Hej

Mitt fjärrvärmesystem låter så här (se video)
Jag har luftat alla element och det låter endast ifrån själva pannan/systemet.

Någon som har en misstanke om vad det kan vara och vad man kan göra åt det?

Tacksam för hjälp.

[video=vimeo;116486438]https://vimeo.com/116486438[/video]
 
S
har du fyllt på med vatten?
 
Blir det tyst när du stänger cirkulationspumpen?
 
Ja, trycket är som det ska, och elementen är varma.
Vattenpumpen känns lite varm, men jag vet inte hur den ska kännas normalt.
 
Immobil skrev:
Blir det tyst när du stänger cirkulationspumpen?
Nej det fortsätter låta precis likadant även med pumpen avstängd. Nu märker jag att den är väldigt varm - ganska het faktiskt.
 
Är alla ventiler fullt öppna? De som ska vara öppna.
 
Ventilen som sitter längst upp till vänster innanför plåtskalet, är en varmhållningsventil, som ser till att det alltid finns lite cirkulation på fjärrvärmesidan. De kan gå sönder ibland, så att det blir fullt flöde igenom. Är den jäkligt varm så är det troligen det som har hänt. Känn på den försiktigt utan att bränna dig. Har den bara hängt sig så kan det hjälpa med att vrida lite fram och tillbaks på den lilla insexskruven (kom ihåg inställningen!), men ibland går en tätning sönder inuti, då är det bara att byta den.
 
Du hade rätt, den var jäkligt varm. Den stod på 1 och om jag vred ner närmare 0 så minskade ljudet. Låter fortfarande som att det rinner en hel del däremot.
Nu upptäckte jag samtidigt att en del rör och kopplingar såg väldigt illa åtgångna ut där bakom. Rost eller något, så det kan nog vara bäst att ta hjälp av en rörmokare kan jag tänka.
 
Ja, det är en termostat i den ventilen, men den ska stänga helt om den står på 0, om den är hel dvs. Japp låt någon se över anläggningen. Ibland behöver man efterdra någon koppling eller byta packningar. Ofta kan fjärrvärmeleverantören bistå med service. Om inte så brukar de kunna rekommendera någon.
 
L Lintin skrev:
Du hade rätt, den var jäkligt varm. Den stod på 1 och om jag vred ner närmare 0 så minskade ljudet. Låter fortfarande som att det rinner en hel del däremot.
Nu upptäckte jag samtidigt att en del rör och kopplingar såg väldigt illa åtgångna ut där bakom. Rost eller något, så det kan nog vara bäst att ta hjälp av en rörmokare kan jag tänka.
väcker den här tråden igen då jag har samma problem. Hur gick detta?
 
N Nicktim skrev:
väcker den här tråden igen då jag har samma problem. Hur gick detta?
Vi löste det med att ljudisolera utrymmet där centralen står. Svaret från Fortum var att eftersom vi är det sista huset i fjärrvärmenätet, så uppstår dessa ljud där i kröken där värmen leds tillbaka. Dessutom hade de ökat trycket i hela systemet när de kopplade ihop Stockholms nät med Södertäljes.
 
L Lintin skrev:
Vi löste det med att ljudisolera utrymmet där centralen står. Svaret från Fortum var att eftersom vi är det sista huset i fjärrvärmenätet, så uppstår dessa ljud där i kröken där värmen leds tillbaka. Dessutom hade de ökat trycket i hela systemet när de kopplade ihop Stockholms nät med Södertäljes.
Okej. Problemet här var luft samt smuts i systemet. Rensade filter samt bredare. Körde igång systemet och avlyftande längst upp
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.