Hej, för måååånga år sedan så höll jag på en hel del med att bygga högtalare och förstärkare för "tung" HI-FI. Fastän det var 20-25 år sedan tycker jag fortfarande att det jag gjorde då är helt OK, så jag skulle vilja ha kvar så mycket som möjligt!

Det jag då byggde är en förförstärkare samt ett aktivt delningsfilter samt 4 identiska slutsteg. Om jag struntar i det aktiva delningsfiltert nu, så har jag 4 slutsteg och en förförstärkare samt ett antal högtalare.

Min fråga är går det inte att köpa någon typ av dekoder för Hembiosystemet eller enbart en förförstärkare så skulle jag kunna använda mina slutsteg som jag har?

Jag har inte helt förstått de system som finns för Hembio, hur dessa fungerar, finns det någon som enkelt kan förklara detta?

Vad jag kan se så har min DVD något som heter DIGITAL AUDIO OUT (koaxialkontakt) som klarar MPEG2, Dolby Digital TM samt DTS.

På något sätt vill jag koppla min DVD spelare till min befintliga ljudanläggning, hur gör jag? Vad behöver jag?
 
Skaffa en DVD spelare med inbyggd dekoder för DD samt DTS så får du 5+1 RCa utgångar som du kopplar till ditt försteg... Fast du skulle behöva mer än 4 kanaler (slutsteg) för att kunna njuta till fullo! Du kan även köpa en processor som tar hand om allting men då spinger priset iväg.......
 
Tips: De flesta Yamaha hembioförstärkare har förförstärkarutgång på samtliga kanaler (5+1)

Med en sån skulle du kunna köra dina egna steg fram och bak (med pre out) samt använda det inbyggda steget för centerkanalen. Till basen kör du naturligtvis en aktiv subwoofer, om det inte är riktiga monstergrejor du har som inte behöver stöd i de lägre registren.
 
Tack för svaren, jag ??? har precis börjat titta på 5:1 system så frågorna kan synas konstiga.

1. Om jag skulle köpa DVD med integrerad dekoder så blir det väl problem med "förförstärkarens funktioner" för jag har ju endast 2 kanaler genom förförstärkaren? Eller hur löser man detta?

Att köpa en förstärkare med "lågnivåutgånger" skulle vara en möjlighet vilket gör att jag skulle kunna använda mina gamla slutsteg, ska titta mer på detta.

2. Annars någon som vet hur en "hemmabio förstärkare" fungerar som en mix mellan vanlig HIFI förstärkare och som hemmabio?

3. Hur går ljudet ut när man använder den som vanlig 2-kanalsförstärkare? Blir det en blandning i samtliga högtalare (av någon simulerad surround) eller är det endast två högtalare som används i stereo, eller vad blir det?

4. Jämfört med en gammaldags HiFi anläggning så är ett hemmabiopaket väldigt billigt, har svårt att tro att man kan få något riktigt "HiFi" ljud i de ganska små högtalare som används i dessa paket, så är det möjligt att använda en bladning av lite tyngre högtalare blandat med lite mindre för surroundeffekter? Är det de två främre sidhögtalalare som man då kanske kan sätta som sina HiFi högtalare?
 
1. Vet inte vad du menar riktigt, men du kan aldrig köra slutstegen direkt mot dvd-spelaren om du inte konstant kör på full volym...
Om du inte har en förförstärkare med hantering av fler än två kanaler har du ingen nytta av varken DD5.1 eller DTS dekodning.

2. En vanlig HIFI-förstärkare har bara två kanaler, en hembioförstärkare har 6 eller fler kanaler.

3. Det blir vad du vill. De flesta hembiorecievers har olika program, allt från vanlig tvåkanals stereo till simulerad flerkanals i olika varianter.

4. Du kan använda vilka högtalare du vill, bara de är av bra kvalitet. Det finns (fanns) även ordentligt sunkiga tvåkanalssystem att köpa. Det är egentligen bara en sak du bör tänka på och det är att sidohögtalarna fram och centerhögtalaren låter ungefär likadant, att de är klangmatchade, annars låter det rätt konstigt. Ett plus är om även bakhögtalarna är det, men där är det inte riktigt lika viktigt eftersom det är mest miljöljud i dem. Om de låter olika högt är oväsentligt eftersom man kan reglera volymen separat, men själva ljudkaraktären bör vara lika.
 
Det är nog lättare att köpa en ny förstärkare istället,
dom är inte alltför dyra nuförtiden ;)

Roger
 
Jo Rogers, det är nog riktigt. Det är ju just det att de är så billiga (i alla fall de billiga). Så frågan är just det om de är så bra (för vanlig musik). Går man upp i pris runt 7000-10.000 för förstärkaren så får man nog bra ljud även för HiFi, men då blir det också mera pengar. Men jag ska ut och lyssna lite i affärerna så får vi se, tyckte att var synd att det inte skulle gå att använda något av det som jag har. Så helst så skulle jag nöja mig med ett förförstärkarsteg för 5:1 + att jag skulle bygga ett slutsteg till likt de 4 st jag har.

Samt att bygga ut med lite fler högtalare. När det gäller högtalarna så har det alltid varit en svag punkt i HiFi, borde vara samma för 5:1 att det skulle löna sig att bygga själv för att få riktig kvalitet. Tidningen Ljud o Bild hade en serie om högtalarbyggen för några nummer sedan, dessa kunde kanske komplettera de högtalare som jag redan har.

Men jag har precis börjat i mina fundereingar, så vi får se när det har klarnat lite, jag tycker jag har fått reda på en hel del på de timmar jag har sökt runt på nätet och i detta forum.
 
Kul que att bygger egna högtalare,jag byggde lite förr om åren oxå.
Idag kör jag audio pro (blue diamond) med inbyggda
steg för subbarna. Kanon ljud (men de tycker inte mina
grannar).
Jag har Sony 5*100 och det räcker bra tycker jag.

Roger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.