Har någon erfarenhet av vitvaror från Witt?

Vi är främst intresserad av en induktionshäll som heter 64-5, anledningen är att den skulle ha lite text och annat synligt på glaset mot vår vita bänkskiva.

Men vi är såklart intresserade av hällen ska fungera bra också.
 
Mysteriet witt.... Många fina hällar som är 70 breda.
Men ingen som vet något om företaget?
Köpt en häll av elgiganten för 7990 och den finns inte ens med på witts hemsida...? Bara giganten som säljer den med. Känns mysko.
 
Witt är ingen tillverkare, bara en agent som vill tjäna en slant på att vara mellanhand.
Witt har sedan utvidgats med diverse agenturer från hela världen. På 21 år har Witt expanderat och distribuerar idag produkter från 14 olika producenter. Produkterna säljs fortfarande till de största vitvaru- och köksbutikerna - idag till hela Norden.
Witt Sverige har 3 säljare i Sverige. Witt Sverige har telefon no.: 08-52508480 och Mikael Kastås, som är svensk, arbetar på det danska huvudkontoret.
Från http://www.wittsverige.se/Witt/Om_witt

Så min slutsats är: Köp riktiga märkesvaror i stället!
Det finns ju gott om seriösa, duktiga tillverkare.
Finns ingen anledning att gå omvägar.
 
Redigerat:
Jag vet att jag är lite dum när det gäller tekniska prylar,
men på vad sätt är denna bättre än en IKEA-häll för en tredjedel av priset?
 
Jag pratade med Witt i ett av mina fruktlösa försök att köpa en Dyson dammsugare. Jag kan föra en mer givande konversation med min soptunna.
 
KnockOnWood skrev:
Jag vet att jag är lite dum när det gäller tekniska prylar,
men på vad sätt är denna bättre än en IKEA-häll för en tredjedel av priset?

En gissning är väl kanske at det är som med bilar... vad skiljer en ferrari mot en... kia? Båda rullar.
oklart dock. Ikeas vitvaror ger jag inte mycket för. Men alla får prioritera själv:):)
 
niklaspersson skrev:
En gissning är väl kanske at det är som med bilar...
Det var ju ett nonsenssvar.
Menar du att det blir fortare varmt på ferarrihällen,
eller att potatisen blir färdigkokt snabbare eller... :confused:
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Väldigt svårt att förklara tror jag.
Mycket är nonsens i prylvärlden "säljare är värsta sortens människor".

Faktum är att jag gillar prylar och har inte fått uppfattningen om att ikeas prylar passar mig... Läser man runt lite om vilka som har problem osv så kan man sålla bort det man själv inte är intresserad av.

Hade inte IKEA haft nordkoreamått på kök och bänkskivor så hade jag nog beställt det där... Men fortfarande inte vitvarorna:)



En ferrari och en kia tar ju rimligen dit från punkt a till b på samma tid, men det är inte samma sak för det ;)


Hoppas elgiganten vill byta häll nu bara. Har lämnat förfrågan.


Edit: Här kommer mailsvaret jag fick från witt.
"Nej, det är en jättebra häll. Den utgår inte. Anledningen till att den inte finns på vår hemsida är därför att det är en modell som exklusivt säljs till Elgiganten."
 
Redigerat:
A
Är det någon annan som inte tycker att svaret från Witt låter trovärdigt?
 
Håller väl med. Bara elgiganten som har hällen ifråga... Förstår inte anledningen!
Det dåliga var att jag fick givetvis byta, men då fick jag betala fullpris för siemenshällen. Kanske häver hällköpet (köpte allt från elgiganten pga bra pris först) och beställer en lös häll från ett annat företag istället.
 
Aha, 1år senare trillade det in lite inlägg om Wittt...:)

kan meddela att vi köpte en Witthäll, denna: http://www.whiteaway.se/product/witt-wif-60-sqw-ind-kogeplade/

Är grymt nöjda med hällen, fungerar kanonbra och den är riktigt snygg dvs. den är helt svart till man slår på den då lyser endast indikeringar för de kokzoner man använder. Inga stora dekaler eller annat.

men före köp mailade jag Witt om lite frågor, det svaret har jag ännu ej fått....
 
  • Gilla
wittsjo
  • Laddar…
Kan lägga till om frågan ovan varför Elgiganten är ensamma om att ha denna, och detta svaret gäller på alla vitvoror, samt en hel del brunvaror; Butikerna kräver detta av leverantören. Alla butiker (av viss storlek som Elgiganten, MediaMarkt, Elon (EEL)) önskar att få jobba ensamt om vissa "fokusprodukter". Ingen prispress från konkurrenter, svåra att jämföra.

Ofta finns produkterna hos andra också, men med annat namn (Typ XXX111X istället för XXX111Y) och med någon form av (oväsentlig) skillnad som vit knapp istället för silver eller silver istället för vit...
 
Suveränt att man kan hitta en produkt som man är så nöjd med ("grymt nöjda")!

Men jag förstår fortfarande inte vad den här Witt-hällen gör som är värt nästan sex gånger mer än IKEAs
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50291619/

Någon som tror sig kunna förklara för en enkel själ :surprised:
Jag menar, 12 papp kan man väl ha roligare för?
Potatisen blir knappast klar fortare i alla fall.
 
  • Gilla
Tobbe87
  • Laddar…
Det har att göra med att Witt har "flex-induktion", vilket gör att du kan få 2 större zoner (exempelvis större avlånga grytor till ex.vis fisk) eller 4 små, var du på IKEA modellen inte har Flex (enbart 4 små). Sedan kan det finnas (utan att gräva för mycket i det) olik induktion-teknologi - vilket visst kan göra att potatisen kokar snabbare, om än marginellt... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.