Nerre skrev:
Om jag stannar vid en korsning (eftersom det är väjningplikt) och står helt still, och så kommer det en bil från höger på den korsande vägen och genar i korsningen så han klipper min vänstra flygel. Hur i hela fridens namn kan jag vara vållande? Vad skulle jag ha gjort? Slängt i backen och panik-backat på en halv sekund? Man kan bara anses vållande om man hade haft möjlighet att påverka utgången, och den kan man inte i den situationen.

Och det är ju uppenbart att det går att styrka, det har ju postats bilder som klart och tydligt visar det.
Hur länge man stått still påverkar så klart. Har du stått still i 20 sekunder och släppt förbi 10 bilar så är ju det en annan sak än om du precis, precis hunnit stanna.

Jag vill, med en dåres envishet, hävda att bilderna inte säger något om hur länge någon stått still. Utöver det är det ännu ord mot ord huruvida TS stod still eller inte.

Det enda jag tror alla kan vara överens om, är att TS har passerat en skylt som visar att han ska lämna företräde.
 
DeesL skrev:
Du har rätt men fel, TS måste lämna företräde för motparten... under den tiden motparten befinner sig på huvudleden. Så fort motarten har lämnat huvudleden upphör väjningsplikten att gälla om inte fler fordon på huvudleden måste lämnas företräde.

När motparten väl har lämnat huvudleden så är han en trafikant på den mindre vägen likaväl som TS och då råder inte längre några företrädesregler eller särbehandlingar, då har motparten skyldighet att "falla in i ledet" som vem som helst.

Trafikförordningen säger att märket betyder
"att du har väjningsplikt mot alla forden på den korsande vägen"

"Väjningsplikt har den som kör in på huvudled, motortrafikled och motorväg. Där accelerationsfält saknas har föraren väjningsplikt mot fordon på den väg som föraren ämnar köra in på.
Det är helt rätt, OM, motparten har hunnit bli "inordnad i trafiken", typ hunnit passera korsningen och accelerat upp i rätt hastighet.
 
jimmy s skrev:
Det är just det scenariot som det handlar om.
Jag tycker inte man jämställa "gena i en korsning" med att "köra vänstertrafik".

Hur länge hade du stått still? var det för att släppa förbi motparten du stannade?
 
KoK skrev:
Det är helt rätt, OM, motparten har hunnit bli "inordnad i trafiken", typ hunnit passera korsningen och accelerat upp i rätt hastighet.
I detta fall befinner sig motparten fem meter in på TS väg och dessutom i mötande riktning. Där har TS ingen väjningsplikt.

Man kan dessutom inte hävda atg motparten ska få tid på sig att inordna sig i trafiken om han kör i TS körfält. Det skulle betyda att du kan bete dig hursom helst i en korsning sålänge någon annan har väjningsplikt.
Du har inte körkort hoppas jag!
 
KoK skrev:
Jag tycker inte man jämställa "gena i en korsning" med att "köra vänstertrafik".

Hur länge hade du stått still? var det för att släppa förbi motparten du stannade?
Släppte en bil innan så hur länge? Svårt att säga 1-2min möjligen.
 
jimmy s skrev:
Släppte en bil innan så hur länge? Svårt att säga 1-2min möjligen.
Se till att ditt vittne styrker det.
 
KoK skrev:
Det är helt rätt, OM, motparten har hunnit bli "inordnad i trafiken", typ hunnit passera korsningen och accelerat upp i rätt hastighet.
Läs §26 igen!

Den röda bilen får inte korsa den orange linje jag ritat in i bilden. Och det beror på att den smo ska svänga vänster i korsningen ska ligga så nära den orange linjen (körbanans mitt) som möjligt (orkar inte kolla upp vilken paragraf det är).

krock.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
KoK skrev:
Det är ju det jag försökt säga hela tiden! TS har väjningsplikt oavsett om motparten genar.
NEJ! TS motpart befinner sig näppeligen på en huvudled när han är i TS körbana. Därtill befinner sig motparten då på SAMMA körbana som TS och då har denne definitivt väjningsplikt mot fordon i mötande körbana.
 
KoK skrev:
Det har jag aldrig hävdat och det är väl knappast det scenariot denna tråd handlar om!
Jo, det är ju exakt precis det du hävdar, att TS har väjningsplikt mot den bil som körde på TS, i TS körfält.
 
Rent teoretiskt skulle det kunna vara så att Motparten har noterat att TS står still och lämnar företräde samt står långt ifrån korsningen och chansar därför lite och genar. TS har stått stilla i 2 min och noterar inte motparten utan släpper upp kopplingen och rullar en halvmeter framåt. Jag får erkänna att jag kanske fastnat lite väl mycket i det scenariot och det ber jag om ursäkt för.

Men beroende på vad som skrivet i skadeanmälningarna så kan det mycket väl vara så skadereglerarna uppfattar situationen.

Tänk också på att ett vittne ska styrks en version inte skapa en tredje version.
 
Redigerat:
TS har väjningsplikt mot korsande trafik, inte mötande trafik.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
KoK skrev:
Det är helt rätt, OM, motparten har hunnit bli "inordnad i trafiken", typ hunnit passera korsningen och accelerat upp i rätt hastighet.
Det verkar som du vänder upp och ner på begreppen, så länge motparten inte är inordnad i trafiken är motparten skyldig att väja för alla övriga fordon på den nya körbanan. Inte tvärtom, som du tycks argumentera.
 
KoK skrev:
Hur länge man stått still påverkar så klart. Har du stått still i 20 sekunder och släppt förbi 10 bilar så är ju det en annan sak än om du precis, precis hunnit stanna.
Var i lagen står hur länge man måste ha stått still, och vilken tid är det som gäller?
 
KoK skrev:
Jag försökt vara tydlig med att jag egentligen inte uttalar mig i den verkliga skuldfrågan 😄 utan från skadereglerarens perspektiv. Det kommer en anmälan om en kollision där ena bilen har väjningsplikt. Då blir det väldigt avgörande hur man uttrycker sig i skadeanmälan. Har TS till exempel skrivit att han stått still i 1-2 min och släppt förbi en annan bil och helt plötsligt blir påkörd av FN genande
Har absolut med det i min skadeanmälan och mitt vittne upplevde samma sak och har också skrivit så. Det som var synd är att den bilen som jag släppte fram innan det small inte stannade. Den såg säkert inte olyckan eftersom det var en lucka mellan de.
 
Och jag hävdar återigen att det har ingen betydelse huruvida TS stod still eller inte såvida han inte fört sitt fordon ut på den korsande vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.