Denna fråga har förmodligen redan ställts någon gång, men mitt problem är följande.

Jag har ett "Garage+groventre/hall+kontor" som sitter ihop med mitt hus och är byggt samtidigt på samma betongplatta.

Som ni ser finns det ingen dörr mellan garagedelen och groventren.

Garaget är på tok för litet. Får man in bilen går det inte att öppna dörrarna.
Min plan är att i steg1 riva innerväggen mellan garage och groventre för att göra garaget större.

Vilka krav tror ni jag kommer att få? är det samma klassning som i nuvarande garagedel (dvs. dubbelgips i tak och väggar) samt en EI30-dörr in till tvättstugan?
Den dörren är idag en vanlig innerdörr.

Vem kollar man sånt här med?

garage.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fråga 2.
Om man bestämmer sig för att garaget i alla fall är för litet och vill riva innerväggen till kontoret (förutsatt att takstolar och konstruktion klarar detta) ställer de tre existerande fönsterna till något problem med brandskydd?
 
Ja du bör rimligen ha samma krav EI-30 för den brandcellen, det gäller såväl dörrar i brandcellsgränsen som övrigt. Ventilation är nog den delen som, beroende på hur den är utförd, kan vara besvärligt/dyrt.

Fönster i yttervägg behöver inte vara brandklassade om inte fasaden vetter mot annan brandcell eller byggnad som står (för) nära.
 
norrbottenstorpet skrev:
Ventilation är nog den delen som, beroende på hur den är utförd, kan vara besvärligt/dyrt.
Ajdå...
Jag har elvärme och FTX i huset. Sitter två stoser i groventre/kontor. Kanske behöver plugga där och göra något då.

Men som sagt. Vem kan man konsultera för dessa frågor?
 
I så pass begränsade frågor borde du kunna få svar antingen av din kommuns byggkontor eller räddningstjänsten. Exakt hur brandskyddskompetensen är fördelad i kommunerna varierar från kommun till kommun.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.