Roland112 skrev:
galet..
I det här fallet kanske det inte är en "riktig" elfirma som har gjort jobbet. Det kan vara någon utländsk "universalhantverkare" som tror att han kan allt inom småbygg ,el, vvs..

Eftersom ts fick en stöt är det sannolikt så att klåparen har glömt att skyddsjorda värmekabeln. I det fallet löser inte jordfelsbrytaren förän felströmmen uppgår till mellan 15 - 30 mA genom t.ex en person som duschar. Det är en ström som kan vara mycket farlig.

Hade däremot skyddsjorden varit korrekt utförd då hade jordfelsbrytaren troligen löst betydligt tidigare vid provkörning av värmegolvet och den farliga felströmmen hade fångats upp av sskyddsjorden.
 
Redigerat:
Tänk på ett det var INTE krav på att skyddsjorda golvet för några år sen (det är inte kabel, det är ameringen man jordar).
Jag gissar att kabel blivit skadat.
 
Atom skrev:
Tänk på ett det var INTE krav på att skyddsjorda golvet för några år sen (det är inte kabel, det är ameringen man jordar).
Jag gissar att kabel blivit skadat.
Brukar inte värmekablar ha en fläta som skall jordas??
 
ALLA värmekablar har en "fläta" som SKA jordas.
 
Jag tror att Atom syftar på potetialutjämning. Det kravet är relativt nytt.

Men ALLT elektriskt i badrum skall jordas och det kravet har gällt i "alla tider". Dvs. vet inte vad som gällde ex. 1910...
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Det är INGA krav på att golv i badrum ska jordas, det är ofta inte ens nått som går att jorda/PUSa i golven.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
hempularen skrev:
Jag tror att Atom syftar på potetialutjämning. Det kravet är relativt nytt.

Men ALLT elektriskt i badrum skall jordas och det kravet har gällt i "alla tider". Dvs. vet inte vad som gällde ex. 1910...
Du har rätt. I övrigt "tror" jag att många tunnare värmekablar/mattor SAKNAR fläta ;)
 
Atom skrev:
Du har rätt. I övrigt "tror" jag att många tunnare värmekablar/mattor SAKNAR fläta ;)
Jag tror att samtliga för ingjutning skall ha en skärm ansluten till skyddsjord av flera skäl. Det höjer elsäkerheten för personer vid en ev.kabelskada. Det löser ut jordfelsbrytaren vid en kabelskada eller penetrering av t.ex en skruv. Det gör att man kan isolationsprova kabeln för att hitta eventuellla jordfel som är orsakade av felaktig förläggning eller andra skador.

Utan den flätan hade inte jordfelsbrytaren frånkopplat anläggningen direkt vid t.ex spänningssättning av brunnslock utan först när någon får ström genom kroppen. Isolationsmätning hade varit betydligt svårare efterom man enbart kan mäta mot ledande byggnadsdetaljer.
 
Det finns "tunna värmetrådar" som saknar jordfläta, men de drivs då via tranformator på klenspänning.

Jag tror att Ebeco har en folie som är en plastfolie med inbakat mönster av värmefolie. Den saknar jordning och drivs på 230V. Men jag har för mig att den inte är godkänd för våtrum.
 
Alla, även dom "tunna" och 230 V värmekablar som jag har lagt har haft en jord att ansluta men i dom "tunna" är det ingen fläta utan en "foliestrumpa".
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
elmont skrev:
Alla, även dom "tunna" och 230 V värmekablar som jag har lagt har haft en jord att ansluta men i dom "tunna" är det ingen fläta utan en "foliestrumpa".
Mao vet vi att golvärmekabel MÅSTE jordas.
Amen. :)
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
R
jag tycker fortfarande de verkar otroligt att vem som helst kan utföra eljobb så länge man har någon kille på firman som har elbehörighet. Då faller hela syftet tänker jag.
 
C
Roland112 skrev:
Då faller hela syftet tänker jag.
Vilket syfte? Behörigheten handlar mer om elinstallatörernas skråväsen än om elsäkerhet.
 
Det är ju inte fullt så vansinnigt som det låter, om man bara hade sett till att utdöma ansvar för felaktigheter (mot den behörige). Tanken är ju att den behörige skall ha koll på om det jobb som skall göras på ett ställe, ligger inom kompetensnivån på den som skickas ut på jobbet.

Man kan ju ex. tänka sig att "Tobbe" är jätteduktig på att dra slang och dosor i nybyggen, så länge han har en ritning att följa. Men när det skall kopplas så är det "Kalle" som skickas ut. Och gäller det ingrepp i gammal el så är det bara "Pelle" man vågar skicka osv.

Nu går ju den behörige oftast fri även om han skickar "Tobbe" på att installera 3 nya jordfelsbrytare i en äldre skruvsäkringscentral, i ett hus där man har 70 års olika färgstandarder på trådarna. Vilket kan sluta i katastrof.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.