Jag sitter och säger upp/flyttar abbonemang och fixar inför första flytten...
Vad ska jag komma ihåg? ::)
Jag tror jag kommer ihåg alla sorts leverantörer men lite snurrig är jag!
Såååå vad ska jag ringa för samtal?

Catrin

 
Den här kanske hjälper lite:
http://www.adressandring.se/?page=49

Anmäl ny adress
Gör din flyttanmälan direkt på Internet eller ring 020 - 97 98 99. Är det en tillfällig flytt? Ska du bo på annan adress en kortare tid kanske du ska göra en tillfällig eftersändning istället.
 
Beställ eftersändning
Vill du få posten till din nya adress efter flytten är eftersändning en prisvärd hjälp, som gäller under ett helt år. Post som kommer till dig på din gamla adress eftersänds till din nya adress.
 
Skicka flyttkort, flytt-SMS och e-flyttkort
När du gör en flyttanmälan underrättas ett flertal myndigheter, organisationer och företag genom statliga personadressregistret (SPAR).
Beställ eftersändning i samband med flytten så får du förtryckta flyttkort med din nya adress utan extra kostnad. På vår webbplats kan du också utan kostnad skicka ifyllda e-flyttkort och flytt-SMS till släkt, vänner och organisationer som du har en relation till.
 
Säg upp hyreskontraktet
Var ute i god tid, uppsägningstiden varierar från en till tre månader. En uppsägning måste vara skriftlig. Kontraktet upphör i månadsskiftet efter uppsägningstidens slut.
 
Hyra i andra hand?
För detta krävs tillstånd från hyresvärden eller hyresnämnden. Saknas tillstånd kan du bli tvungen att flytta. Gör upp ett avtal. Gäller det längre än 2 år, gör upp ett avtal om besittningsskydd. Ett sådant ska godkännas av hyresnämnden.
 
Beställ eller flytta hemtelefonen
Kontakta din telefonoperatör.
 
Skaffa försäkring
Egen bostad kräver egen hemförsäkring. Glöm inte att försäkra dig själv ordentligt också!
 
El, gas och vatten
Vatten ingår oftast i hyran, men el och gas betalas för det mesta separat. Läs av mätarna både i den bostad du flyttar från och den du flyttar till. Ring respektive leverantör om abonnemang. Din hyresvärd kan säkert hjälpa dig om du har frågor.
 
KALAS!!!! ;D ;D ;D

Tackar!!!

Någon med fler kom-ihågs?
 
Hemmakatten
Glöm inte bredbandet eller ADSL eller vad du nu har till datorn. Bredbandsleverantörerna har ofta 3 månaders uppsägning (om du behöver säga upp). En flytt av bredband kan ta lång tid (ett par månader). Var ute i god tid.
 
Du kan fixa mycket via internet men mantalsskrivningsflytt kräver din underskrift.

Och som tidigare skrivits - vissa bredband/ADLSanknytningar kan man beställa via telefon/internet men uppsägningen kräver din personliga underskrift.
 
Bredband-check!

Kalas det känns efter era kommentarer som att jag fått med allt!
Tack för hjälpen!!!
 
Kom ihåg även adressändring till ev satellit/digital-tv-leverantörer, radiotjänst, klubbar/föreningar du är med i, ev låneinstitut, din bank. Anmäl även till din chef/personalchef som meddelar löneadministratörerna, du vill ju ha lönespecen i tid  :D

Postorderföretag och online-butiker du är kund hos, dina kundnummer är ju knutna till gamla adressen.

Dessutom, ifall du hyr separat parkering eller garage vid gamla bostaden, säg upp snarast, det är ofta 3 månaders uppsägning.

El- och telebolag är det bra att kontakta i god tid, de är så kinkiga med adresserna där allt ska kopplas in.
 
Benno:

Svensk adressändring?

Boktoken!

Grymt bra, tack för info!!!!
 
Benno. skrev:
Varning för den här adressändringsfirman (som tog över efter Posten och började ta betalt). När vi flyttade hände ingenting.  ... vid kontroll hos skattemyndigheten några månader senare var vi fortfarande skrivna på den gamla adressen.
Detta är extra viktigt för de som köper tillfällighetsboende och sedan vill skjuta upp ev reavinstskatt. Man måste vara mantalsskriven på en fastighet i minst ett år för att kunna mixtra med skatten ...  ;).

Mantalsskrivning på nya adressen funkade först efter 7 månader (men jag mixtrar inte med skatten ;))! Att postverket fortfarande sänder 5% av min post i min sålda villa är också ett stort irritationsmoment. Tursamt nog har jag god kontakt med mina nöjda köpare!

Det räcker alltså inte med att meddela adressändring - man måste kolla att det funkar också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.