Hej,

Skulle vilja dela med mig lite av mitt projekt.
Kan finnas andra som stött på samma problematik och funderingar.

Huset är byggt 1994 och har VP-rör i väggarna som många hus från 70-talet och framåt.
Huvudjacket fanns i köket BAKOM ett högskåp som någon tidigare ägare monterat upp.
Jag ville riva ur all telekabel i huset och ersätta jacken i alla rum med nätverksuttag istället.

Lösningen blev att köpa cat5e solid installationskabel på Kjell&Co som var den tunnaste kabel jag kunde hitta. Gick fint att dra 3st kablar i ett vanligt 16mm rör.

Mediaskåpet är ett väggskåp från IKEA som jag kortat ner till ett djup på ca 20cm.
Detta skåp är sedan infällt i väggen och monterat mot befintlig regel.
Det är monterat i tvättstugan (motstående vägg mot där huvudjacket satt tidigare).
Alla VP-rören går alltså ner i överkanten på detta skåp istället.

Numera kör vi IP-telefoni via en DECT basstation som står i tvättstugan.

Gamla huvudjacket sett ifrån köket;
kök.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mediaskåp;
tvättstuga.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
D
Hej,

Blir nog mitt första inlägg det här..

Jag håller på att starta att liknande projekt där några av de nätverksuttag jag ska installera kommer nyttja gamla rör för telefoni.

Jag kommer dock att splitta en av mina cat5 kablar för att kunna få ett extra uttag i ett av de gamla telefonuttagen. Dessvärre resulterar ju det i en maxhastighet på 100 Mbit/s på två av uttagen, men det får jag leva med.

Kan du länka till vilken kabel hos Kjell du köpte, är det deras Deltacokabel?
jag behöver nämligen också dra tre TPkablar i några av rören.


//D
 
Intressant tråd.
Är också inne på samma funderingar o slita bort mina gamla telefonkablar o uttag o ersätta med nätverkskablar o nätverks uttag när jag får fiber installerat som jag hoppas blir någon gång under 2015.

Vet du hur stor skillnad det var på tjockleken mellan cat5e o cat6 kabeln?

Nu var det år o dar sen jag höll på med nätverk men om jag drar bara 1st nätverkskabeln i telefonledningsröret i serie till 3 st uttag tappar jag en massa då eller blir det knas o jag måste dra en separat ledning per uttag från min router?

Jag kommer förmodligen bara ha en dator som kommer vara fast inkopplad till routern o resten kommer köras trådlöst så det kanske bara är onödigt att dra en massa extra kablar (dock så kommer inte routern o den fasta datorn vara i samma rum så det är därför jag funderar på att dra kabeln i telelednings röret).
 
D
Hej!

Jag föredrar dock att köra med kabel då det är mer stabilt än trådlöst, men har man inte så stort behov av hastighet så brukar trådlöst fungera helt okej.

Mig veterligen så kan du bara splitta upp en kabel till två uttag på 100 Mbit/s vardera då 100 Mbit/s använder två par och en TP-kabel innehåller fyra par. Exempelvis enligt följande http://www.cabling-design.com/images/2xT1.gif

Vill man dock ha gigabit så används alla paren i kabeln.
Du kan inte seriekoppla datauttag som du kan göra med telefonuttag.

Skillnaden i tjocklek mellan Cat5e och Cat6 vet jag inte exakt, men jag gissar väl på att i ett 16 mm vp rör får du i tre Cat5e som yngevson skrev tidigare och två Cat6.

Detta har att göra med den extra skärmningen i en Cat6-kabel.

//D
 
Dejntan skrev:
Detta har att göra med den extra skärmningen i en Cat6-kabel.
CAT6 UTP har precis lika mycket skärmning som en CAT5e UTP, alltså ingen och i installationer som dessa finns ingen teknisk fördel med skärmning.
 
Telenät går ju i en slinga, medans datanät ska vara i en stjärna. Om det inte går att bygga om till en stjärna, så kan man däremot dra en kabel till ett uttag, sätta ett dubbeluttag där och sedan gå vidare till nästa uttag i slingan. De två dubbeluttagen kopplar man sedan ihop med en switch.
 
D
alfista skrev:
CAT6 UTP har precis lika mycket skärmning som en CAT5e UTP, alltså ingen och i installationer som dessa finns ingen teknisk fördel med skärmning.

Fast i Cat6 så har du väl det fina plastkrysset i mitten på kabeln som jag egentligen syftar på.
Den har du väl inte i en Cat5e?
/D
 
Dejntan skrev:
Fast i Cat6 så har du väl det fina plastkrysset i mitten på kabeln som jag egentligen syftar på.
Inte alltid och krysset har i huvudsak ett annat syfte än en skärm.

Jag ser allt som oftast att man talar om CAT6 som om de alltid är skärmade och det är en missuppfattning som inte behöver stå oemotsagd.
 
De cat6 som jag hittat har alla varit för tjocka för att kunna få plats med 3kablar i ett 16mm rör.
Finns ingen rimlig anledning för merparten av oss att använda sig av alla ingående cat6 komponenter då man i regel i ett vanligt hus inte har så himla långa kabellängder.

Gigabit räcker fint för mig och därför nöjer jag mig med cat5e.

I gigabit används alla kabelparen, men som nämts tidigare här kan man splitta en kabel till 4+4, men då blir det 100mbit som max.

Ett alternativ kan ju vara att sätta en liten 5-portars gigabitswich någonstans på vägen och på så sätt få fler uttag.

Jag har gjort så i tv-rummet och kontoret där man i regel behöver mer än ett uttag.
 
Jag har på vissa ställen i huset dragit en kabel från ett f.d. telejack till föregående f.d. telejack, sen därifrån dragit vidare två kablar (det gäller dock då att man kan kapa av en "lagom lång bit" om man bara har en rulle). Man drar alltså bägge kablarna samtidigt genom sista (egentligen första) röret. Det är enklare att dra i flera kablar samtidigt än att dra i en extra i ett rör där det redan ligger en eller två, särskilt om man använder kabelsmörjning. Och drar man från "ytterpunkterna" mot "centrum" så att säga så blir den svåraste biten på slutet och förhoppningsvis ganska kort.

Sen har jag inte satt nätverksuttag i alla gamla TV-jack eller antennuttag, bara vissa, så på en del ställen passerar kablarna bara dosan. Dumt om man i framtiden vill ha ett uttag där, men å andra sidan får jag inte i fler kablar så behöver jag ett uttag där så får jag klippa eller dra tillbaka nån av de som går vidare.

Jag har också switchar sitter på totalt fyra ställen (bland annat en switch bakom en TV-bänk) för att inte behöva dra så många kablar. Det gör visserligen att de enheter som sitter på en switch "lång ut" får dela på kabeln till den switchen, men med gigabit så är det inget praktiskt problem (internet är ju bara 100 Mbit/s och det är inga burkar som är inblandade i stora filöverföringar som sitter å andra änden på de switcharna).

Routern har fyra uttag, från tre av dem går det alltså kablar som går direkt till switchar (två gigabitswitchar, den tredje går till en 10/100-switch som står precis bredvid). Det fjärde uttaget används inte i nuläget. Från en av gigabitswitcharna går det dessutom en kabel vidare till den fjärde switchen (en 10/100-switch som är den som sitter bakom en TV-bänk). Den fjärde borde jag byta ut till gigbit eftersom den matar en av våra HTPC, men det är bara tre portar på den som används så det har inte riktigt känts värt pengarna. Än. :)

Jag har på nåt ställe också gjort en "bakåtmatning". Två kablar kommer till dosa A och går vidare till dosa B. I dosa A är ena kabeln avklippt och dess två ändar går till två uttag. Det ena uttaget får sin "matning" uppifrån, det andra uttaget får sin "matning" från en switch som sitter vid dosa B.

Då får jag två uttag vid dosa A och switchens alla uttag vid dosa B. Hade jag istället satt switchen vid dosa A så hade jag bara fått två uttag vid dosa B (eftersom jag bara har två kablar dit och inte får in fler i röret).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.