Kanske missat att läsa...men har ni dränerat runt hela huset vid samma tillfälle? Vi har problem med vatten under sulan men har bara dränerat två tredjedelar av huset i nuläget då dräneringen kom å lite väl akut. Har berg nära o misstänker att vi kommer att ha huset i en sjö tills vi lyckas omdirigera allt vatten som kommer i från bergsdelarna, både de på vår tomt o grannarnas...

Trist o jag hoppas verkligen att ni finner orsaken o får ekonomisk lösning via försäkring - tråkigt nog att behöva bryta upp källargolvet o göra om.
 
Usch, lider med er.
Själv hade jag problem med att de kom vatten både ur ytter- OCH innerväggar(!?) i källaren.
Dräneringen låg dock ca 10cm över plattan och golven var målade med en tät epoxyfärg så det var inte så konstigt.
Er dränering ser ju ut att ligga lite högt men inte så det skulle bli såna här problem så jag tror det beror på något annat.
 
Om det stämmer med att så mycket vatten inte kan tränga in genom plattan har jag en till teori.

Fuktvandring.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De två rummen med ljusblå färg är tvättstuga och pannrum. Där ser det ut att ligga två lager klinkers med bruk emellan och i förhållande till rummet med spisen där det låg Nivell-golv skiljer det 15 cm.
I så fall skulle det kunna gå genom de rummen och ut i väggen vi spisen.

Då jag bröt upp dörrkarmen på bilden nedan var det fukt in mot tvättstugan men plattan nedanför under Nivell-golvet var blött... På bilden kan man även se hur de verkar lagt golv på golv och nivåskillnaden jag nämnde tidigare.

IMG_9679.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under den före detta tröskeln mellan de två klinkrade rummen har jag också brytit upp karmen och där var det ordentligt blött...

IMG_9574.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trots flera dagars avfuktning verkar det inte vilja torka ut.

IMG_9666.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Enklast är väl att du stoppar ner vattenslangen o både dränrör och takavvattning för att se var vattnet kommer?
 
Varför kan du inte svara på frågan om ni filmat dräneringen ända ut i fördelningsbrunnen ?
 
Vi filmade i stort sett hela vägen, det var en eländig krök i slutet vi inte kom förbi.
Det stod inget vatten i rören fram till kröken i varje fall.
 
Takvattnet kommer ut direkt i samlingsbrunnen, dräneringen har jag spolat någon timma men aldrig sett någon direkt effekt av i samlingsbrunnen.
 
Är du säker på att dräneringen är kopplad till brunnen och inte till en stenkista tex?
 
peternicklas
Kan ju mycket väl vara så att du har mycket grundvatten under huset som trycker vatten genom sulan. Löses med en pumpbrunn, inte snyggt men kanske nödvändigt. Går det att provborra genom sulan och ner i underlaget under sulan?
 
Om grundvattnet vore högt borde det synas i den pumpbrunn som finns?
 
Jag är inne på samma sak som "peternicklas" för om man tittar på bilderna i inlägg 20 så ligger rören trots allt lägre än plattans ovansida på högsta punkten. Och om det inte är stopp i utloppet så skall det lokala grundvattnet runt huset tas om hand av den nya dräneringen. Men det krävs dränering under huset också om man har så höga grundvattennivåer att dom står högre än plattans ovansida för dräneringen runt huset hanterar inte detta.

Och när man tittar på ritningen är ju vattnet i rummet längs en innervägg (rätta mig om jag har fel) vilket verkar osannolikt pga den nya dräneringen.

Därför är det också viktigt att veta var och hur dräneringen är kopplad för om den är kopplad till en stenkista eller det är stopp i utloppet så kan mycket väl nivåerna då stiga och ge vatten på golvet.
 
MathiasS skrev:
Om grundvattnet vore högt borde det synas i den pumpbrunn som finns?

Har jag missat något? Det finns en samlingsbrunn som samlar dagvattnet innan det leds ut i avloppet ute i gatan så den kan du inte räkna med för där lär vara fritt fall ner till lägre nivå.
Det är antagligen ett sandfång för att förhindra en massa skräp att åka ut i avloppet.
 
Ok.
 
En möjlighet kan också vara att ytvatten rinner mot grundmuren och letar sig in i sprickor i källarmuren.

Jag tror aldrig jag fick svar på frågan om marken lutar från huset på alla sidor? Återfyllde man med befintliga schaktmassor som man ska göra?
 
  • Gilla
daniellindholm
  • Laddar…
oceanis skrev:
Är du säker på att dräneringen är kopplad till brunnen och inte till en stenkista tex?
Ja det är jag säker på, såg ju att de kopplade in dräneringen på den gamla samlingsbrunnen som fortfarande fungerade och var i bra skick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.