Jag har en gammal jordkällare som skymmer utsikt. Känner någon till om man kan isolera taket närmast betongen och sen fylla på jord. Avsikten med isoleringen är att minska lagret med jord, få ner höjden på jordkällaren och få bättre utsikt. Vad slags isolering skall användas (material, tjocklek etc) vilken typ av tätskikt (duk) skall användas och skall denna ligga under eller över isoleringen och hur tjockt lager med jord bör användas? Räknar med att få träningsvärk i sommar...:)
 
Angus skrev:
Jag har en gammal jordkällare som skymmer utsikt. Känner någon till om man kan isolera taket närmast betongen och sen fylla på jord. Avsikten med isoleringen är att minska lagret med jord, få ner höjden på jordkällaren och få bättre utsikt. Vad slags isolering skall användas (material, tjocklek etc) vilken typ av tätskikt (duk) skall användas och skall denna ligga under eller över isoleringen och hur tjockt lager med jord bör användas? Räknar med att få träningsvärk i sommar...:)
Hej Angus,
Jag har precis samma fundering som du hade. Fick du klart ditt projekt? Skulle vara jätteintressant att veta vilken typ av markisolering du använde och hur tjocka lager isolering och jord. Tack
 
Även jag har samma funderingar som tidigare skribenter. Har en jordkällare där taket är i betong och det blir för varmt i den på sommaren så vi behöver flytta över känsliga varor till ett extra kylskåp sommartid.

Min fundering är om man kan göra enligt följande för att undvika att värmen stiger så mycket på sommaren:
  1. Marktäckare som exvis liten stefanandra
  2. 10-20 cm jord
  3. Platonmatta som viks ut på sidorna
  4. 5 cm cellplast
  5. Jorkällartak
Är lite osäker på hur det är gjort nu, men det är ungefär så här:
  1. Gräs
  2. 10-20 cm jord
  3. Nåt tätskikt antar jag, kallasfalt eller tjärpapp
  4. Jorkällartak
Är det värt att göra detta jobb för att få dit 5 cm cellplast eller gör det så liten skillnad att det blir meningslöst?
 
Kanske lika bra att ta tio cm isolering när du ändå gräver.
Sen så ska du kanske försöka få på neråt sidorna också. Även om jordlagret är tjockare där. ?
En annan sak jag tänker på är ventilationen.
Det kanske kommer in för mycket varm luft?
Om man tar tilluften genom ett 110mm avloppsrör som ligger nergrävt, så borde luften hinna kylas ner innan den kommer in i jordkällaren. ??
Vet inte hur långt rör du behöver i så fall.
Beror ju på hur din tomt ser ut också.

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.