Din Alcro putsfärg är väl också en helmatt färg? Så rengöringsmässigt är det väl samma.

Ja jag anser att cementrika spackel ger en för tät yta men klarar naturligtvis tex sig bra mot mögel. Men riskerar att bli för tät om du har inträngande fukt, vilket jag tror att du får om än inte annat så nere vid hörnet mellan golv/vägg.

Alcros silikatfärg kan ju fås i olika kulörer (ljusa) men måste beställas från fabriken för den går ej att blanda hos färghandlaren. Så fina kulörer och estetiska miljöer kan du absolut få.

Men en putsad skurad yta är ju inte långt ifrån en spacklad och ser i mitt förmenande trevligare ut. Sen fyller silikatfärgen ganska mycket och den skurade putsade ytan blir i det närmaste helt slät efter två strykningar.
 
  • Gilla
JTH
  • Laddar…
TS har fått rätt svar av oceanis och har bara att välja att följa dom kloka råd eller spackla. Man får inga fuktindikationer efter 4,5 månader eftersom väggar blev luftade under omdräneringen och eftersom markfukten vandrar långsamt. Stänger man den ute så får man skador längst golvet och först vid ytterväggar så det är bara att vänta i 5-15 år beroende på kapilärkrafter.
Låter man väggarna andas så blir det inga synliga skador trots den pågående fuktvandringen.

Vill bara påminna att dräneringen tar hand om grundvatten men fukten i marken finns alltid kvar och har kontakt med väggsulor som ligger i marken. Det är den fukten som kallas markfukt och som vandrar i betongen med hjälp av kapilärkrafter. Tyvärr kan man inte dränera sej ifrån markfukten.
gaia
 
Håller även jag med oceanis i allt. Källare bör även inomhus utföras som ytterväggar för att på bästa sätt kunna stå emot fukten.
 
Så putsfärg funkar alltså inte på puts inomhus?
Känns som en lite extrem åtgärd att bara köra silikatfärg när det är nydränerat och fräscht. Jag skulle tro att 95% kan använda putsfärg utan några problem.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Så putsfärg funkar alltså inte på puts inomhus?
Känns som en lite extrem åtgärd att bara köra silikatfärg när det är nydränerat och fräscht. Jag skulle tro att 95% kan använda putsfärg utan några problem.
Vad som fungerar eller inte fungerar måste bedömas i förhållande till vilken typ av hus det handlar om. I detta fallet är det ett hus från 1946 och då kan man helt säkert veta att grundsulan står direkt på marken utan någon form av isolering man vet också att betongen är cementfattig och inte alls så bra som dagens.
Detta innebär att man, oavsett om huset är nydränerat eller inte, så kommer man helt säkert att få en högre fuktkvot i väggen nere vid golvet.

Att i en sådan konstruktion använda ett sandspackel som inte ens är fukttåligt är det första felet sen är det stor risk att man skaffar sig mögelproblem eftersom både färg och spackel är uppbyggda av organiskt material. Och man får ganska säkert, för eller senare, putssläpp i dessa områden

Högre upp på väggen kan det mycket väl fungera med färgen men att chansa är kanske inte så klokt för om man upptäcker ett problem om ett år går det inte att reversera valet av färg med mindre än att man putsar om eller slipar bort all färg.

Jag tror definitivt inte på din siffra 95% för hus av den här typen.
 
Har varit nere i källaren och finputsat och filtat. Skall köra med silikatfärg där och se hyr det blir.
Har pausat med spacklandet men vet inte om jag kan ta bort det området (är bara 1kvm på yttervägg i ett rum på 3.2kvm som skall bli tvättstuga. Är det värt filta resten i detta utrymme och köra med silikatfärg även här tycker ni eller skall man köra med någon mer sluten iomed att det blir en del fukt av tvättmaskin och torktumlare?(kommer att ha en paxfläckt i samma rum)
 
Lite offtopic, men jag skulle rekommendera en avfuktare istället för pax-fläkt, åtminstone om luftkvalitén i huset är OK. Tvätten torkar bättre och rummet likaså. Kostnaden är ungefär samma.
 
  • Gilla
helgestahill
  • Laddar…
I hus från 60 och 70talet där det är omdränerat och där man tänkt bo/vistas längre tider i källaren, kör vanlig väggfärg. Då märker man av en eventuell fuktvandring och kan göra något åt den. Kör man silikat märker man inte fuktvandringen, och det medför dåligt inneklimatinneklimatet. Det rådet fick jag från en erkänd färgbutik.
 
Andersjohanna skrev:
eller skall man köra med någon mer sluten iomed att det blir en del fukt av tvättmaskin och torktumlare?(kommer att ha en paxfläckt i samma rum)
skulle använda endast silikatfärg även i tvättrummet
gaia
 
Per_2014 skrev:
I hus från 60 och 70talet där det är omdränerat och där man tänkt bo/vistas längre tider i källaren, kör vanlig väggfärg. Då märker man av en eventuell fuktvandring och kan göra något åt den. Kör man silikat märker man inte fuktvandringen, och det medför dåligt inneklimatinneklimatet. Det rådet fick jag från en erkänd färgbutik.
Detta visar bara att både färghandlaren och du själv har dåligt omdöme.

Färghandlaren för att denne säkerligen har gjort årets mest ointelligenta uttalande avseende byggråd!!
Färghandlaren menar uppenbart att det är bättre att plasta in fukten och riskera att förstöra en nyputsad vägg så att man återigen ska lägga mer tid och pengar för att reparera en gång till. Likaså anser uppenbart färghandlaren att det är bra för hälsan att skapa en grogrund för mögeltillväxt och så anser densamme att om man tex har kapillärt uppstigande fukt i väggen från marken så ska man då antagligen riva huset och bygga ett nytt.

Du själv för att du okritiskt suger i dig ett färghandlarbiträdes råd bara för att det är en "erkänd" färgbutik.

Man använder naturligtvis färg typ silikat eller liknande pga av att man inte vill skapa problemen. Och fuktvandringen i väggen behöver inte vara stor för att få till följd att färg och puts släpper om det är felaktigt gjort. Riktigt utförda väggar med puts och silikatfärg skapar inga försämrade inomhus miljöer jmfrt med färghandlarens föreslagna.

Sen kommer den fukt i väggen som eventuellt skulle kunna bidra till att öka tex RF nivån i rummet att vara försumbart och inte påverka den bonde eftersom vi som människor normalt lever i RF som kan vara 20% inomhus vintertid och 90% utomhus sommartid. Och något annat problem har jag svårt att se för inomhusmijön bara för att man har en diffusionsöppen färg på väggen.
 
Per_2014 skrev:
I hus från 60 och 70talet där det är omdränerat och där man tänkt bo/vistas längre tider i källaren, kör vanlig väggfärg. Då märker man av en eventuell fuktvandring och kan göra något åt den. Kör man silikat märker man inte fuktvandringen, och det medför dåligt inneklimatinneklimatet. Det rådet fick jag från en erkänd färgbutik.
Dåligaste råd jag hört på länge ... det är ju meningen med silikatfärg att fuktvandringen skall inte synas och ytsikten består oskadat. Och om du får se skador i den vanliga väggfärgen? Sa butikspersonalen vad du ska göra då? Slipa av all vanlig väggfärg och måla med silikat? Dränera om igen? Eller måla över med samma färg varje gång den flagnar ?

Dålig inneklimat ?!?!? Man ska ju ha ventilation i alla boytor och också i källaren. Ventilation och uppvärmning ska ta hand om inneklimat.
Tätt färg har ställt till det i tusentals svenska källare så jag tycker inte man ska upprepa samma fel om och om igen ....om man inte är en envis idiot utan förmåga att dra slutsatser. Förlåt hårda ord men jag blir så trött på att man inte har bättre råd att ge i en färgbutik .
gaia
 
skrev parallell med oceanis ....
undrar bara när vi båda ger vi upp att skriva samma sak om och om igen :)
gaia
 
Mina källarväggar har tidigare haft väv och vasstapeter på källarytterväggarna, även vissa målad med vanlig väggfärg. Inte det minsta mögelangripet sen -74 då källaren renoverades sist. Men jag tror säkerligen att det skiljer oerhört från hus till hus. Hos mig är väggarna snustorra. Men det lär väl märkas om 1-50 år om jag gjorde rätt i mitt val av fäg :)
 
Nu svär jag la lite i kyrkan men låt gå.
Har vacklat en del det sista på hur jag skall göra med resten av källaren.

Har dryga 70kvm till att göra i ordning. Vi kommer att bila upp hela detta utrymme och lägga makadam, isolering, gjuta in vattenburen golvvärme och kakla på detta. Precis på samma sätt som vi gjort med nya tvättstugan och badrummet.

Men. Efter ha testat en del så är jag inte stormförtjust i putsade väggar med silikatfärg i de resterande utrymmen då detta skall fungera som sov/bo-ytor.

Om man putsar upp väggarna och målar dessa med silikat(för att hålla ihop putsen bättre) kan man inte då regla upp en innervägg där reglarna sitter/vilar på någon metallskena/plastskena så att man får lite luft emellan innerväggarna och grunden samt ha ett icke organiskt material som inte suger upp fukt.

Eller har ni andra förslag på hur man kan lösa det för att få lite mysigare innerväggar?
 
Andersjohanna skrev:
Nu svär jag la lite i kyrkan men låt gå.
Har vacklat en del det sista på hur jag skall göra med resten av källaren.

Har dryga 70kvm till att göra i ordning. Vi kommer att bila upp hela detta utrymme och lägga makadam, isolering, gjuta in vattenburen golvvärme och kakla på detta. Precis på samma sätt som vi gjort med nya tvättstugan och badrummet.

Men. Efter ha testat en del så är jag inte stormförtjust i putsade väggar med silikatfärg i de resterande utrymmen då detta skall fungera som sov/bo-ytor.

Om man putsar upp väggarna och målar dessa med silikat(för att hålla ihop putsen bättre) kan man inte då regla upp en innervägg där reglarna sitter/vilar på någon metallskena/plastskena så att man får lite luft emellan innerväggarna och grunden samt ha ett icke organiskt material som inte suger upp fukt.

Eller har ni andra förslag på hur man kan lösa det för att få lite mysigare innerväggar?
Vad är det för yta eller typ av vägg du vill åstadkomma?

1. Om du putsar om väggen för att sen täcka med en skiva finns det ingen anledning att lägga pengar på silikatfärg utan då kan den vara omålad. T.o.m knappt lönt att putsa den men kan ju kanske bättra på känslan av att veta att du har en putsad vägg bakom.

2. Om du eftersöker en slätt och fin yta kan du få ytan slät med en diffusionsöppen tunn eller fin puts.

3. Om du vill ha tapet så är nog rådet att släppa den tanken i källaren för det brukar förr eller senare leda till problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.