Vi har ritat ett sutteränghus. Vi bygger i sten. Vi undrar vilket material vi helst skall mura upp väggen som är i sutterängen så den blir så bra och hållfast som möjligt. Vi kommer antagligen mura i Celcon för övrigt. Kan vi ha celcon i stödmuren eller skall vi gjuta en vägg i betong? Vad isolerar man bäst med och är det andra saker vi behöver tänka på för att minska risk för problem. fukt, sprickor, tryck....

Tacksam för hjälp med detta!
Moa
 
Vilket material du skall använda är något du skall diskutera med din konstruktör!
Men om du skall bygga med Celcons lättbetong kan du ju alltid börja med att kolla förutsättningarna för att använda det i källaren också.
 
Hej på er alla duktiga byggare!
Tack för utförligt svar.
Vi skall ha en konstruktör som gör våra ritningar. Men för att jag skall förstå innebörden med en bra vägg så frågar jag här först så diskuterar vi det vidare sen med konstruktören efter att bygglovshandlingarna är klara.

Som jag förstår är det bättre att gjuta en vägg alt leca block än att använda lättbetong ( celcon).
Vilket är billigast att göra? Gjuta hela källarväggen som är 9 meter och sidorna som är under mark ca 2m eller att mura som beskrivet ovan med leca?

/Moa
 
Det är mycket smartare att mura med leca... väljer du ett 29cm block så kan du använda isolerade block ovan mark och massiva block under mark... och med ett suterränghus är det ju stora ytor som kommer ovan mark och du får en vägg med bra isolervärde.
Det går alltid att räkna hem konstruktionen, om det inte är något extremt du skall bygga.
Strålande att du använder konstruktör... jag tror inte kommunen hade godkänt något annat!
Det blir nog både billigare och definitivt bättre att mura än att gjuta
Lycke till!
 
Har själv planer på att bygga souterräng, och har funderat på problemet med isolering. Isoblock verkar vara ett vettigt alternativ, men kostar inte dessa block multum? Någon som har prisuppgifter?
 
Jämför med att isolera in eller utvändigt - inklusive arbete är det inte dyrt, men det är naturligtvis mycket dyrare än massivblocken - och vad är alternativet?
 
Som jag ser det finns det 3 alternativ:

1) Bygga med massivblock och därmed spara en del pengar, som man sedan får lägga ut på högre uppvärmningskostnad i och med det högre U-värdet.

2) Bygga med massivblock (kanske något tunnare) och isolera utvändigt, och sedan armera+putsa på isoleringen. Nackdelen som jag förstår det är att en sådan vägg kan skadas rätt så lätt och få tryckmärken då isoleringen komprimeras.

3) Bygga en vägg med massivblock (tunna) och isolering mellan, dvs en väggmacka som i princip blir som med isoblock, fast troligen billigare. Borde inte vara helt omöjligt att göra, använder man två tunna isoleringsskivor (säg 70mm + 70mm) förskjuter man skarvarna och får ett bra U-värde.
 
  • Gilla
Lundinarn
  • Laddar…
Materialkostnaden kanske blir lägre men arbetskostnaden blir definitivt högre eller åtminstone längre... mycket längre
 
LyckeK skrev:
Materialkostnaden kanske blir lägre men arbetskostnaden blir definitivt högre eller åtminstone längre... mycket längre
Ja, detta är nog tyvärr fallet. Byta tid mot pengar är inte alltid det roligaste.

Är det någon som vet vilka andra tillverkare av isoblock det finns, förutom Nyströms Cement? Någon tillverkare i Polen eller Baltikum kanske?
 
Leca! Isolerar bra. Blir svalt och fint på sommaren och inte svinkallt på vintern. Har inte själv byggt souterrainhus än (har planer på sådan tillbyggnad i framtiden) men är uppvuxen i sådant hus.
 
Kika in på min hemsida så kan du följa vårt egenritade soutterrängbygge. Vi har tre stödmurar (förutom anslutande ytterväggar) som stödjer sluttningsväggen som är 2,60 m hög. Bjälklaget har vi gjutit för att ge en tyngre konstruktion som även den stabiliserar alla bärande väggar.

LYCKA TILL! Ett tips på vägen är att kontrollera vattenavrinningen ovanifrån sluttningen direkt för att undvika olyckor under byggets gång. (se hemsidan Fotoalbum - Syndafloden) :surprised:
 
Hej!
Tack för att jag fick ta del av ditt bygge. Vilken mardröm med allt regn som har ställt till det för er. Hoppas allt kommer lösa sig!

Som jag  förstått dig rätt skall jag upplysa min markkille med att:
* planerad god vattenavrinning
* stabiliserade hörn
* L-element
Leca vägg som du beskriver låter vettigt, men funkar det sen att koppla celconblock mot den för resten av huset är de lika tjocka. Snart skall vi ha vårt möte med vår konstruktionsritare. Då kanske alla dessa frågor och funderingar kommer att falla på plats.

Vårt sutteränghus  har 2 olika huskroppar. Den ena ligger på +19,25 den andra ligger på+ 16,40. Hur gör man plattan. Bygger man den ena  plattan längst ner med stödmuren först och sen gör man platta nr 2 mot den stödmuren. Mycket funderingar kring detta och många sömnlösa nätter. (Varför kan jag inte ha en karl som kan det här och ordnar och lösa alla funderingar som hela tiden dyker upp. skönhetssömn skulle verkligen behövas) ;)

En sak är helt klart, jag blir en duktig tjej med lite byggkunskap i slutet av detta bygge!

Vänliga hälsningar
Anette
 
Håller med "gomma" här ovan, Lammiblock verkar idealiska. Du får en massiv isolerad betongvägg. Kostar kanske lite mer men materialkostnaden är ju ändå en så liten del av hela kalaset.
 
Hejsan
Bor i ett hus med lättbetongkällare sedan 1980
Inga problem alls.

ALLA material måste fuktisoleras och om man inte gör det blir det fel.

En massiv lättbetongvägg ger u värde 0,28-0,29 och om du dessutom tilläggsisolerar få du en kanonvägg.

Behandlingen på insidan förenklas om väggen är slät.

Tänk oxå på att lättbetongen inte innehåller plast etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.