Slog till på en sådan här idag, rätt bra drag i den, nu behöver jag bara göra garaget lite mindre "ventilerat", och isolera taket också, sen så :)

418029.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.jula.se/catalog/bygg-och...pvarmning/dieselvarmare/dieselvarmare-418029/

Tänkte bygga om den lite med en sådan här också, så man får termostatfunktion, noterade dock att denna varianten från Jula inte har riktigt samma styrkrets som de från biltema, så kanske inte blir riktigt så enkelt som jag tänkt mig, får väl se om det går

http://www.kjell.com/sortiment/el/e...stat-5-30-c-p67168#ProductDetailedInformation
 
Du skulle haft biltema varianten för då hade du inte behövt isolera!


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mer Bang for the buck!
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Köpte du hörselskydd och många dunkar också? Har förvisso bara erfarenhet från större sådana men ljudet brukar vara förfärligt och den kommer väl att dra ett antal liter i timmen. ;)

Men det jag inte förstår är hur man tar hand om avgaserna i ett garage och så förbrukar den en massa syre vilket gör att du måste ha välventilerat.

Dom stora brukar ha skorsten och slang som leder in värmen när själva brännaren står utanför tex ett tält eller hall.
 
Redigerat:
  • Gilla
HaendigeHerrn och 1 till
  • Laddar…
Ja, man behöver ventilera väl. En luftomsättning på 2 ggr/tim krävs. Sen kostar det ca 35-40 kr /tim att driva den rackaren. En fördel är ju att man får en snabb uppvärmning då den avger 30 kW. Det lär bli många start och stopp om inte garaget egentligen är en maskinhall.
 
Ja med Biltemas 1,5 megawattare lär det ju bli ett välventilerat rykande hål av de flesta garage ganska snabbt. Har du provat din än Lutte?
 
Jag har en likadan från Jula, bra driv i den, gör sitt jobb mycket bra!

MEN jag rekomenderar inte att ha den som enda värme i ett garage, man mår inte bra efter ett tag (det lär du märka ;) )

Jag kör min nu i 20-30 minuter med dörren halvt öppen medans jag är inne och fikar, sen går man ut och slår igång vanliga element som håller temperaturen någorunda. (40m^" garage)

Du lär koppla termostaten på nåt sätt så att den aktiverar tändknappen också om du vill att den ska tända.

//
John
 
Oj, tur att jag inte köpte biltema varianten, då hade jag fått det hett om öronen ;)

Ljudet är ungefär som förväntat, och förbrukningen är vad den är med den effekten.

Variant med skorsten hade varit önskvärt, men då till typ 4ggr priset.

Jag ska ha den dels för att få lite värme i garaget nu innan allt är klart med isolering och ordinarie värme, och på lngre sikt för att snabbt få upp värmen i garaget om man ska jobba där.

Ja, biltemavarianten hade varit mycket enklare att styra med en extern termostat, för där finns en knapp som styr av/på vid sidan av själva huvudströmbrytaren, till skillnad från denna som endast är en startknapp, avstängning sker genom att man bryter strömmen, vilket känns lite sådär tycker jag, då det känns som det inte hade skadat om fläkten gått ett par minuter efter att lågan släckts. Ev. får jag på denna sätta ett tvåpoligt relä för att kunna styra både av och på, eventuellt kan jag stänga av via flamvakten.

Men bra drag var det i den, det får man allt säga :)
 
Jag tror biltemas variant snart är slutsåld. Hörde att NASA köper upp allihop för att ha som hjälpraketer :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.