Karl Johan L skrev:
Jag är nog mest inne på Villa vista och ditt spår.
Vad jag läst skall dränrörets botten ligga 10 cm nedanför plattans underkant eller 50 cm nedan plattans ovansida.

Sedan borde det inte vara omöjligt att vattnet går genom de klinkrade golven och droppar ner på den 15 cm lägre plattan. Jag kikade precis på en film jag precis fick från avloppsfilmningen. Där körde vi in kameran under Nivell-golvet och man kan se droppar komma uppifrån i mellanväggen mot tvättstugan och bottenplattan ser helt torr ut...
Det du skriver visar ju klart på att det är uppifrån kommande vatten eller så har inte dräneringen anslutits.

Dina bilder visar ju att dränrören ligger klart under plattans ovansida och nu skriver du att det droppar från golvet som har ett par lager klinker och som ligger 150 mm över plattans ovansida.

Tror du att vattnet sugs upp i plattan, transporteras vidare upp i ett golv som ligger ovanför plattan och sen droppar ner. Dräneringen ser ju till att nivån åtminstone är väl under ovansidan på plattan såvida den är kopplad rätt. Fritt vatten sprutar inte upp om det inte pressas upp pga av en hög grundvattennivå eller kommer in genom grunden.

Det hade ju inte spelat någon roll om rören legat ytterligare 50-100 mm längre ner så som du nu beskriver det.
 
  • Gilla
daniellindholm
  • Laddar…
oceanis skrev:
Det du skriver visar ju klart på att det är uppifrån kommande vatten eller så har inte dräneringen anslutits.

Dina bilder visar ju att dränrören ligger klart under plattans ovansida och nu skriver du att det droppar från golvet som har ett par lager klinker och som ligger 150 mm över plattans ovansida.

Tror du att vattnet sugs upp i plattan, transporteras vidare upp i ett golv som ligger ovanför plattan och sen droppar ner. Dräneringen ser ju till att nivån åtminstone är väl under ovansidan på plattan såvida den är kopplad rätt. Fritt vatten sprutar inte upp om det inte pressas upp pga av en hög grundvattennivå eller kommer in genom grunden.

Det hade ju inte spelat någon roll om rören legat ytterligare 50-100 mm längre ner så som du nu beskriver det.
Uppenbarligen har jag uttryckt mig otydligt, ledsen om jag virrar till det.

På bilden av utgrävningarna längs husgrunden är dräneringsrören ännu ej på plats. Ytan man ser är i nivå med sulans underkant. Sedan lades duk, makadam, dränrör, mer makadam sedan veks duken över och upp längs väggen innan schaktmassorna återfylldes.

Det jag försökte beskriva var att vattnet går in i sulan i den delen där dräneringen ligger högst (de två bifogade bilderna). Den delen av källaren är de rummen med klinkers och 15 cm tjockare "platta". I pannrummet ser jag kristallutfällningar mellan golvplattorna i fogarna, men det känns inte fuktigt. Dock är väggen fuktig och färgen har bubblat sig. I hålet mellan de två kaklade rummen (där jag plockat upp nedre dörrkarm ur betongen) ser man att det är blött.

Sedan ser det ut som att fukten vandrat vidare genom plattan under klinkersgolven och ner till golvet under Nivell-golvet.
 
  • Gilla
Jollan87
  • Laddar…
Om man tittar på bilden där du bänt upp delar av tröskeln (bilden med kofoten) så ser det ut som om tröskeln är ganska murken i underkant.
Tröskeln blir inte sån på bara några månader, det ser ut som om det varit fuktigt i åratal

Om man tittar på bildern i första inlägget så ser man inget rostangrepp på vinklarna som håller golvreglarna.

När lades det ventilerade golvet in?
 
  • Gilla
daniellindholm
  • Laddar…
Var kommer inkommande driksvatten in?
I pannrummet?
Kommer det upp genom golvet?
Är det galvat rör som kommer in i huset?
Var går driksvattenledningen på tomten?
Går den "ut" där problemet är?
Var finns kommunens serviceventil till ert hus?

Jag funderar på om galvröret har stått och läckt lite i åratal (därav murken tröskel). Nu under dräneringsjobbet så rubbades inkommande (serviceledning) driksvattenledningen lite så att det har blivit större läckage.
Detta större läckage hinner inte avdunsta genom klinkergolven utan det rinner ut i angränsande rum.
 
  • Gilla
daniellindholm och 1 till
  • Laddar…
Bara genom att läsa ditt första inlägg känns det spontant som att dräneringsröret ligger för högt upp i vissa delar av systemet. Rören bör ju ligga gott och väl under klacken.

Får man problem med höjderna mot det kommunala dagvattensystemet får man anlägga en pumpbrunn och lyfta upp till självfallshöjd.

Om du har fall mot huset kan det ju vara så att de nya massorna via kapilärkraft fungerar som en svamp.
 
Redigerat:
Demmpa skrev:
Om man tittar på bilden där du bänt upp delar av tröskeln (bilden med kofoten) så ser det ut som om tröskeln är ganska murken i underkant.
Tröskeln blir inte sån på bara några månader, det ser ut som om det varit fuktigt i åratal

Om man tittar på bildern i första inlägget så ser man inget rostangrepp på vinklarna som håller golvreglarna.

När lades det ventilerade golvet in?
Japp, karmen under tröskeln kändes som att den legat i fukt ett tag. Jag vet inte hur fort det kan gå men den låg ovanpå elementrören så den hade det varmt och gott. Det är ju inte helt ovanligt att det är lite fukt i ett golv men att gjuta in reglar, karmar och annat organiskt material gör man ju inte längre utan luftspalter.

Nivell-golvet har legat i tolv år sa föregående ägare. Dock har det väl kommit så lite fukt genom golvet tidigare att det dunstat bort utan att orsaka synliga problem.
 
Demmpa skrev:
Var kommer inkommande driksvatten in?
I pannrummet?
Kommer det upp genom golvet?
Är det galvat rör som kommer in i huset?
Var går driksvattenledningen på tomten?
Går den "ut" där problemet är?
Var finns kommunens serviceventil till ert hus?

Jag funderar på om galvröret har stått och läckt lite i åratal (därav murken tröskel). Nu under dräneringsjobbet så rubbades inkommande (serviceledning) driksvattenledningen lite så att det har blivit större läckage.
Detta större läckage hinner inte avdunsta genom klinkergolven utan det rinner ut i angränsande rum.
VVS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inkommande vatten kommer upp genom golvet och går efter vattenmätaren längs taket i isolerade rör.
Där rören går in har jag luktat och känt tidigare men inte noterat något fukt.
Färskvattnet kommer in på andra sidan huset där vi inte noterat några problem.
Utgående vatten från den nya pannan (ingen oljetank längre) går både ner i golvet till element i undervåningen och upp längs taket till varmvatten och element på ovanvåningen.
Serviceventilen sitter i gatan på andra sidan huset.
 
Klurigt problem och riktigt tråkigt.
Någon skrev att det måste finnas sprickor för att fritt vatten skall kunna trängain med om grundmuren är murad sipprarvattnet in vid vattentryck.

Om det ligger ca 40-50 mm makadam sen dränrör på packad schaktbotten av lerjord då kan du ha konstant ca 100 mm vatten stående i graven.

Jag tror ej på att den mängden vattnet kommer in mellan ISO och grundmuren via regn

Men för att komma någon vart reklamera arbetet och kontakta Fb om du inte har gjort det redan.
Kanske går det att lösa problemet genom att gräva gropar vid graven vid varje fasad som är djupare än drängraven och leda bort stående vatten till dessa groppar. Kan förses med perkulationsmagasin e.d.
 
Karl Johan L skrev:
Japp, karmen under tröskeln kändes som att den legat i fukt ett tag. Jag vet inte hur fort det kan gå men den låg ovanpå elementrören så den hade det varmt och gott. Det är ju inte helt ovanligt att det är lite fukt i ett golv men att gjuta in reglar, karmar och annat organiskt material gör man ju inte längre utan luftspalter.
Vi hade (och har) dörrkarmar och trösklar ingjutna i betonggolvet.
Huset byggt -69, först drog man avloppet mm som skulle gutas in i plattan, sedan göts plattan, därefter byggdes ytter-/innerväggar, dörrkarmar med fastbyggd tröskel (som dina) monterades samtidigt som väggarna byggdes (man slog i spik i karmen som sedan murades fast i väggen).
När väggarna var byggda så flytgöt man golven som skulle vara rena betonggolv, denna gutning är ca 1dm tjock.
Golv som skulle ha parkettgolv byggdes upp med tex torr sand så att golven hamnade i ungefär samma sluthöjd.

Varenda tröskel/dörrkarm (sju st) har varit snustorra och inga tecken på att ha varit fuktangripna. Har tre trösklar/dörrkarmar kvar att åtgärda.
 
Tur!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Villa vista skrev:
Klurigt problem och riktigt tråkigt.
Någon skrev att det måste finnas sprickor för att fritt vatten skall kunna trängain med om grundmuren är murad sipprarvattnet in vid vattentryck.

Om det ligger ca 40-50 mm makadam sen dränrör på packad schaktbotten av lerjord då kan du ha konstant ca 100 mm vatten stående i graven.

Jag tror ej på att den mängden vattnet kommer in mellan ISO och grundmuren via regn

Men för att komma någon vart reklamera arbetet och kontakta Fb om du inte har gjort det redan.
Kanske går det att lösa problemet genom att gräva gropar vid graven vid varje fasad som är djupare än drängraven och leda bort stående vatten till dessa groppar. Kan förses med perkulationsmagasin e.d.
Jag tror inte det är så stor chans att TS får någon hjälp av FB eftersom skador pga dålig dränering är skador som normalt inte är ersättningsbara. Möjligen om det blir en tvist med firman som gjorde jobbet så skulle kanske en rättshjälps del kunna träda in.

Ser svårligen att det kan bli mycket mer vatten i graven än den eventuella makadamhöjden under rören i lergraven utifall utloppet från dräneringen har sitt avsedda fall och leds bort på rätt sätt för vattnet lär ju försvinna bort så fort det når lägsta punkten för rören.

Sen kan det ju vara så att de bilder som TS lagt upp inte visar det slutliga läget om man la massor av makadam efter foton var tagna, men vi får väl ändå utgå ifrån att det är rimligt rätt i alla fall. Om man höjt det hela mycket mer så kan det naturligtvis stå vatten högt upp.

Grundmuren är murad av block på en platta med kantbalk det syns på ritningarna så det råder det inga tvivel om men även en murad och välputsad samt tjärad grund kan hålla tätt vilket mycket väl kan förklara att det inte varit denna mängd vatten tidigare. Nu har man både öppnat upp i murens tätskikt och kan också ha initierat sprickbildning vid grävning och återfyllning.

Naturligtvis ska TS reklamera men det kommer att bli en kamp med ungefär samma argument som vi har och lite andra så därför är det bäst om TS verkligen har klart för sig var vattnet verkligen kommer in för att klara av argumenteringen vid en tvist.

Du tror inte på regn men golvet var enl TS i stort sätt torrt tills det började regna då fylldes golvet med vatten vilket jag nog tolkar som att det kan finnas andra orsaker än att dräneringsrören ligger lite högt.

Men letandet är svårt via en tråd på nätet så TS får jobba vidare så kan vi ha våra olika uppfattningar och TS får ta dom som goda råd och ideer för vi löser nog inte TS problem här ändå.
 
Redigerat:
  • Gilla
daniellindholm
  • Laddar…
Jo det är regn men inte enkom regn som sipprar mellan ISO och grundmur. Det behövs stående vatten för att det skall tryckas in så mycket som bilden visar. I alla fall som jag ser det 😀 Ang fb är det troligen sant men skadar ej att anmäla skadan. Kanske problemet är att firman tog bort tjäran/tätskiktet från grundmuren. Problemet uppkom efter dräneringen så det borde bero på arbetet. Jag håller dock med om att det kan bli svårt att härleda orsaken
 
peternicklas
Karl Johan L skrev:
Japp, karmen under tröskeln kändes som att den legat i fukt ett tag. Jag vet inte hur fort det kan gå men den låg ovanpå elementrören så den hade det varmt och gott. Det är ju inte helt ovanligt att det är lite fukt i ett golv men att gjuta in reglar, karmar och annat organiskt material gör man ju inte längre utan luftspalter.

Nivell-golvet har legat i tolv år sa föregående ägare. Dock har det väl kommit så lite fukt genom golvet tidigare att det dunstat bort utan att orsaka synliga problem.
Jag skulle torka upp allt vattnet, sätta in en avfuktare så att det blir torrt. Sedan försöka att se vart vattnet kommer i från. Någon annan var inne på vattenledningen. Om det är ett gammalt galvat rör så kan det ha blivit ett litet hål på det. Kanske vattnet letar sig över till ett elementrör? och kommer upp den vägen. Konstigt att de inte byta vattenröret när de gjorde dräneringen.
 
Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Men vattnet dyker ju upp vid regn så det stämmer inte med teorin om att det skulle vara inkommande vatten...
 
Är det en ytterkällardörr in till pannrummet (vänstra kortväggen)?
Finns det någon brunn i botten på källartrappan?
Vart leder den brunnen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.