En kyl och frys står på 100% så skaffa a+++
 
A
vad skiljer det mellan A, A+, A++, A+++ i reda pengar?
inköp resp. förbrukning?
 
Ikeas serie (frostfri) har 5års garanti och är tillverkade av Elektrolux , dom är A++ både kyl och frys och ganska billiga jämfört med många andra märken.
Har själv köpt dessa så får väl se hur många år dom håller.;)
 
A
ja det skall bli intressant då de är de första helskåpen tillverkade i Ungern med egen kompressorlösning
 
Fast det står: made in Germany på våra :D
 
Har satt in ett par kök med ikea vitvaror och det är väldigt mycket reklamation på dom köken . Men det har aldrig varit problem att byta sakerna .
 
A
det är väl som på de kinesiska där det är CE-märkt

chines engeneering

annars skall ju lehel-fabriken ha adress i Budapest
fast de drar kanske liknelser med stadsdelen Lehel i München?

Electrolux - Jászberény - Nyíregyháza - Budapest

Beskrivning
Electrolux-koncernen är världsledande inom kök, badrum, rengöring och utomhusbruk företag. Vårt företag är Electrolux, Electrolux AB, det svenska dotterbolaget .. De Electrolux Ltd. Jaszberenyi center och produktionsverksamhet som pågår i Nyíregyháza, är marknadsavdelningen som ligger i Budapest. Företagets huvudprofil ger kyl- och frys, samt fagyasztóláda- och dammsugare. Electrolux har idag 4.700 anställda i Ungern genomsnittet.

eller så har ungrarna tyskarna som underleverantör?
 
Bygger nytt och tittar då på kyl/frys. Vi har inte låst oss vid nåt märke ännu. Har idag Husqvarna, en bredvid den andra.
Självavfrostande frys är ett måste!

Nu funderar vi på att satsa på två stycken kyl/frys, dvs med kyl uppe och frys nere. Verkar billigare och känns vettigt. Nån som har synpunkter eller erfarenhet på den punkten?
 
Redigerat:
Jag kommer köpa rubbet från ikea utom köksfläkten av den enkla anledningen att nu i slutet av husbygget krymper kontot fort :x
 
A
Polos skrev:
Har satt in ett par kök med ikea vitvaror och det är väldigt mycket reklamation på dom köken . Men det har aldrig varit problem att byta sakerna .
vad grundar sig reklamationerna på?
-oljud?
-sneda fötter?
-kosmetiska defekter?
-skeva dörrar?
 
Igentligen spelar det ingen roll var min kyl o frys är tillverkade bara reparatören kan prata svenska eller engelska den dagen grejorna går sönder (om dom går sönder).:D
Jag chansar stort då jag även har Ikeas spishäll och ugn.:p
Den förra hällen o ugnen kom därifrån också och har aldrig krånglat på 9år.
 
A
vanpire skrev:
Bygger nytt och tittar då på kyl/frys. Vi har inte låst oss vid nåt märke ännu. Har idag Husqvarna, en bredvid den andra.
Självavfrostande frys är ett måste!

Nu funderar vi på att satsa på tv stycken kyl/frys, dvs med kyl uppe och frys nere. Verkar billigare och känns vettigt. Nån som har synpunkter eller erfarenhet på den punkten?
egentligen är denna lösning bäst, kylen man är oftast är i, är i arbetshöjd, man kan ha olika temperaturer i kylarna.
nackdelarna är väl att den totala volymen minskar,
bara en kompressor vilket medför att det inte går att stänga av frysen utan att kylen också stängs samt att temperaturregleringen ej är hundraprocentig i frysen (oftast kallare)
 
electroluxaren skrev:
vad grundar sig reklamationerna på?
-oljud?
-sneda fötter?
-kosmetiska defekter?
-skeva dörrar?
Glas i ugn spruckit
Micro slutat värma
Handtag på två maskiner lossnat
Diskmaskin läcker
 
A
det är en tråkig utveckling
 
Jag tror att dom flesta som tillverkar vitvaror får mer reklamationer nu för tiden än förr.
Allt ska byggas billigt hålla vissa energikrav och inte fungera mycket längre än garanti tiden ,annars så får dom inte sälja i dom mängder som dom vill.
 
  • Gilla
amatrav
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.