Jag har byggt till huset och lagt ut golvvärmeslang i cirka 40 kvadratmeter betong-platta, fördelat på fyra olika slingor. Nu ska det hela kopplas in. När jag tittar på den utrustning som finns på marknaden framstår den både som chockerande dyr och rätt komplicerad. Jag förstår mycket väl varför många människor efterfrågar sådan utrustning, då den under rätt förutsättningar kan upprätthålla en jämn temperatur till lägsta möjliga energiåtgång och arbetsinsats. I mitt fall är detta emellertid av mindre intresse, då vi eldar med ved i en kökspanna med bara 500 liter ackumulatortanksvolym, vilket innebär att man ändå måste ”känna in” hur man ska skruva på olika reglage. Därmed vill jag hellre ha ett så överskådligt system som möjligt där man vet vad man ska skruva på om man inte är nöjd. Det är också trevligt om reglage och pump för golvvärmen inte behöver utgöra tio procent av kostnaden för hela bygget.

golvvärme för idioter.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planen är följande: Först tänkte jag sätta två grenkopplingar ute på radiatorslingan cirka fyra meter från pannan. Rören är 20 millimeter. Sen hade jag tänkt köpa en blandningsventil som egentligen är till för att begränsa temperaturen på tappvatten och ställa in den på 40 grader. Efter den tänkte jag koppla en vanlig cirkulationspump utan vidare finesser. Sen tänkte jag tillverka fördelarrör själv av svarta grenkopplingar och nipplar kombinerat med strypventiler av något slag. En strypventil på tilloppet och en på returen. Returledningen från golvvärmeslingorna tänkte jag låta gå tillbaka mellan radiatorreturen och blandningsventilen.

Ni som vet något om golvvärme: Har jag över huvud taget begripit den grundläggande principen för ett golvvärmesystem? Är det något som jag helt uppenbart har missat? Behöver man egentligen strypventiler både på tilloppet och returen? Jag tänker att en radiator brukar ha både en termostat och en returkoppling och att en golvvärmeslinga skulle kunna fungera ungefär likadant. Är det fel tänkt? Jag oroar mig också lite för att både framledningsvattnet och returvattnet ska bli för varmt så att blandningsventilen inte släpper igenom något vatten alls och att cirkulationspumpen skulle kunna ogilla detta. Annars kan jag inte själv se några uppenbara felaktigheter i att bygga såhär. Är det någon som känner till någon publikation som förklarar de grundläggande principerna för golvvärme istället för att fokusera på hur perfekt ett system fyllt av avancerade funktioner kan bli, så tipsa mig hemskt gärna om den.
 
Det går bra att göra så som du ritat. Det funkar fint med blandningsventil som brukar användas för VV även för detta men välj gärna en lite större dimension tex 28 mm. Och som snåljåp ska du inte ha dubbla justerventiler på slingorna det behövs inte och tillför inget snarare tvärtom. Det enda du kan kosta på dig vore två avstängningar vid anslutningen mot radiatorslingan, bra att ha om man ska göra något jobb på nya delen.
 
Tack så mycket! Jo, en avstängning på returen är en bra idé (tilloppet får dela avstängning med cirkulationspumpen). Om rören som jag ska koppla in det hela från är 20 millimeter, är det meningsfullt att göra fördelningsrören och rören till cirkulationspumpen grövre då? Typ 25 millimeter järnrör?
 
Hur gick det med golvvärmen? Fungerar det som du hade tänkt dig?
Har själv lagt golvvärmeslang som jag skall koppla in till ett radiatorsystem.
 
peternicklas
Jag hade lagt någon krona på en styrning av blandningsventilen så att den styras av en inomhus och en utomhus givare. ESBE har något som inte kostar så mycket. Jag kör själv helt utan termostat och styrning av varje slinga, de är bara strypta in. Köpte dock en fördelare för enkelhetens skull.
 
Montören skrev:
Hur gick det med golvvärmen? Fungerar det som du hade tänkt dig?
Har själv lagt golvvärmeslang som jag skall koppla in till ett radiatorsystem.
Tyvärr jobbar jag för långsamt, så jag vet inte än. Rapporterar när arbetet är slutfört, inom ett par veckor hoppas jag.

peternicklas skrev:
Jag hade lagt någon krona på en styrning av blandningsventilen så att den styras av en inomhus och en utomhus givare. ESBE har något som inte kostar så mycket. Jag kör själv helt utan termostat och styrning av varje slinga, de är bara strypta in. Köpte dock en fördelare för enkelhetens skull.
Styrning av blandningsventilen med inomhus- och utomhusgivare kan säkert vara meningsfullt om man har någorlunda jämn temperatur på tilloppsvattnet. Om man däremot eldar en eller två gånger om dagen handlar det istället om att värma upp rummen ordentligt en eller två gånger om dagen, med rätt andel av varmvattnet till respektive rum.
 
Det fungerar! Än så länge i alla fall… golvvärmefoto.JPG
(Det ser kanske inte sådär hemskt proffsigt ut att använda ett vinkelbeslag som konsol under cirkulationspumpen, men den är så tyst och vibrationsfri att den inte för något oväsen ändå.)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
En färdig pumpgrupp från Uponor kostar runt 6000 kr för en krets. Vad kostade din variant?
En sådan temp-begränsare för tappvatten blandar ju ihop VV från pannan med KV från ledningen för att erhålla rätt ut-temp. I din koppling så blandas framledningsvatten (uppe från vänster) med returvatten (nere från höger). Funkar det ?
 
Hm…pump Grundfos Alpha 2: 1400 kronor från tyska e-bay, blandningsventil 476 kronor, fyra kulventiler 300 kronor tillsammans, t-rör cirka 150 kronor sammanlagt, nipplar 200 kronor, halvkopplingar till pex-rören 300 kronor, vinklar cirka 60 kronor, 17 kronor för en luftningsventil. Så det bör ha kostat 2600, på ett ungefär, men då har jag inte räknat unionkopplingarna till pumpen och på slingan, smutsfiltret och några proppar för de hittade jag i en skrotsamling. De bör väl kosta några hundralappar till, så nånstans kring 3000 kanske. Lite billigare i alla fall. Nackdelen är att det inte går att konvertera till ett mer automatiskt system om man skulle få för sig något sådant. Å andra sidan blev möjligheterna att bygga efter de något speciella lokala förutsättningarna större.

Jo, det fungerar att blanda framledningsvatten och returvatten med en blandningsventil för tappvatten. Jag har valt varianten med ett temperaturspann mellan 35 och 60 grader. Har man mer kontinuerlig värmetillförsel är kanske den mellan 20 och 43 grader lämpligare. Det tyckte försäljaren i röraffären i alla fall.
 
Herr Tove skrev:
Det fungerar! Än så länge i alla fall…[bild]
Hej.
Vill inte vara en glädjedödare, men om jag förstår bilden rätt så ska Du försöka vrida pumpen 90 grader. Dvs placera den vågrätt istället för lodrätt som nu. Då förlänger Du dess livslängd eftersom dom inte är gjorda för det montage Du valt.
 
Det har du helt rätt i. Tittar man noga i manualen så visar en bild att displayen ska peka framåt, inte uppåt eller neråt. Ska ändra det direkt. Tack så mycket för hjälpen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.