peternicklas
I vår kommun i på vår gata så har det varit lite problem med att avloppsvatten har trängt in i vissa källare. Mer än 1 gång i vissa fall. Varje gång så har kommunen tagit självrisken och gjort de drabbade skadeslösa. Även i detta fall så har kommunen vetat om bristerna med avloppen men inte gjort tillräckligt, kan inte detta jämföras med trädet, d.v.s. de har blivit informerade om trädet men inte gjort något?
 
j.f.s skrev:
Har inte ditt FB ett akutnumner?

If: [länk]
LF: 020-59 00 00
Folksam: [länk]
Moderna försäkringar: 0200-213 213
Trygghansa: [länk]
Jo, som jag nämnde ovan kontaktades dessa omgående. Dock så rör detta skadejour. Dvs. Hjälp med tillfälligt boende mm. Alltså inte ersättningsfrågor mm.

Tog mig faktiskt friheten att ringa andra försäkringsbolag för att få råd, men samtliga gav samma svar. Öppet vardagar! :)
 
Ett problem som jag upplevt med kommunen är att om man ringer in något, så får man varje gång pratat med olika personer och ingen har en susning om vad som sagts och lovats tidigare då inget dokumenterats.

Jag har 2 fall där jag varit i kontakt med kommunen, dels så funkar inte dagvattnnätet då det står som en fontän ur brunnarna och sen så är det några grannar som ställer trafikhinder över hela körbanan, dessa har jag i var och en av fallen varit i kontakt med kommunen 3 gånger med totalt 6 olika personer på 2 avdelningar, inte någon har en susning om tidigare anmälningar och alla är tacksamma att man hör av sig och i slutändan händer inget för de har annat att fundera på än att det blir halt när det forsar vatten på gatan på vintern.

Så ska man komma någon stans med kommunen så MÅSTE man ha papper eller mail från dem där problemet framgår tydligt och det även framgår tydligt att de mottagit och läst informationen man skickat.
 
j.f.s
Byggahem skrev:
Jo, som jag nämnde ovan kontaktades dessa omgående. Dock så rör detta skadejour. Dvs. Hjälp med tillfälligt boende mm. Alltså inte ersättningsfrågor mm.

Tog mig faktiskt friheten att ringa andra försäkringsbolag för att få råd, men samtliga gav samma svar. Öppet vardagar! :)
Ber om ursäkt. Då läste jag slarvigt!

Jag hoppas ni får bra hjälp imorgon iaf :)
 
peternicklas skrev:
I vår kommun i på vår gata så har det varit lite problem med att avloppsvatten har trängt in i vissa källare. Mer än 1 gång i vissa fall. Varje gång så har kommunen tagit självrisken och gjort de drabbade skadeslösa. Även i detta fall så har kommunen vetat om bristerna med avloppen men inte gjort tillräckligt, kan inte detta jämföras med trädet, d.v.s. de har blivit informerade om trädet men inte gjort något?
Njae det beror på vad som informerats om trädet, var trädet sjukt och man meddelade kommunen en sakkunnig information om att det föreligger risk för att trädet kan falla inom snar framtid kan mycket väl skadeståndsansvar ha uppkommit. Om informationen istället gällde en oro från enskild fastighetsägare för att träd kan orsaka skada ifall den faller så är det föga sannolikt att ansvar föreligger. Gällande avloppsledningar som leder till skada i ett skede är närmare oaktsamhet om det inte åtgärdas så att kommunen i de fall väljer att ersätta självrisk är inte så förvånande om än inte självklart.

Sedan kan inte en kommuns beteende tyvärr avspegla det faktiska juridiska rättsläget då beslut tas på flera grunder såväl juridiska som moraliska för att inte tala om politiska.
 
Mikael_L
Pumba skrev:
Ett problem som jag upplevt med kommunen är att om man ringer in något, så får man varje gång pratat med olika personer och ingen har en susning om vad som sagts och lovats tidigare då inget dokumenterats.

Jag har 2 fall där jag varit i kontakt med kommunen, dels så funkar inte dagvattnnätet då det står som en fontän ur brunnarna och sen så är det några grannar som ställer trafikhinder över hela körbanan, dessa har jag i var och en av fallen varit i kontakt med kommunen 3 gånger med totalt 6 olika personer på 2 avdelningar, inte någon har en susning om tidigare anmälningar och alla är tacksamma att man hör av sig och i slutändan händer inget för de har annat att fundera på än att det blir halt när det forsar vatten på gatan på vintern.

Så ska man komma någon stans med kommunen så MÅSTE man ha papper eller mail från dem där problemet framgår tydligt och det även framgår tydligt att de mottagit och läst informationen man skickat.
Lite OT, men lite kul att du avslutar med att skriva:
"Så ska man komma någon stans med kommunen så MÅSTE man ha papper eller mail från dem där problemet framgår tydligt och det även framgår tydligt att de mottagit och läst informationen man skickat."

Men börjar inlägget med att du har problem med när du ringer kommunen.

Ja, du verkar ju redan veta lösningen ... ;)
 
Mikael_L skrev:
Lite OT, men lite kul att du avslutar med att skriva:
"Så ska man komma någon stans med kommunen så MÅSTE man ha papper eller mail från dem där problemet framgår tydligt och det även framgår tydligt att de mottagit och läst informationen man skickat."

Men börjar inlägget med att du har problem med när du ringer kommunen.

Ja, du verkar ju redan veta lösningen ... ;)
Ja man tar ju den seriösa vägen först och ringer och diskuterar problemet med den berörda avdelningen, att det dessvärre funkar mindre bra hos kommunen har jag ju fått lära mig genom dessa kontakter.

Sen kan det vara bra att ringa dem med, det skulle man göra vid flera olika moment under husbygget, vilket jag också gjorde, det var aldrig några problem med några av momenten, iaf inte från kommunens sida då de ändå inte behagade dyka upp så det vara bara att bygga vidare.
 
Tyvärr är det så att massor av människor ringer till kommunen för att dom vill att kommunen ska ta bort träd som skräpar ner eller ger skugga på fel ställe, vilket kommunen inte gör!
Kommunen tar bort skadade eller sjuka träd som riskerar att falla, var inte detta trädet dokumenterat dåligt och kommunen informerad så kommer du få ta skadan på din egen försäkring.

Tvistar man om huruvida kommunen visste om trädets skick eller om man har informerat kommunen så får man nog koppla in advokater och liknande, kolla vad rättskyddet på er försäkring täcker.
 
Pumba skrev:
Ja man tar ju den seriösa vägen först och ringer och diskuterar problemet med den berörda avdelningen, att det dessvärre funkar mindre bra hos kommunen har jag ju fått lära mig genom dessa kontakter.

Sen kan det vara bra att ringa dem med, det skulle man göra vid flera olika moment under husbygget, vilket jag också gjorde, det var aldrig några problem med några av momenten, iaf inte från kommunens sida då de ändå inte behagade dyka upp så det vara bara att bygga vidare.
Kan ju dock tillägga att när vi hade våra möten med kommunen så var iaf de punkter vi ringde in avcheckade i handläggarens lista så nått hände ju då, därav att jag trodde det även skulle funka på felanmälningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.