Hej Alla,

Vill bara lyfta en liten varning gällande Verisure hemlarm.

Jag har fått ett erbjudande från dem som lät intressant. Informationen som gavs (skriftligt) säger att man efter 24 månader kan säga upp larmtjänsten och fortsätta använda larmet genom egenövervakning.

Man formulerar sig enl följande:

"Man kan använda systemet utan abonnemang som ett internetbaserat till den egna telefonen. Vi tar ner våra dekaler om man säger upp övervakningen och SIM-kortet i V-Boxen."

Min första tanke var att det är väl ok. Bara att skaffa ett eget simkort och köra.

Det som inte framgår är att de även plockar med sig gsm modulen vilket gör att all gsm kommunikation försvinner. De är efter kontakt och en rak fråga även tydliga med att det inte går att köpa till en gsm modul i efterhand.

Det som däremot fungerar är att man via "Vboxmini" som ingår i paketet kan koppla upp larmet via det lokala nätverket och på det sättet övervaka hemmet. (de missade missade även att nämna att man köper smstjänst av Verisure i detta fall).

Problemet som uppstår här är att om någon bryter strömmen till huset, exempelvis via huvudströmbrytaren som vanligtvis sitter någonstans på utsidan av huset så går hela kommunikationsmöjligheten ner, då router stänger av. vilket i praktiken innebär att man står med ett obrukbart larm.

Visst, sirenen går säkert ifall man bryter sig in, eftersom centralenheten har backupbatteri, men övervakningsfunktionen som så många är ute efter (att se om något händer när man är borta) är som bortblåst. Något som inte framgår av Verisures marknadsföring. Först efter en lång mailväxling så kommer detta fram, där jag ställt frågan rakt ut.

Då meddelas även att deras affärsidé är uppkopplade larm och att de förlorar pengar på att folk som säger upp sina abonnemang. Något som jag såklart förstår och respekterar. Det jag däremot finner oerhört olämplig är att man ger sken av att man får ett fullt funktionellt larm även om man säger upp tjänsten. Det torde snudda mot falsk marknadsföring.

Tilläggas är att vårt erbjudande kostade 3200 kr i startavgift samt 299kr månaden, på 2 år har man betalat 10376 kr. Ungefär samma summa som ett friköpt larm med andra ord. Vill man koppla upp det mot central så kostar det från 80 kr månaden. Jag misstänker att folk generellt planerar att behålla sitt larm längre än 2 år? Jag rekommenderar att man köper ett friköpt larm :)


Är man ute efter ett abonnemangs-larm och är villig att betalat 300-350 kr månaden för det och kan tänka sig göra det hela larmets livslängd så är säkert Verisure lika bra, då de får en del bra betyg när man googlar runt. Men om man någon gång planerar att säga upp uppkopplingen mot larmcentralen så är Verisure ett extremt dåligt val, trots deras "fina marknadsföring".


Varför jag skriver detta? Jag hade svårt att hitta aktuell information om vad som egentligen gäller hos Verisure. Och jag misstänker att det är fler än jag som funderar på detta, alternativt inte var medveten om hur vinklippt larmet blir om man säger upp uppkopplingen.
 
  • Gilla
ANGEBRITT
  • Laddar…
A
Tack för info. Verisure är definitivt dyra och visst får man se upp med vad avtalet säger, men när jag skaffade dem fanns det inte så många alternativ för att uppnå samma funktionalitet och tjänster. De flesta konkurrenter körde (kör?) fortfarande med utrustning som verkade komma direkt från 80-talet. Verisures utryckningstjänst och kundservice har jag hittills mycket god erfarenhet av och det tycker jag är värt en slant. (Sen kan jag väl erkänna att mitt eget zwave-system har kostat en krona eller två mer än larmsystemets prylar, men säg inget till frugan).

Angående att strömmen bryts så är det en viktig aspekt men det finns en enkel relativt enkel lösning och det är att sätta all kritisk utrustning på UPS (avbrottsfri kraft). Förutom larmsystemet måste det såklart inkludera alla prylar som krävs för att nätverket ska fungera. En billig liten UPS kan hålla enkel utrustning vid liv i nån timmer eller två, så om banditen inte har väldigt mycket tålamod så borde man klara sig (att UPS:en tappar strömmatning är en händelse man bör övervaka också). En bra detalj är att UPS:er brukar ha ett relativt bra överspänningsskydd också, det är ju trevligt eftersom det garanterat åskar när man är borta på sommarsemester.

Angående GSM för larmsignal är det ändå inte att rekommendera att förlita sig på det. Om vi pratar om en bandit som är något mer sofistikerad än en drogpåverkad typ som driver omkring och bryter sig in i hus slumpmässigt, så är ju GSM-störsändare med i standardkitet sedan många år tillbaka. Att klippa inkommande fiber och/eller telekabel är väl ofta inte heller raketforskning. Ju fler vägar för kommunikation desto bättre.
 
Helt klart att det är positivt med fler vägar dör kommunikation. Man kan även köra UPS och då klarar det sig lite bättre.

Men det är en speciallösning och då springer det iväg i pengar.

Jag tror att folk förstår att det kostar med denna typen av tjänst, men många missar nog hur snabbt man eg är uppe i ett eget kompetent larm som fungerar som det skall. I räkneexemplet ovan dröjer det ca 2 år, sen är varje månad efter en ren plus affär om man köper själv. Vill man ha larm uppkopplingen så är 80 kr markant mer humant än 350 kr. Då ingår såklart inte fria väktarutryckningar, men om det mot förmodan skulle drabba mig så betalar jag hellre den kostnaden separat (800-1500 kr)

Det är självklart fritt för folk stt välja själva. Är många som är jättenöjda med verisure. Jag ville bara upplysa om nackdelarna med tjänsten så att man kan göra ett aktivt val baserat på rätt information, och inte bara vad säljarna säger :)
 
Jag skulle ju säga att skyltarna som sitter här och var är det som är den delen i larmet som verkligen är värt något.
Varför chansa att ge sig på ett sånt hus (om man nu inte vet att där finns nått av värde) om grannens hus inte har nått.
Så skulle jag nog resonera om jag skulle göra inbrott, vilket hus blir enklast.

jag hade dock personligen hellre föredragit en billigare månadskostnad och en kostnad om de behöver åka ut, nu ringer dem och sådär lite tveksamma om de ska åka ut, det skulle nog motivera snabbare väktarutryckningar och dessa kostade kunden pengar.
 
  • Gilla
Malte L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.