisol för då får du problem med tätskiktet) eller Rör i Rör!

Onninen var en av dom som lanserade billiga Prisolrör av "okänd tillverkare" som inte var godkända. Dock verkar dom ha fått ordning på sina saker nu då dom är certifierade av säkarvatten numera.
Ursäkta TS för lite kapning.
Varför blir det problem med tätskiktet om man skulle välja PlusPrisol?
 
  • Gilla
tomnil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.