Hej,

Jag har precis rivit en vägg mellan skafferi och klädkammare i en lägenhet som är byggd 1926. Väggen var ca 7 cm tjock gjord av slagg och puts om jag fattat det hela rätt. I taket är det vass och puts.

Nu undrar jag om någon har några bra tips på hur jag kan fylla och jämna ut "hålet" i vägg och tak för att det inte ska synas att väggen varit där. Vilket material bör man använda och finns det något smart sätt att göra detta på?

Tack på förhand!

Nedan kommer en bild hur det ser ut efter att jag rivit.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du borde kunna använda gipsputs. Fördelen med det jämfört med vanligt sandspackel är att det varken sjunker eller spricker. Det blir alltså bra direkt :)
 
  • Gilla
Tola90
  • Laddar…
Gipsputs, som sagt!
Dammug ordentligt först och ta bort allt löst. På med primer (outspädd) och sen bara på med gipsputsen.

Var bara försiktig så du inte bygger ut för mycket, gipsputs går inte att slipa ner!
Gipsputs kan läggas på i fler omgångar så bättre lite försiktigt i början.
 
Glömde skriva ut primer, givetvis behövs det för att det ska fästa ordentligt. Den gamla putsen brukar ha en tendens att vara ganska smulig av sig efter några år.

För att enkelt se om det är jämnt kan du ju hålla en träbit eller en BRED spackel för att jämföra med de övriga nivåerna som är i taket precis sidan om.
 
Tack TuXy & Forumgud för tipsen!

Ska inhandla och testa! Finns det många varianter av primer och gipsputs? Tänkte så man inte tar helt fel.

Tror ni att jag behöver någon form av armeringsnät i det öppna partiet i taket? Eller fäster gipset direkt mot taket?

På vissa ställen efter väggen är det mellan 40-66 mm djup fåra, är det att föredra att man lägger fler lager gips i omgångar? Såg att gipsputs klarade upp till 60 mm skikt.

Tackar!
 
Nu vet jag inte vad du har för bygghandel i närheten, men om du köper något från en av de större byggvaruhusen så brukar personalen där har bra koll. Finns inte en uppsjö av tillverkare, men några kända är väl typ Finja, Knauf, Combimix och samtliga av dessa tillverkare är välkända i konsumentbutikerna.

Angående primer så finns den antagligen på samma hylla som gipsputset och med samma tillverkare. (Fråga personalen i butiken)

Jag tror inte du kommer behöva något nät. Gipsputs har väldigt bra fästförmåga, särskilt när man använder primer, och är väldigt kladdigt. Se bara till att följa anvisningen så du får rätt blandning på putset!

Du borde kunna lägga på hela djupet på en gång. Alternativt om du lägger på precis lite mindre, nu menar jag alltså millimetrar, så kan du ju faktiskt lägga på ett lager spackel de allra sista millimetrarna som du i slutet kan slipa för att få helt jämnt. Tänk på att du som tidigare nämnts inte ska lägga ett för tjockt lager då det inte går att slipa i efterhand. Så hellre lite mindre och komplettera med lite spackel om det behövs är vägen att gå.

Lycka till.
 
Stort tack för snabba och utförliga svar!

Får se om jag vågar lägga upp resultatet här senare :)
 
Givetvis kan du även laga runt dörren med gipsputset.

Sprickan i taket är väl svårare att laga på riktigt utan att putsa om hela taket vilket jag antar att du inte ska göra, men prova där med spackel och färg och spricker det igen om några år, upprepa med spackel och färg. Så gjorde jag i en gammal lägenhet där det sprack och det höll tills jag flyttade (2-3 år). Antingen beror sprickan på att du varit våldsam när du demonterade väggen eller så är det en naturlig rörelse i huset som man inte kan påverka.
Sedan finns ju lösningen att sätta väv i taket som täcker sprickorna och tar upp en del av rörelsen, men då pratar vi också ett helt annat jobb än att spackla och eventuellt fylla i om ett antal år (antagligen många år) igen om det skulle behövas.

Vi förväntar oss resultatbilder :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.