Men om du ska leva på det måste du ju göra en ren vinst på åtminstone 3-400 000 kronor per år efter att skatter, arbetskraft, material och avgifter/räntor är betalda. Annars blir det svårt att leva på det. Så mycket pengar är svårt att göra på kort tid på fastigheter som inte säljs för sjusiffriga belopp. Hävstången blir för liten helt enkelt.
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Men om du ska leva på det måste du ju göra en ren vinst på åtminstone 3-400 000 kronor per år efter att skatter, arbetskraft, material och avgifter/räntor är betalda. Annars blir det svårt att leva på det. Så mycket pengar är svårt att göra på kort tid på fastigheter som inte säljs för sjusiffriga belopp. Hävstången blir för liten helt enkelt.
Visst. Men man om man har köpt en villa för 3 000 000 SEK och sen har renoverat den för t.ex. 500 000 SEK ska man sälja den för t.ex. 4 000 000.

Lyckas man inte betyder det att man betalar en massa i ränta och banken blir kanske orolig. Då hamnar man kanske hos Kronofogden osv.

Bättre att börja med ett mycket billigt objekt. Man har kanske lättare att ligga ute med 100 000 SEK än med 3 000 000 SEK ...
 
Ewald skrev:
Visst. Men man om man har köpt en villa för 3 000 000 SEK och sen har renoverat den för t.ex. 500 000 SEK ska man sälja den för t.ex. 4 000 000.

Lyckas man inte betyder det att man betalar en massa i ränta och banken blir kanske orolig. Då hamnar man kanske hos Kronofogden osv.

Bättre att börja med ett mycket billigt objekt. Man har kanske lättare att ligga ute med 100 000 SEK än med 3 000 000 SEK ...
Fast här handlar det om att bygga nytt snarare än lite ytskicksrenovering. Kan du få tag på en tomt i Bromma för 3 miljoner (vilket är svårt) och sen bygger en stor villa där för runt 2-3 miljoner (vilket innebär mycket arbete själv) så kan du i bästa fall sälja den för 8 miljoner.

Läget är allting när det gäller sån här verksamhet och det är dyrt och läskigt att satsa de pengar som krävs för att du ska kunna tjäna bra på det.
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Fast här handlar det om att bygga nytt snarare än lite ytskicksrenovering. Kan du få tag på en tomt i Bromma för 3 miljoner (vilket är svårt) och sen bygger en stor villa där för runt 2-3 miljoner (vilket innebär mycket arbete själv) så kan du i bästa fall sälja den för 8 miljoner.

Läget är allting när det gäller sån här verksamhet och det är dyrt och läskigt att satsa de pengar som krävs för att du ska kunna tjäna bra på det.
Men då måste du redan sälja villan i projekteringsskedet och se till att du får in pengar motsvarande tomtens värde ...
 
Köper du en villa för 100 000kr där topp priserna är runt 300. Då har du 200 att jobba med och det skall du försöka göra en renovering för och sedan sälja huset. Bara mäklararvodet lär väl vara 40-50 så då har du 150 kvar. Hur mycket material och hur mycket arbete ger 150 000kr?
 
Robert-san01 skrev:
Köper du en villa för 100 000kr där topp priserna är runt 300. Då har du 200 att jobba med och det skall du försöka göra en renovering för och sedan sälja huset. Bara mäklararvodet lär väl vara 40-50 så då har du 150 kvar. Hur mycket material och hur mycket arbete ger 150 000kr?
Men man kan ju sälja villan själv. En mäklare behövs kanske inte om man har lite tid på sig. En mäklare kan ofta inte göra mer än vad en vanlig Svensson kan göra.

Som sagt, om man vill bygga en dyr villa i ett populärt område krävs det ofta att ngn med pngar betalar huset/ villan i förväg ... redan i projekteringsskedet.
Jag vet dock inte hur många vill betala t.ex. 3 000 000 SEK till ngn enskild person utan referensobjekt som vill försöka sig som husbyggare ...

... just därför skulle jag satsa på ngt billigt objekt som är enkelt att finansiera och som det redan finns (i början).
 
Ewald skrev:
Men man kan ju sälja villan själv. En mäklare behövs kanske inte om man har lite tid på sig. En mäklare kan ofta inte göra mer än vad en vanlig Svensson kan göra.

Som sagt, om man vill bygga en dyr villa i ett populärt område krävs det ofta att ngn med pngar betalar huset/ villan i förväg ... redan i projekteringsskedet.
Jag vet dock inte hur många vill betala t.ex. 3 000 000 SEK till ngn enskild person utan referensobjekt som vill försöka sig som husbyggare ...

... just därför skulle jag satsa på ngt billigt objekt som är enkelt att finansiera och som det redan finns (i början).
Du säljer den ju när du är klar, har du inte råd eller får ta lån för att köpa tomt och bygga så blir det dock svårt precis som du säger. Men lyckas du så kan du återinvestera stora delar av vinsten i nästa projekt och i bästa fall får man rull på det.
 
Men även om du kan få ut 200 mer än vad du köpt huset för. Hur mycket kostar det inte att renovera det bara i material? Tänk då också på vad du hade kunnat göra med pengarna om du investerat dem i stället för att ha dem bundna i huset. 20% per år är inte orimligt om du placerar dem bra och aktivt.

Hur mycket material och tid får du för 200 och sedan skall du betala reavinst på arbetet. Räkna på det igen, du kommer inte få många kronor per timme för ditt arbete på att renovera hus som säljs för under 500.

Gör du 80 i vinst efter skatt innebär det att du måste omsätta det på 4-5 månader för att få en rimlig månadslön och då har du i princip inget kvar att lägga in i nästa objekt.
 
O
Tja jag är mer intresserad av att man kan klara sig utan lön i ett år samtidigt med massa utgifter....
Problemet är väl att det kan vara svårt att övertyga banken.... Jag skulle inte låna ut pengar....

Sen känns lite som att man tar sig vatten överhuvudet... Jag tror inte att du inser vad mycket arbete det blir om man gör allt själv....
 
Odjuret skrev:
Tja jag är mer intresserad av att man kan klara sig utan lön i ett år samtidigt med massa utgifter....
Problemet är väl att det kan vara svårt att övertyga banken.... Jag skulle inte låna ut pengar....

Sen känns lite som att man tar sig vatten överhuvudet... Jag tror inte att du inser vad mycket arbete det blir om man gör allt själv....
Beror på hur mycket man har sparat. Har man haft ett bra jobb har man kanske lite sparade pengar.

Men som du säger, mycket svårt att övertyga banken och andra långivare/ interessenter/ villaköpare.

Bättre att börja med ett enkelt projekt. Ja, klarar sig utan lön .... så är det ofta om man är företagare ...
 
Eller så ser man till att få byggkreditiv medans man har inkomster....

Med de regler som gäller idag så kan inte banken ge dig lån om du inte har återbetalningsförmåga, dvs inkomst. Senast jag bag behövde ta ett lån och inte hade inkomst så berättade jag bara mina planer om att starta bolag och ta ut en månadslön på 35000:- för banken. Då fungerade deras kalkyler och jag fick lånet. Jag startade aldrig bolag, men banken hade sitt på det torra och hade inte lånat ut till någon utan inkomster. Till saken hör att banken visste om att jag byggt tidigare och troligen litade på min förmåga.

Jag har också letat enklare renoveringsprojekt, men det är just nu (enligt min åsikt) svårare att hitta bra objekt. Prisskillnaden på renoveringsobjekt och bra hus är för liten.
Odjuret skrev:
Tja jag är mer intresserad av att man kan klara sig utan lön i ett år samtidigt med massa utgifter....
Problemet är väl att det kan vara svårt att övertyga banken.... Jag skulle inte låna ut pengar....

Sen känns lite som att man tar sig vatten överhuvudet... Jag tror inte att du inser vad mycket arbete det blir om man gör allt själv....
 
Jag har också letat enklare renoveringsprojekt, men det är just nu (enligt min åsikt) svårare att hitta bra objekt. Prisskillnaden på renoveringsobjekt och bra hus är för liten.

Nja, 100 000 SEK för en villa som är ansluten till kommunalt vatten och avlopp nästa Nässjö verkar inte helt fel.

http://www.kronofogden.se/39050.html

Och om man analyserar lite så verkar det ha gjorts en hel del affärer i närheten de senaste åren. Skulle klassa det som ett interessant objekt för en "gör-det-själv-utan-inkomst".


Om man nu lånar ut 1 000 000 SEK under ett år och man betalar 4 % i räntan så är det redan 40 000 SEK. Ganska mycket för ngn utan inkomst. ... lätt att tappa kollen .... bättre att vara försiktigt ...
 
Redigerat:
Manberg skrev:
Gör som du vill, det är ditt liv. Jag skulle ge dig rådet att utbilda dig inom IT och att renovera på fritiden för att det är kul, inte för att det är ett måste för att överleva.
Om årtalet hade varit 1998, så hade det varit en bra idé. Nu tävlar TS med 90talister som är födda med en twitteradress i pannan och är digitala kosmopoliter innan de ens gått ut gymnasiet. Dessutom när hur många som helst IT-drömmen. Återvändsgränd. Nej, jag kan se en lösning - driven nätverkstekniker, det verkar för oglamoröst för ungdomen .. ;)
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
martinsioland skrev:
VARNING FÖR SAMHÄLLETS STRÄNGA STRAFF!
(..)
Detta hände mig. Jag kommer aldrig att förlåta Sverige. Speciellt maskopin mellan Försäkringskassan när Försäkringskassan slängde ut mig ur min A-kassa, som jag trodde väntade på mig genom att jag inte kvitterat ut en enda krona varken i sjukpenning eller Akassa under det år jag varit sjuk men velat arbetsträna i egen takt med mitt husprojekt utan stress från Försäkringskassa eller AF... Var försiktig så detta inte händer Dig!
Jag slutar aldrig att bli rejält förvånad över människor som tar livsavgörande stora beslut, utan att kontrollera de mest grundläggande förutsättningarna först. Hur kan man börja arbeta som egenföretagare utan att kontrollera vad som gäller med försäkringar/a-kassa/mm? Oförståeligt. Sorry. Inga tårar från mig.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Är man arbetslös skulle man ju kunna leta ett deltidsjobb och driva det med husrenoveringen som FA-skatt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.