Har precis fått fast jobb och funderar på att skaffa mig ett eget boende, villa/mindre gårdsaktigt, men har ingen aning om vad som är rimligt att låna av banken! Jag har ca 25400:- innan skatt i lön och har sparat ihop ungefär ca 600 000. Hur mycket är rimligt att låna då? Eller hur dyrt boende är rimligt att köpa?
Jag bor själv, inga barn, bil som är kontant betald, inga andra lån eller skulder!
Tack på förhand!
 
Välkommen hit!

Det är olika mellan bank och bank så enda sättet att få reda på det är att gå till banken och fråga. Du behöver ändå ett lånelöfte...
 
Hur vill du bo och vad behöver du få ut av ditt boende? Gillar du att göra saker själv eller ska det vara "färdigt"?
Nära storstad eller på landet? Framtidsplaner? I princip är det väl bara att ge sig ut på hemnet och se vad du hittar i ditt område. Är ju svårt att svara på vad som är rimligt att betala om man inte vet vad du vill ha :)

Så länge du inte vill ha en stor herrgård lär lånet i sig inte vara något problem, frågan är vad du vill ha.
 
Bra sparat måste jag säga! 1 miljon borde inte vara några problem.
 
Har sett ett hus/liten gård helt nytenoverad på landet typ 20 min från stan för 2 970 000, men förstår nu att det kanske är lite mycket för en ensam person med min lön... :/
Annars är jag händig och kan göra det mesta i bygg och renoveringsväg själv! :) Jobbet har jag tänkt att behålla i evighet, för trivs så bra, och det är ett relativt säkert jobb!
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
I din sits hade jag nog kollat på något i prisklassen 1-1,5 miljoner, då får du ett lån som inte riskerar att tynga ner hela ekonomin, det är ju en hel del prylar som behövs köpas mer än huset, kollar du sedan på en mindre gård eller liknande så är det ju än mer prylar som behövs för att sköta det.
 
Annars får jag bo hemma ett tag till o spara ihop ännu mer, och förhoppningsvis hitta en käring med fast inkomst också! ;) Lägenhet är nämligen ingenting för mig!
 
Eller hur mycket bör jag spara ihop till för att kunna låna till hus i den prisklassen?
 
peternicklas
Gå till banken och fråga dem, de är ju ändå de som bestämmer när du väl vill låna.
 
Filip09 skrev:
Eller hur mycket bör jag spara ihop till för att kunna låna till hus i den prisklassen?
Det är ju max 85% lån som gäller idag så teoretiskt kan du köpa ett hus för 4 miljoner. Jag vet inte hur banken räknar men efter boendekostnader ska man väl ha typ 7000kr kvar av lönen per person i hushållet? Sen är de bra att räkna med 5% ränta.

Jag skulle gissa att du kanske får låna 1,5-1,8 miljoner med din lön, addera kontantinsatsen så hamnar du någonstans mellan 2-2,5 miljoner.

Men antaganden kan skilja sig ganska grovt mot bankens beräkningar så det bästa är att skaffa ett lånelöfte av dem först så ser du vad du har råd med. Men kan ju vara skönt att inte ha allt för mycket lån också i fall av långtidssjukdom, global kris etc etc.

"Den som är satt i skuld är icke fri" :)
 
Banken räknar ju framförallt på månadskostnaden så hur mycket du får låna är extremt beroende av bostadens driftkostnader.

De räknar ihop alla fasta kostnader enligt schablonbelopp, typ hemförsäkring, mobiltelefon osv. Sen lägger de till kostnaderna för ett nytt boende och de får inte vara större än att du har typ 7-9000 kronor kvar att leva på och som buffert.

Exakt hur mycket man får låna varierar beroende på objektets rullande månadskostnader. När det gäller bostadsrätter är det därför vanligt att du får låna mer om avgiften är låg och mindre om den är hög.

Tänk också på att om du belånar bostaden över 70 procent kräver många banker redan idag att du amorterar och då ska även amorteringen få plats i deras budgetkalkyl vilket lätt gör att den spricker. Dessutom är det skönt att slippa dyra topplån.

När jag köpte lägenhet i höstas sa därför banken i princip att jag kunde få låna så mycket jag behövde så länge avgiften var runt 3-3500 kr/månad och jag kunde lägga en handpenning som gjorde att jag hamnade under 70 procent i belåning.

Med 600k i insats kan du köpa för 2 miljoner om du belånar till 70 procent.
 
Tack för alla svar! Förstår att det inte går att säga exakt men nu har jag ett hum om det i alla fall! Tack!
 
Vissa bankar tillämpada 4*bruttoårsinkomst som schablonsgräns, ditt fall ca 1,2mio. Om det fortfarande gäller vet jag ej, men det kan ge en storleksordning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.