oceanis skrev:
Jag är inne på samma sak som "peternicklas" för om man tittar på bilderna i inlägg 20 så ligger rören trots allt lägre än plattans ovansida på högsta punkten. Och om det inte är stopp i utloppet så skall det lokala grundvattnet runt huset tas om hand av den nya dräneringen. Men det krävs dränering under huset också om man har så höga grundvattennivåer att dom står högre än plattans ovansida för dräneringen runt huset hanterar inte detta.
Att det skulle vara gott om vatten som trycker på underifrån och att det kapilärbrytande skiktet sett sina bästa dagar är inte omöjligt. Det är ju detta som dräneringsfirman gav som svar då jag nämnde mina problem.

Det som talar emot är att jag inte hade dessa problem innan dräneringen, samt att föregående ägare aldrig upplevt någon fukt eller doft de 25 år han bott i huset.

Dessutom känns det lite underligt att fukten kommer från just det hörnet om det skulle varit högt tryck under hela plattan.
 
Om det inte är det gula elröret som släpper in vatten - kan det vara något annat rör eller genomföring som drar in vatten?
 
mexitegel skrev:
En möjlighet kan också vara att ytvatten rinner mot grundmuren och letar sig in i sprickor i källarmuren.

Jag tror aldrig jag fick svar på frågan om marken lutar från huset på alla sidor? Återfyllde man med befintliga schaktmassor som man ska göra?
I överkant av Ignucell-plattorna har man vikt in duken mot väggen och täckt med en aluplåt som limmats mot väggen. Känns som att det inte borde kunna rinna några större mängder ner längs väggen.

Har en tomt på ca 1000 kvm och skulle tippa på att det skiljer en dryg meter mellan högsta och lägsta punkt, ingen direkt sluttning att tala om men det är ju ett litet motlut på den gavel som jag upplever fukten.

De använde de befintliga massorna (bortsett från större sten som kunde skada duk och dränering) för återfyllning.
 
pelpet skrev:
Om det inte är det gula elröret som släpper in vatten - kan det vara något annat rör eller genomföring som drar in vatten?
Den enda genomföringen jag har under mark är avlopp och vatten och den går under plattan.
 
Karl Johan L skrev:
[media]

/QUOTE]

Ja, men du har ju en bild på ett gult rör, såsom pelpet nämnde ??!!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Även om man monterat en plåt över isoleringsplattorna så kan det mycket väl vid störtregn ha blivit "fritt fall" av vatten in mot isoleringen som sen släpper igenom det mot den otäta grunden. Om man tex vid återfyllningen fått ett lerlager med fall in mot huset och sen ett mer genomsläppligt material över så forsar regnvattnet rakt in mot muren.

Det som sen rekommenderas av skivtillverkarna är att man ska ta bort ev membrantätning/tjära och lämna fritt in i grunden. Det är också lätt att man får stort tryck på muren om man använder padda eller grävaren för att packa massorna med vilket kan ge sprickor i muren som inte fanns tidigare.
Ser att grunden är murad av block och inte gjuten vilket lättare får sprickor pga av för tuff packning. Vatten tar sig in överallt väldigt lätt tyvärr.

Problemet verkar sitta mitt på en gavel och längs en innervägg. Kan du se några små sprickor i putsen på insidan av grundmuren på ena eller andra sidan innerväggen?


(Detta är en av orsakerna till att jag personligen inte är stor vän av denna typ av skivor utan alltid rekommenderar platon med eller utan isolering.)
 
  • Gilla
daniellindholm och 3 till
  • Laddar…
Hur la firmandränrören? I markduk och makadambädd?

Jag skulle toka det som att dräneringsgraven är för grund och med den täta lerjorden runtom skapas ett dike runt huset som troligen står vattenfyllt till viss nivå och trycker mot grundmuren.
 
Villa vista skrev:
Hur la firmandränrören? I markduk och makadambädd?

Jag skulle toka det som att dräneringsgraven är för grund och med den täta lerjorden runtom skapas ett dike runt huset som troligen står vattenfyllt till viss nivå och trycker mot grundmuren.
Men om du tittar på bilderna så ligger enligt TS, dräneringsrörens högsta punkt så att understa delen av dräneringsröret är väl nere och en bit ner på grundsulan.
Som jag skrev tidigare kan man naturligtvis diskutera om det är ett optimalt djup enligt dagens regler men det kan ju inte stå vatten över den nivån om man inte gjort något annat fundamentalt fel.
Om vi förutsätter att det är fall på systemet så kan ju i så fall inte nivån på vattnet stå över denna nivå och det kan då inte stå vatten 4 cm över golvnivån inne.

Jag tror för min del att man skall börja leta felet på andra ställen än själva dräneringen runt huset eftersom den trots allt ligger på en sådan nivå att nivån i sig inte kan ge upphov till så högt vatten inomhus.
 
Redigerat:
  • Gilla
daniellindholm
  • Laddar…
"De två rummen med ljusblå färg är tvättstuga och pannrum. Där ser det ut att ligga två lager klinkers med bruk emellan och i förhållande till rummet med spisen där det låg Nivell-golv skiljer det 15 cm.
I så fall skulle det kunna gå genom de rummen och ut i väggen vi spisen."

Tvättstuga och pannrum: Då bör det finnas rörgenomföringar och avlopp i väggar/golv?
Där vatten kan tränga in och följa ledningar/rör genom plattan/muren, och sedan följa ledningar/rör vidare, el följa det undre klinkerlagret?

Jag utgår från denna vatteninträngning inte kan ha förekommit tidigare. Så någonting måste ha ändrats under dräneringsarbetet. Jag tror fortfarande på att det måste komma in via någon spricka/hål/genomföring. Något rör som flyttas ur läge el likn.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
ser ju ut att vara ~5cm upp till klackens överkant. Om man ska få fall så hamnar nog dränrören över golvnivå. Om man tittar på exvis porodrän så skall rören ligga minst 100mm under lägsta nivå på innergolv. Frågan är om man gjort så i detta fall...
 
roland53 skrev:
Karl Johan L skrev:
[bild]

/QUOTE]

Ja, men du har ju en bild på ett gult rör, såsom pelpet nämnde ??!!
Ursäkta om jag inte nämnde det uppenbara...bortsett från det gula röret skulle det givetvis stått.
Känner dock ingen fukt kring/under insidan av muren där elen kommer in.
 
trojlee skrev:
ser ju ut att vara ~5cm upp till klackens överkant. Om man ska få fall så hamnar nog dränrören över golvnivå. Om man tittar på exvis porodrän så skall rören ligga minst 100mm under lägsta nivå på innergolv. Frågan är om man gjort så i detta fall...
Jag är nog mest inne på Villa vista och ditt spår.
Vad jag läst skall dränrörets botten ligga 10 cm nedanför plattans underkant eller 50 cm nedan plattans ovansida.

Sedan borde det inte vara omöjligt att vattnet går genom de klinkrade golven och droppar ner på den 15 cm lägre plattan. Jag kikade precis på en film jag precis fick från avloppsfilmningen. Där körde vi in kameran under Nivell-golvet och man kan se droppar komma uppifrån i mellanväggen mot tvättstugan och bottenplattan ser helt torr ut...
 
trojlee skrev:
isodrän förespråkar att dränrören ska ligga 100mm under grundsulan så ännu lägre altså...
[länk]
//
M
Ja, det är önskescenariot men det är långt ifrån alltid det går att få vid omdränering där man får väga optimalt djup mot sättningsrisker, bergsklackar som är för höga och allt möjligt annat elände man kan stöta på.

Men det verkar som att den nya lades på samma djup som den gamla som fungerade. Med andra ord är det troligen inte dränerings djup som är orsaken.
 
trojlee skrev:
ser ju ut att vara ~5cm upp till klackens överkant. Om man ska få fall så hamnar nog dränrören över golvnivå. Om man tittar på exvis porodrän så skall rören ligga minst 100mm under lägsta nivå på innergolv. Frågan är om man gjort så i detta fall...
Men TS skriver ju att det som syns på bilden är högsta punkten då lär det väl inte gå uppför utan nedför och bli djupare och djupare.

Det är sant att Pordrän och Isodrän skriver och önskar en massa saker, det finns också dom som rekommenderar 300 mm under grundsulan men om vi nu skall vara seriösa så kan ju inte vattnet vara över ett x antal mm eller t.o.m dm över nedersta punkten på dränröret om detta fungerar som det skall.
Därför får man nog anta att det kommer in pga av vatten uppifrån som tränger in på vägen ner, alternativt så fungerar inte dräneringen och man har ett högt grundvatten stånd när vattnet kommer in i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.