Är det någon som har erfarenhet av att bygga in en hiss i ett tvåplanshus? Hissens enda krav, förutom säkerhet, är att den skall kunna användas med vanlig manuell rullstol.
 
Ingen aning om faktiska kostnader, men en vanlig lösning för detta är en "trapphiss", dvs en platta som går up och ned för trappan på en skena som sitter fast i väggen.

Jag vet att hissar i flerfamiljshus ligger i storleksordningen 1-3 miljoner vid eftermontering i samband med ombyggnad.

Trapphissarna har jag för mig att jag hörde ett pris på typ 70 000 fast det var 10 år sedan, och jag vet inte hur lång den hissen var, kan ha varit ett halvplan.
 
Mkay. Vi hade tänkt oss något mer budget än en hiss i miljonklassen. Trapphiss känns som en nödlösning. En trapphiss som fungerar likt ett lyftbord bör väl vara bra mycket billigare?
 
I runda slängar 120 000 sek har jag för mig att det går loss på.
Prova med tex med Motala hiss ....
 
Jag har för mig att man kan få bidrag för att anpassa bostaden för handikapp. Fast då lär det väl vara en trapphiss man kan få.
 
Vi kan dessvärre inte få bidrag då huset som är tänkt att utrustas med hiss inte är vår permanentbostad.

Said; tack för tipset; men den hade otillräcklig lyfthöjd.

 
Ett bra sätt för er kan ju ändå vara att prata med biståndhandläggare eller vad det nu heter hos kommunen. För där vet dom ju dels vad som finns och är bra, dels bör dom ha en god uppfattning om kostnader efterssom dom köper sådana här installationer titt som tätt. Och dom borde kunna tipsa om lämpliga firmor, får ni riktig tumme med dom så kanske dom till och med kan greja samma ev. rabatter som kommunen får.
 
En sak till: Den som hade för lite lyfthöjd, om ni kollar med installationsfirma, så kanske det går att utöka den för en rimlig slant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.