Som någon redan varit inne på så bör det vara fysikaliskt omöjligt att kapillärkrafter skapar en fri vattenyta med en högre nivå än den man har utanför. Vatten kan sugas uppåt och göra en vägg fuktig, men inte lämna väggen på annat sätt än genom avdunstning. Annars har man uppfunnit en evighetsmaskin.
 
Demmpa skrev:
Är det en ytterkällardörr in till pannrummet (vänstra kortväggen)?
Finns det någon brunn i botten på källartrappan?
Vart leder den brunnen?
Nej det är ett fönster. Den enda dörren går upp till garaget.

Nej det finns ingen dörr under trappan, du kanske tänker på spolbrunnen inne på toaletten.
 
peternicklas skrev:
Jag skulle torka upp allt vattnet, sätta in en avfuktare så att det blir torrt. Sedan försöka att se vart vattnet kommer i från. Någon annan var inne på vattenledningen. Om det är ett gammalt galvat rör så kan det ha blivit ett litet hål på det. Kanske vattnet letar sig över till ett elementrör? och kommer upp den vägen. Konstigt att de inte byta vattenröret när de gjorde dräneringen.
Ärendet är anmält till FB men de tar generellt bara fuktskador som orsakats av läckage på rör i huset.

Jag har våtdammsugit golvet och eldat ordentligt i spisen samt kör två avfuktare, golvet är nästan torrt nu.
Får se om kan se exakt hur det kommer in nästa gång det blivit blött in mot grunden.
 
Har inte plöjt igenom hela tråden, därför finns kanske risk att det redan är skrivet!

När firman grävde, såg man de gamla dränrören då, och isåfall vilket djup låg de på?

Spontant, oavsett vad andra skirver i tråden, ligger dränrören skyhögt upp, i synnerhet om du har lera runt huset. Vi har dränerat vårt hus i somras, och där ligger högsta punkten på cirka 100 mm UNDER sockeln, för att sedan öka till cirka 350 mm UNDER sockeln där de löper ut till un pumpbrunn för att sedan pumpas till kommunens ledningar. Vi har ett hus med cirka 55 meter runt hela.

Du skriver någonstans att dränrören är anslutna till bef. pumpbrunn!? Är fallet rätt där? Ser du om det någonsin sipprar ngt vatten ur dränrören?

VAD säger firman som gjort jobbet?

Lycka till och hoppas det läser sig för dig!
 
David i Skåne skrev:
Har inte plöjt igenom hela tråden, därför finns kanske risk att det redan är skrivet!

När firman grävde, såg man de gamla dränrören då, och isåfall vilket djup låg de på?

Spontant, oavsett vad andra skirver i tråden, ligger dränrören skyhögt upp, i synnerhet om du har lera runt huset. Vi har dränerat vårt hus i somras, och där ligger högsta punkten på cirka 100 mm UNDER sockeln, för att sedan öka till cirka 350 mm UNDER sockeln där de löper ut till un pumpbrunn för att sedan pumpas till kommunens ledningar. Vi har ett hus med cirka 55 meter runt hela.

Du skriver någonstans att dränrören är anslutna till bef. pumpbrunn!? Är fallet rätt där? Ser du om det någonsin sipprar ngt vatten ur dränrören?

VAD säger firman som gjort jobbet?

Lycka till och hoppas det läser sig för dig!
Jag noterade aldrig vilket exakt djup rören låg på, men de grävde upp de som låg där tidigare.
Jag såg att de jobbade med vattenpass för att få till rätt fall, är nog 20 meter rör ena vägen och närmare 30 andra vägen runt huset.

Vi har en samlingsbrunn med vattenlås i botten. I den mynnar både dagvatten och dränering.
Dränrörens anslutning i brunnen är inte direkt ut i brunnen utan någon T-liknande konstruktion med fall som mynnar i nivå med ytan. Men ser därför dåligt hur mycket som rinner ut i brunnen från dräneringen.

Däremot ser jag tydligt hur mycket som går ut ur samlingsbrunnen genom inspektionsröret ut till gatan. Jag tycker flödet är för lågt, borde ju vara ganska högt flöde ett tag efter nederbörd.

Firman som gjort jobbet har än så länge inte svarat på mitt mail med bilder på vattnet i källaren.
 
Karl Johan L skrev:
Däremot ser jag tydligt hur mycket som går ut ur samlingsbrunnen genom inspektionsröret ut till gatan. Jag tycker flödet är för lågt, borde ju vara ganska högt flöde ett tag efter nederbörd.
Läser du ens vad vi skriver??? :)

Regnvatten når inte dränrören förrän efter mycket lång tid om ens någonsin och då är det endast en liten del indirekt. Det krävs oerhörda mängder vatten för att det ska rinna vatten rakt genom jorden. Har du dessutom lerjord så händer det inte.
 
mexitegel skrev:
Läser du ens vad vi skriver??? :)

Regnvatten når inte dränrören förrän efter mycket lång tid om ens någonsin och då är det endast en liten del indirekt. Det krävs oerhörda mängder vatten för att det ska rinna vatten rakt genom jorden. Har du dessutom lerjord så händer det inte.
Jag tolkar det som att dagvattenrör och dräneringsrören mynnar ut i en gemensam samlingsbrunn och där TS upplever att det gemensamma avloppsröret mot gatan har dåligt flöde?

Då bör ju avloppsröret mot gatan ligga på den lägsta nivån annars rinner ju dagvatten-vattnet ut i dräneringsslangen bakvägen.
Detta kan ju också hända om samlingsbrunnen inte har tillräcklig avrinning mot gatan så att nivån i samlingsbrunnen stiger över dräneringsrören tex om kommunens rör är underdimensionerade.

Jag tipsar TS att för sin egen del noggrant ta reda exakt hur de olika rören i samlingsbrunnen ligger i höjdled och i förhållande till varandra och för oss som spekulerar i olika scenarier publicera en skiss på hur det förhåller sig.

Det kan ju fungera kapacitetsmässigt i kommunens avloppsrör i många år utan problem, men helt plötsligt så översvämmas källare.
Varför då? Ja, det kan bero på att ett nybyggt område har anslutits till samma rör utan att ändra dimensioneringen, det kan bero på rötter eller annan förorening som satt igen rören.
Detta behöver inte alls ha samband med den nygjorda dränering utan det kan vara en olyckligt samband att problemet visat sig nära inpå gjord dränering.
 
Redigerat:
mexitegel skrev:
Läser du ens vad vi skriver??? :)

Regnvatten når inte dränrören förrän efter mycket lång tid om ens någonsin och då är det endast en liten del indirekt. Det krävs oerhörda mängder vatten för att det ska rinna vatten rakt genom jorden. Har du dessutom lerjord så händer det inte.
Nja. Om firman återfyller med lerjorden, är den väldigt uppsprucken och porös medan övrig tomt är kompakt. Detta gör att regn sipprar ner ganska snabbt i graven samt ytvatten från tomten i övrigt. Om rören ligger högt samt att tätskiktet är borttaget kan det vara anledningen till vatteninträngningen.

Givetvis finns fler scenarion men med infon i tråden är det det mest troliga enligt min lekmannabedömning.
 
mexitegel skrev:
Läser du ens vad vi skriver??? :)

Regnvatten når inte dränrören förrän efter mycket lång tid om ens någonsin och då är det endast en liten del indirekt. Det krävs oerhörda mängder vatten för att det ska rinna vatten rakt genom jorden. Har du dessutom lerjord så händer det inte.
Trevligt...läsa kan jag hyfsat, om jag missar något skulle det kunna bero på att jag är lite desperat och smått stressad att förstå och lösa mitt problem.

Jag kan förstå att lera är otroligt tätt om det legat ett tag, men om man grävt upp en meter kring huset och återfyllt med massor som inte är ren komprimerad lera utan en blandning med matjord m.m. har jag lite svårt att se att det skulle vara ett mer eller mindre tätt skikt ner till dräneringen.

Jag förstår givetvis att jorden blir ett filter och att tidsförskjutningen blir beroende på dess täthet.
När jag kikade i grannens brunn dagen efter ett kraftigt regn porlade den ordentligt...
 
Har skumläst.. och kan ha missat men..

Om jag tolkar det rätt så går både dagvatten och dränering ut i en och samma samlingsbrunn, innan det försvinner ut mot kommunala nätet i gatan?
Du skriver också att det verkar vara dåligt flöde?


Vi hade dränering och dagvatten i samma brunn, som sedan gick ut i kommunala..
Men när det vräkregnade lite så hann inte avloppet med och nivån ökade i brunnen och dräneringen vattenfylldes och fungerade som sprinkler istället.
Innan det grävdes upp och delades upp i 2st separata brunnar, dagvattnet leds nu ut i diket, testade jag med en dränkpump som höll nere nivån under skyfallen med torr källare som resultat.

Spolbil och försök till att rensa mellan brunnen och gatan kanske är värt ett försök?
 
  • Gilla
Farmor Anka
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Har skumläst.. och kan ha missat men..

Om jag tolkar det rätt så går både dagvatten och dränering ut i en och samma samlingsbrunn, innan det försvinner ut mot kommunala nätet i gatan?
Du skriver också att det verkar vara dåligt flöde?


Vi hade dränering och dagvatten i samma brunn, som sedan gick ut i kommunala..
Men när det vräkregnade lite så hann inte avloppet med och nivån ökade i brunnen och dräneringen vattenfylldes och fungerade som sprinkler istället.
Innan det grävdes upp och delades upp i 2st separata brunnar, dagvattnet leds nu ut i diket, testade jag med en dränkpump som höll nere nivån under skyfallen med torr källare som resultat.

Spolbil och försök till att rensa mellan brunnen och gatan kanske är värt ett försök?
Skissade lite på hur jag uppfattat brunnens utseende utifrån filmningen vi gjort.

Tror dock inte att den är en flaskhal då jag har varit ute i ösregn och mätt då jag befarade det du beskriver.
Nivån håller sig dock konstant trots ett ordentligt flöde ur dagvattentillförseln.

Samlingsbrunn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Precis såg det ut hos oss också, men håller sig nivån under dränerings utloppen så bör det ju vara nåt annat.
Hoppas det löser sig, inge kul med källare och fukt.
 
Hade ett möte med dräneringsfirman i eftermiddag och det verkar finnas en möjlighet att de tar på sig ansvaret för det som inträffar.
Då jag visade upp bilderna höll de med om att dräneringen låg på tok för högt och att de skulle sänka nivån där det behövdes.
Vidare sa de att de skulle stå för de invändiga skador som orsakats och att allt skulle återställas så fort som möjligt!

Det är bara att hålla tummarna, tyvärr kan ju uppfattningen ändras efter hand men jag gillar ändå deras inställning och känner mig hoppfull!
 
  • Gilla
Strip och 13 till
  • Laddar…
Låter ju bra just nu. Du får hålla oss uppdaterade på upplösningen av problemet.

Det jag undrar lite över är "sänka nivån där det behövs..." verkar ju lite "hitte på" för om det är gjort rätt från början innebär det ju att hela dräneringen måste sänkas ;)
 
  • Gilla
Karl Johan L
  • Laddar…
Excel
Vi får hoppas att det löser sig, som någon annan varit inne på så kan det vara det överliggande tätningen mot fasad som är otät. Jag dränerade själv i somras och upptäckte att kletet som tätar kantlist och husgrund kan bli kass pga. ojämnheter och jordtryck som pressar ut listen från vägg. Jag löste detta med att klippa till tätningsmembran och på så sätt försegla skiten.

Eftersom man slipar bort tjäran på grund muren är det fritt fram för vatten att suga in i grundmur och in i ditt hus.

Hur ser avjämningen från huset, är det marklut från huset eller fuktigt mot fasad/vägg i marknivå?

Man behöver ju inte gräva så långt får att se om det är tätt eller ej kring listen, 10-20 cm borde räcka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.