Hej,

Valentines børjar ju närma sig så har nu planerat att køpa en riktig utegrill till mannen här hemma. Frågan är nu bara vilken? Jag kan ingenting om grillar så tänkte fråga er här om ni vet någon bra?

Vad jag søker i en grill:
om vi hade rätta grillen skulle vi nog grilla året om, december som juli,så skulle helst vilja ha en grill som vi på sommaren kan ha i hagen och på vintern kan ta upp på terrassen. Ønskar också en stor grill yta då vi oftast grillar mycket samtidigt. Angående gasol eller kol har jag ingen aning om vad som är bäst. Jag skal helst hålla mig tre meter från både grillen och maten :D Kollat på olika nätsidor men alla ser nästan lika ut før mig bortsett utseendet såklart. Så om någon kunde rekommendera en bra utegrill som inte går sønder efter en sommar skulle det uppskattas,Tack!
 
Du är ute på farlig mark detta är religion bland grillfantaster :)
Själv säger jag Weber klotgrill, kol, 57cm grillyta.
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Haha, jag vet! Mannen här hemma ska alltid ha det värsta innom allt. Så jag tänkte mer på Weber Spirit Premium E 320? Eller Jamie Oliver Gassgrill Home 3+1 brenner? gas känns bättre än kol på något konstigt sätt.. Plus jag tycker dem ser finare ut :)
 
Korvgubbe
Själv tillhör jag de som inte förstår varför man måste välja, i min trädgård går det alldeles utmärkt att ha flera grillar! (y)
Om jag ska rangordna mina tre grillar efter hur mycket de används så kommer gasolgrillen på första plats, otroligt smidigt att bara vrida på kranen och trycka på en knapp när grillen ska startas en tisdagskväll efter jobbet Jag valde en modell med hälften gjutjärnsgaller, hälften stekhäll i gjutjärn. En bra kompromiss tycker jag då det ger mig möjlighet att även steka och koka saker på grillen, hela måltiden kan alltså lagas på plats utan en massa springande mellan trädgården och köket.
På andra plats finner man kolgrillen, en klassisk klotgrill från Weber. Fungerar väldigt bra men jämfört med gasolgrillen så är det ganska omständligt att dra igång den samt att resten av måltiden måste tillagas på annan plats.
På sista plats hittas den stora vedgrillen. Underbart mysig att elda i och laga mat på, med stekpanna och gryta som kan hängas över elden så är den komplett men det faller på smidigheten, dels för att det tar tid att få bra grillglöd, dels för att den är så stor att det blir overkill om man inte har gäster. På vintern är den dock den enda som används, sitta kring en "lägereld" och bara mysa och grilla korv är härligt när snön gnistrar vackert i landskapet.

Nu räcker ju säkert en grill som present, så mitt råd blir att köpa en rejäl gasolgrill och då gärna med stekhäll. Det blir mest allround fram tills dess att nästa grill inhandlas för att komplettera. ;)
 
Kolgrill blir godast och smakar mest "grillat" i min mun. En gasolgrill kan (smakmässigt) mer eller mindre ersättas av en grillpanna eller två på spisen.
 
En Weber är ju villaområdets Volvo. Bra, slitstark, standard. Ska man ha en värsting så får man kanske gå upp till femsiffrigt.

Kolla här, t.ex.
http://www.grillery.com/

Annars tycker jag en grill är en mycket smart present till mannen.

1) Ge mannen en maskulin grill
2) Sätta sig i solstolen med ett glas vin och ge några berömmande ord då och då
3) Äta
 
pelpet skrev:
1) Ge mannen en maskulin grill
2) Sätta sig i solstolen med ett glas vin och ge några berömmande ord då och då
3) Äta
1.5) Fixa salladen, alla tillbehör, duka, hämta öl till han som grillar, passa barnen...
4) Plocka undan, diska, lägga barnen...
 
  • Gilla
Hazze Altan
  • Laddar…
Vi har en sånn liten kolgrill som står lågt på en stor stenplatta, men kan dessvärre inte ha den ute i hagen då jag har hundar som springer løst ibland och en är värre än matmonstret själv och äter allt den kan få tag i, inkl kol..
vedgrill har jag tänkt och køpa men bara ha som sagt "lägereld". men det tar vi senare mot sommaren. vi hadde bara en regel när vi flytta in i huset. Jag bestämmer allt inne och han ute. om den andra inte tycker om något, too bad. Så han måste vara med och välja :(

Så just nu lutar det mest åt gas grill. Om några år kommer vi väl ha 6 olika grillar haha. planerar även att køpa kolgrill med rotisserie. Så tänkte Weber Summit E-670 skulle passa bra. värkar som den har det mesta? men nu är frågan är den lätt att "frakta" från hagen till terrassen? eller är den før tung?
 
Alfredo skrev:
1.5) Fixa salladen, alla tillbehör, duka, hämta öl till han som grillar, passa barnen...
4) Plocka undan, diska, lägga barnen...
Vi kvinner har yttligare tusen saker att hinna gøra som ni männ inte ser ;)
 
Alfredo skrev:
1.5) Fixa salladen, alla tillbehör, duka, hämta öl till han som grillar, passa barnen...
4) Plocka undan, diska, lägga barnen...
Är det arbetsuppgifter för den som inte grillar? Jag är lurad ;)

Annars rekommenderar jag grillade grönsaker och glödbakad potatis/sötpotatis till köttet, då hamnar även detta på grillarens lott.
 
cocoo skrev:
Så just nu lutar det mest åt gas grill. Om några år kommer vi väl ha 6 olika grillar haha. planerar även att køpa kolgrill med rotisserie. Så tänkte Weber Summit E-670 skulle passa bra. värkar som den har det mesta? men nu är frågan är den lätt att "frakta" från hagen till terrassen? eller är den før tung?
Har en Weber Genesis S-330, den kan man rulla runt på trädäcket, och är man 2 kan man bära ner den för de 3 trappstegen till gräset, men sen är det nog stopp, inget man vill släpa runt på några längre avstånd.
 
tillhör dem som kör dubbelt.

En weber gasolgrill - smidig och snabb
En one weber 57 cm kol - mer omständlig, men en helt annan känsla i själva grillandet med. Känns mer som grill.

Det råder väldigt tydliga åsikter mellan kol och gasol, och även om blindtester visar på att man inte känner skillnad på kol/gasol så är det ändå viktigt.

Jag tror du bör försöka ta reda på om din man vill ha gasol eller kol. Att köpa "fel" grill kommer bara resultera i att han vill byta. Kanske presentkort.

inköpspriset är vanligtvis markant högre för en gasolgrill än kol, kan även det vara bra att ta med i beräkningarna.


Någon har tidigare varit inne på gjutgärn i gasolgrillen. Jag har bara ett emalgerat galler och skulle gärna "byta" upp mig. Har svårt att få till de riktiga grillränderna.
 
Kolgrill är för samma folk som vägrar dricka boxviner av ren snobbism. Har en weber genesis gasol och funderar på att komplettera med en sån där lite weber som ser ut som en sköldpadda givetvis också gasol.
 
slaskman skrev:
Kolgrill är för samma folk som vägrar dricka boxviner av ren snobbism. Har en weber genesis gasol och funderar på att komplettera med en sån där lite weber som ser ut som en sköldpadda givetvis också gasol.
Fast halva grejen med att grilla är ju att känna smaken som kolen och röken adderar, annars kan man lika gärna steka maten i en grillpanna.
 
Smakmässigt är det ingen skillnad på kol eller gasol visar flera tester. Dock kan jag hålla med om att jag "känner" att köttet är grillat på kol, fast det är såklart bara inbilldning ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.