Jag har vattenburen värme och en panna med elpatron och vedeldning samt cirkulationspump. Vid strömavbrott kan man då elda i pannan och ändå få vattnet i elementen att cirkulera? Cirkulationspumpen lägger ju av vid ett strömavbrott. Frågan är alltså: Cirkulerar vattnet även om cirkulationspumpen inte är igång?

Vore jag i huset kunde jag givetvis pröva vad som händer när jag eldar med ved. Men jag befinner mig långt bort och vill därför kolla med er som förstår er på detta.

Vissa jag talat med menar att vattnet inte cirkulerar när man har satt in en cirkulationspump och den inte är igång. Andra jag talat med menar att vattnet cirkulerar men något sämre än om pumpen varit igång.
 
Det beror på hur grova rör du har i systemet.
Det finns (gamla) system utformade för självcirkulation och nya utformade för forcerad cirkulation (cirkulationspump).

Finns även en variant att köra batteri och inverter för att hålla igång cirkulationen vid strömavbrott.
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
De flesta rören i huset är gamla. Huset är byggt på 1930-talet. Jag har det senaste året satt in ett par nya element. Menar du att självcirkulationen funkar i de gamla rören vid ett strömavbrott men inte i de nya mindre rören?

Det du skriver om en batteridriven variant av cirkulationspump låter intressant. Den som finns nu går bara på el. Måste jag byta den pump jag har i dag om jag vill ha batteridrift eller tror du att jag kan komplettera den pump jag har i dag med en batteribackup?
 
Ja, på grund av att cirkulationen blir nedsatt kommer du inte kunna elda lika "hårt" och därmed heller inte kunna leverera lika mycket värme till huset som du normalt kan.

Hur mycket det kommer fungera/ge är hyffsat svårt att svara på, det är nog enklast att prova empiriskt.

Sen får man fundera på i hur långa tidsförlopp man bedömer risken att bli utan el i.
2 dygn, då kanske batteri med inverter är melodin.
Längre tid, köp ett elverk.

PS
Batteridriven cirkulationspump går också bara på el ;)
 
Har också funderat i de här banorna. En sak som jag tänkt på är att det vore väldigt smidigt om man kunde en pump driven av piezoelektriska element (som skapar el när de blir varma) kopplade direkt till värmerören eller pannan. På så vis skulle pumpen gå snabbare ju varmare ledningsvattnet blir. Man blir även helt oberoende av både nätström och batteriström. Finns liknande system redan? Finns det ens likströms-cirkulationspumpar lämpliga för batteridrift eller piezoelektrisk drift?
 
Jag tror att det väldigt svårt att bygga en evighetsmaskin.
Samt att jag tror att du bara får ut spänning för förändring av ett material, dvs du får ut spänning från materialet när det värms upp kontra kyls av, inte när det håller en viss temperatur.
 
Peltierelement ger el just genom tempskillnaden mellan två ytor men det lär behövas ett antal för att få fram effekt så att det räcker
 
Jadå, men piezo och peltier är inte samma sak.
 
Med senare tiders pumpar som ofta går i häradet 10 W är det kanske inte helt orealisiskt med termoelement på rökgassidan. Men då räcker ju även en batteribackup länge så det är kanske lite över ån efter vatten. Bättte att bygga vettigt med självcirk om man vill vara oberoende.
 
Jag vet inte hur jag tänkte när jag skrev om evighetsmaskin, energitillförseln kommer ju från det man eldar
Så det borde kunna fungera. Bygg en prototyp med peltier...
 
  • Gilla
Träbyggaren
  • Laddar…
Bor i ett hus från 1958, tidigare ägare sa att det bara var att stänga av cirkulationspumpen på våren, så att pannan bara värmde vatten.
Jag stängde av den men konstaterade en sval lördagsmorgon vid frukostbordet att elementet vid köksbordet var varmt. Gick ner och kände på stigarröen från pannan, dom var varma, vred av en kran som fanns vid cirkpumpen.

Kollade några timmar senare, elementet var fortfarande ljummet, gick ner o kände igen, utgående rör efter pumpen var svalt, men returröret var varmt, så inte förens jag vred av alla termostater på elementen blev dom kalla.
 
Mats skrev:
Peltierelement ger el just genom tempskillnaden mellan två ytor men det lär behövas ett antal för att få fram effekt så att det räcker
JOW skrev:
Jadå, men piezo och peltier är inte samma sak.
GK100 skrev:
Med senare tiders pumpar som ofta går i häradet 10 W är det kanske inte helt orealisiskt med termoelement på rökgassidan. Men då räcker ju även en batteribackup länge så det är kanske lite över ån efter vatten. Bättte att bygga vettigt med självcirk om man vill vara oberoende.
Termoelektronik är väldigt långt ifrån min starka sida. Men peltier-element verkar vara den korrekta termen för vad jag menar. Ursäkta om jag förvirrade någon.

Vitsen med en sådan lösning är väl just att den skulle bli en "evighetsmaskin", nätström kan försvinna, batterier kräver åtminstone ett minimum av underhåll. En elkälla baserad på värme, vilket ett värme-system har i överflöd, borde däremot kunna fungera helt självständigt med hög driftsäkerhet under mycket lång tid.
 
C
Intressant tanke med Peltier-driften. Tänker att det kanske skulle gå att utnyttja värmereturkretsen för att åstadkomma en effektiv "kylning" av den kalla sidan av elementet. Om den värms av rökgaserna funkar det ju dock bara så länge man eldar.
 
Jag läste lite hastigast på wikipedia om det och där stod det något om 1-2% verkningsgrad eller var det 2-3%?
Hur som helst så är det väldigt lite.
Om man eldar ved som kanske motsvarar 20 kW för att ladda tanken, huset behöver 6kW då är det 14 kW kvar.
Laddningen av acktanken tar ju sitt och det får inte bli för kallt i en skorsten heller.
Hur mycket effekt går det egentligen ut genom en skorsten?

Det jag försöker komma till, att även om man lätt kan elda mer för att få 30W till en cirkpump så behöver man få 1 kW värme till den här termogeneratorn om verkningsgraden är 3% för att få ut 30W el.

Lägger in en brasklapp för att jag kan ha tänkt fort och fel.
Och har jag inte tänkt fel så ser man (kanske?) på siffrorna att det kanske är svårt att få ut de här 1 kW till generatorn?
 
Det som hämmar mest är nog att man behöver rejäl tempdiff om det ska vara vettigt, så rökröret passar bra men som sagt bara så länge man eldar. Kanske skulle gå att överbrygga med laddning av ack, jag såg nån gång exempel på laddning av den militära radiotypen RA195 där jägarförband skulle ladda via termoelement. Fanns i någon gammal FOA tidskrift.

Den låg enkelt till för sökning: http://foi.se/ReportFiles/foir_0610.pdf
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.