I
Jag har de senaste åren haft problem med sprickor i bilrutan, är det bara jag och min son eller finns det fler?
Jag har ställt frågan i ett annat forum men tänkte nu ställa den även här. Här är länken till den som vill fördjupa sig i problemet. http://www.vibilagare.se/forum/vi-b...ar-och-trafik/framrutan?page=1#comment-206502
Jo, Mr Bean heter jag där, älskar den figuren och hans senapsgula hundkoja.:p
Som skrivet, jag har 2 andra bilar, en -96 och en -98 , ca 22´mil , rutor fulla med stenskott men inga sprickor, vilket även gällde golfen i länken innan första bytet.
 
Vindrutan ingår i moderna bilar som en del i karossen, de är ju limmade i den. Förr satt rutorna i en gummilist och möjliggjorde att karossen kunde flexa utan att rutan sprack. Den teorin har jag :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
I
Kurtivan skrev:
Vindrutan ingår i moderna bilar som en del i karossen, de är ju limmade i den. Förr satt rutorna i en gummilist och möjliggjorde att karossen kunde flexa utan att rutan sprack. Den teorin har jag :)
Den teorin är du inte ensam om att ha. Jag tänker då, kanske fel typ av lim, för lite lim, eller nåt som gör att rutan ligger i spänning. Det är osannolikt att rutor ska spricka så lätt. Som jag sa, första bytet p.g.av stort stenskott i siktfältet, fanns många fler, men inte en spricka, det var originalrutan det.
 
I
Jag får tillägga att det tydligen inte är fordonsrelaterat, den enda gemensamma nämnaren är carglas.
 
En helt ny vindruta är ömtåligare än en som varit med lite längre. Vet inte riktigt varför men min teori är att spänningar som finns i glaset när det är nytt försvinner genom att glaset hela tiden träffas av sand och andra småsaker som kommer på det när man kör.

Glaset tål dessutom olika mycket beroende på vart en sten eller annat träffar och hur den träffar. Den tål absolut minst i det svartprintade fältet för där ligger limmet genast under och glaset kan inte flexa någonting. Dessutom så rör den svarta printningen sig annorlunda än glaset när det utsätts för värme och kyla vilket också lättare spräcker rutan. I det svarta fältet behövs bara en väldigt liten skada för att glaset skall spricka. Det är dessutom ofta ganska svårt att se stenskotten där. Många som inte är vana att leta efter stenskott på glasen missar dom ofta.

Lite nyare bilmodeller eller nu är dom kanske inte så nya heller men en ca 10 år gamla bilar och framåt har mycket tunnare glas än vad äldre bilar hade. Tex på vw vindrutor så är yttre glaset bara 0,8 mm tjockt mazda har samma eller ännu tunnare. Allt för att spara vikt. Samtidigt som glasen har blivit mycket större. Vilket tillsamans bidrar till att många tycker att glasen håller för mindre idag än dom gjorde förr.

Men om dom inte rostskyddat och där finns rost som kan ha bubblat upp så kan den spräcka en vindruta.

Om du kan få skriftligt eller bildbevis på att dom inte rostskyddat din bil om dom repat den när dom tagit ur glaset eller när dom skurit bort limmet så skulle jag ta upp det med carglass för det följer inte deras kvalitetspolicy.

Stenar kan faktiskt också blåsa på en vindruta tillräckligt hårt för att den skall spricka. Det behövs inte så mycket om något spetsigt träffar vindrutan. Har själv råkat utför det.
 
I
Precis hemkommen från carglas och vw. Som väntat tar carglas inget ansvar, pekade på en liten flisa som försvunnit, diagnos stenskott, ska se om jag kan plåta det sen när det slutat regna. För övrigt har jag aldrig hört så många bortförklaringar.
Och det där med att deras säg gäller, de kunde lika gärna sagt att jorden är platt.
Var inne på vw och frågade, de sa att det är inte samma glas de använder som eftermarknaden i övrigt. Visserligen påstod de det samma att moderna bilars rutor var känsligare för stenskott men tror inte vi pratade på samma nivå, tror inte han insåg att jag pratade om en försvunnen flisa på 0,5mm. ( i en av sprickorna såg han inget "stenskott" så den bortsåg han hel ifrån, det är således 2 sprickor).
Hur som helst tog jag en tur och tittade på deras beg bilar, på några av dem kunde man se riktiga stenskott, de flesta av de bilarna borde haft sprickor.
Men inte en enda spricka syntes.
Nu var det förmodligen originalrutor, men är deras nya bara hälften så förlåtande så är de hundra gånger bättre än carglas rutor, ev andras också men hittills har jag bara erfarenhet av carglas och de är inte bra.
Nu blir det att kolla med försäkringsbolaget vad det kostar att få en riktig ruta, förmodligen dyrare fast det borde vara billigare om de håller.
 
Redigerat av moderator:
I
Hur många fler har råkat ut för detta? Jag vet att det är fler för han på carglas berättade att en stackars man hade blivit tvungen att byta tre gånger på bara några månader. Frågade om han inte insåg att något måste vara fel då, men han borstade av sig den frågan och kontrade med att han haft otur.
 
Kör man mycket defroster på kalla rutor brukar man kunna få en spricka längs med nederkanten på rutan, där värmen blåst som mest.

Annas gäller det att man så fort man ser ett litet stenskott lämna in bilen så dom får vacuumsuga stenskottet och fylla upp det med vad-det-nu-är-för-nåt.
Annars växer sprickan obönhörligt vid minusgrader/kallväder.
 
Jag råkade ut för något liknande på en Skoda Octavia, en 07:a. Jag köpte bilen nästan ny, den hade bara gått några hundra mil, och nästan direkt så märkte jag att framrutan var mycket stenskottskänslig. Varenda liten småsten som på en vanlig bil knappt ger ett synligt märke gav på Skodan en tydlig grop i rutan och under sommaren 2008 fick jag en spricka som snabbt vidgade sig så att rutan behövde bytas. Rutan byttes hos Ryds till en ny och den nya rutan var inte onormalt stenskottskänslig.

Min teori är att fabriken hade använt ett för oflexibelt lim när de tillverkade bilen så att det uppstod onormala spänningar i rutan av karossens rörelser. Jag vet även om att Skoda har bytt ut limmet som de använder i fabriken, men jag vet inte vilken orsaken är till detta byte.

Skodan byttes senare ut till en ny Octavia 2011 som inte var onormalt stenskottskänslig. Just nu har jag en Golf 2014 som inte heller den visar upp några onormala tendenser till självsprickor, så det var nog bara en tillfällig svacka i kvalitén hos Skoda som gjorde detta.
 
Dagens grus är ju mycket sämre ur den synpunkten också eftersom det är så vassa kanter på krossgruset.
Det är ju förbjudet att ta naturgrus, med avrundade kanter, nuförtiden.
 
Senaste A4:an är drygt 3 år och framrutan är blästrad och har mängder av små stenskott men ingen sprucken ruta. Dessutom är jag väldigt dålig på att få större stenskott reparerade, inte ens under vintern.

Förra bilen, även den en A4 körde jag 25 k mil med på en och samma ruta, även den var rejält sliten med flertalet stenskott i men inga sprickor.

Med detta vill jag ha sagt att rutor normalt sett håller väldigt bra. Hade jag varit du hade jag reklamerat jobbet, så många vindrutor kan inte vara normalt. Flisan kan ju lika gärna ha lossnat när sprickan skedde?

En bekant till en bekant hade en helt ny Saab 9000 när det begav sig. Vindrutan sprack varje gång han körde upp på en trotoarkant. Visade sig att vara produktionsfel med svaga/för få punktsvetsar så det blev inlösen på hela bilen....
 
Audi A 6 med nybytt ruta. Bytte senast för ett år sedan då den började spricka längst ner. I höstas började det spricka på samma ställe men när tjejen var in för tre dagar sedan och skulle byta för andra gången sa de på Ryds att det var pga ett stenskott. Börjar ana ugglor i mossen. Kan ju inte få stenskott längst ner på rutan, den delen är ju skyddad av huvkanten...
 
I
mexitegel skrev:
Senaste A4:an är drygt 3 år och framrutan är blästrad och har mängder av små stenskott men ingen sprucken ruta. Dessutom är jag väldigt dålig på att få större stenskott reparerade, inte ens under vintern.

Förra bilen, även den en A4 körde jag 25 k mil med på en och samma ruta, även den var rejält sliten med flertalet stenskott i men inga sprickor.

Med detta vill jag ha sagt att rutor normalt sett håller väldigt bra. Hade jag varit du hade jag reklamerat jobbet, så många vindrutor kan inte vara normalt. Flisan kan ju lika gärna ha lossnat när sprickan skedde?

En bekant till en bekant hade en helt ny Saab 9000 när det begav sig. Vindrutan sprack varje gång han körde upp på en trotoarkant. Visade sig att vara produktionsfel med svaga/för få punktsvetsar så det blev inlösen på hela bilen....
Jo det är det jag försökt göra, både förra gången och denna gång, men de säger bara stenskott och inget fel på rutan och inget fel på monteringen. Han sa att har de använt ojämnt med lim så spricker rutan inom en vecka när limmet härdar, efter det spricker den bara om det kommer ett sten på den.
Så enkelt är det, behöver inte ens titta.
Han säger alltså att det är möjligt att montera så att det blir spänning i glaset. I min värld är inte allt svart eller vit. Jag ser det t.o.m som troligt att alla rutor sitter under spänning mer eller mindre, så slarvar de så kan det handla om en runt hörnet-garanti, rutan håller kanske nätt och jämnt men är extremt känslig.
Men vem klagar man hos? Alla säger likadant, och drar in en massa stålar på glasbyten. Jag kan inte sticka ut hakan då jag är novis.
De som borde vara mest intresserade är väl försäkringsbolagen, kanske skulle ofta återkommande bilar generera en kontroll.
 
Finns ju inte så många tillverkare av bilglas. Pilkington är väl en av de mer väl kända. Vad är det för fabrikat i VW original och den som Carglass sätter in?
I övrigt håller jag med. Hade tidigare två VW Golf, en -98 och en -04. Den första gick över 30000 mil. Jag upplevde att framrutan på den senare höll sämre, likaså rutorna som sattes in p g a sprickor och stenskott. Är nog som sagts tidigare, tunnare glas i kombination med vasst grus och avsaknad av bakre stänkskydd på nya bilar. Ev använder man också grövre och vassare kross i asfalten och när det lossnar och träffar rutan blir skadorna större än tidigare.
 
Ja tror på spänningar i rutan. Vet om en bil, visserligen med bytt tak som aldrig blev riktigt hundra. Den fick dom byta ruta på efter varje stenskott pga spricka. Testa byt glasmästare och berätta om ditt problem innan. Kanske
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.