Jag skulle behöva lite hjälp med tips till inredning av kök och vardagsrum.
Vi har ett ganska stort kök och vardagsrum som mer eller mindre är färdig renoverat…

Vi har två förslag:
1) Soffgrupp och tv i bortre ändan av vardagsrummet, ett stort matsalsbord närmast köket och ett litet köksbord i köket.
2) Soffgrupp och tv i bortre ändan av vardagsrummet, ett litet runtbord med fåtöljer närmast köket och ett stort köksbord i köket.
Men vi vet inte riktigt hur möblerna skall placeras eller om ngn av de ovanstående lösningarna är så bra eg.

Översikt av rummen.
 
Hej! Svårt och tipsa när man inte ser..
Lurigt och ladda ner filer.. man håller sig gärna ifrån det på nätet ju, så lätt att de kommer ner fel filer. Kan du inte kanske försöka skicka upp en bild i ett meddelande här istället så man ser det direkt ? :)

MVH
Sandra
 
:D
 
  • rum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle def. välja alt. nr 1.

Det känns självklart att centrera soffgruppen runt braskaminen. Mysigt!! Dessutom ligger den hörnan längst bort från alla dörrar=spring.
Att ha någon form av köksbord i köket är (enligt mig ;)) ett måste!
 
Det blir inte lite tårta på tårta att ha både ett köksbord i köket och ett matsalsbord i rummet brevid?
/M
 
Hej igen!

Har filsoferat över saken nu när jag sett rummen. Det ska ju spegla era behov, ni som bor där liksom. Så även om jag kan ge ett bra tips (ur min synvinkel hehe) så kanske det inte passar er. Ni måste ju fundera över vilka funktioner ni vill ha, hur ni använder köket, var fönstrena är osv osv.. Inget av dina egna tips är ju fel, de funkar ju utmärkt :)

Mitt tips är..

Att ha ett litet runt bord i köket med kanske 4 klädda "fåtöljstolar" (har man småbarn eller kladdar mycket ska man se till att de är lätta och klä om eller tvätta - fast går ju med snygga vanliga stolar med i "lättare" stil - alltså inte jättetunga möbler som "drar ner" rummet). Eftersom köket oftast används som tillredningsrum och ni har ju bra utrymmen.. och köksö. Det blir ganska lagom umgängesrum på det viset.. köksbordet kan agera lite "spelbord" om ni har tråkigt likväl som det passar utmärkt för mindre sällskap och romantiska frukostar. Ett runt bord i köket gör ju dessutom att ni behåller luftigheten framför altandörrarna som fanns där. OBS har köksön bardisk funkar det ju utmärkt med ett par "lätta" barstolar framför också ...

Sedan skulle jag istället välja att ha ett större matbord i vardagsrumsdelen. Precis intill köket. Ett massivt större med plats för större sällskap. Parkera det inte mitt framför ingången till rummet så man måste gå runt det för att komma till tv - då hamnar middagsgästerna i korselden (spring från köket). Utan placera det mer liggande till vänster innanför dörren.. så man bara kan gå förbi (utan större besvär) rakt ner till soffgruppen... ni kan ju också få undan förvaringsfrågan med antingen ett par vitrinskåp eller en längre "buffe" på väggen mittemot matplatsen...

Soffgruppen gör sig ganska naturlig nere i hörnet, långt borta från köksmaskinernas oväsen och "dörrarnas spring"... plus att man i teorin iaf kan använda båda matplatsen och sofffgruppen utan att störa ut varandra.. man håller ihop sällskapet ändå så att säga. Sedan är det ju mysigt att kunna kura ihop sig i soffan framför den öppna spisen :D

Oavsett hur ni väljer att göra så tror jag det kommer bli jättefint!
Lycka till!

MVH
Sandra
 
Snigla skrev:
Hej! Svårt och tipsa när man inte ser..
Lurigt och ladda ner filer.. man håller sig gärna ifrån det på nätet ju, så lätt att de kommer ner fel filer. Kan du inte kanske försöka skicka upp en bild i ett meddelande här istället så man ser det direkt ? :)

MVH
Sandra
Fegis ;) :cool: [smiley=2vrolijk_08.gif]
 
drx skrev:
[quote author=Snigla link=1139322489/0#1 date=1139498000]Hej! Svårt och tipsa när man inte ser..
Lurigt och ladda ner filer.. man håller sig gärna ifrån det på nätet ju, så lätt att de kommer ner fel filer. Kan du inte kanske försöka skicka upp en bild i ett meddelande här istället så man ser det direkt ? :)

MVH
Sandra
Fegis ;) :cool: [smiley=2vrolijk_08.gif][/quote]

.. haha of course ;)
 
magaretha skrev:
Det blir inte lite tårta på tårta att ha både ett köksbord i köket och ett matsalsbord i rummet brevid?
/M
Nej, det tycker inte jag :) Matsalsbordet kan man dessutom ha till annat när det inte används som matsalsbord, t.ex. spela spel. När man däremot t.ex. har gäster vid middagsbordet vill man kanske ha köket "för sig själv" så att man kan lämna odiskade kastruller och förberedd mat framme utan att man behöver sitta och titta på det medan man äter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.