Hej
Häromåret köpte jag ett hus med egenbyggt garage. Förre ägaren (som är snickare) byggde det, och det är i det stora hela ett gediget bygge.
Men nu har tre av de sex lysrörsarmaturerna slocknat och då visar det sig att jag inte fattar hur jag ska öppna armaturerna för att byta lysrör.

Jag har lyckats plocka ner en armatur och då kan jag se att de är inhandlade på Jula. Ringde Julas kundtjänst som var trevliga att prata med och de hittade också den aktuella armaturen i en gammal katalog från 2006. Men de hade inte någon bruksanvisning e dyl tillgänglig.
En sökning på nätet med artikelnumret från armaturens baksida ger en del intressanta träffar på snarlika armaturer, men ingen bruksanvisning här heller.
Förre ägaren har meddelat att den elektriker som installerade armaturerna inte längre jobbar som elektriker.

Hela armaturen är gjord i plast. Med visst våld kan man dra isär ändarna och på så sätt komma åt lysrören, men då begriper jag inte hur man sätter tillbaka dem så att de hamnar där de ska. Jag vill helst skjuta in lysrören underifrån och vrida ett kvarts varv som man brukar i andra armaturer.

Är det någon här som har ett bra tips?

IMG_0829.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0828.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Svårt att se hur det ser ut i ändarna men det är inte så att du kan vika upp plåten i ändarna 90 grader för att på så sätt komma åt fästena för röret? Eller dra plåten ut från mitten på bägge sidor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.