30 334 läst · 255 svar
30k läst
255 svar
Vållande vid bilolycka? Stillastående i korsning.
Hur länge man stått still påverkar så klart. Har du stått still i 20 sekunder och släppt förbi 10 bilar så är ju det en annan sak än om du precis, precis hunnit stanna.Nerre skrev:Om jag stannar vid en korsning (eftersom det är väjningplikt) och står helt still, och så kommer det en bil från höger på den korsande vägen och genar i korsningen så han klipper min vänstra flygel. Hur i hela fridens namn kan jag vara vållande? Vad skulle jag ha gjort? Slängt i backen och panik-backat på en halv sekund? Man kan bara anses vållande om man hade haft möjlighet att påverka utgången, och den kan man inte i den situationen.
Och det är ju uppenbart att det går att styrka, det har ju postats bilder som klart och tydligt visar det.
Jag vill, med en dåres envishet, hävda att bilderna inte säger något om hur länge någon stått still. Utöver det är det ännu ord mot ord huruvida TS stod still eller inte.
Det enda jag tror alla kan vara överens om, är att TS har passerat en skylt som visar att han ska lämna företräde.
Det är helt rätt, OM, motparten har hunnit bli "inordnad i trafiken", typ hunnit passera korsningen och accelerat upp i rätt hastighet.DeesL skrev:Du har rätt men fel, TS måste lämna företräde för motparten... under den tiden motparten befinner sig på huvudleden. Så fort motarten har lämnat huvudleden upphör väjningsplikten att gälla om inte fler fordon på huvudleden måste lämnas företräde.
När motparten väl har lämnat huvudleden så är han en trafikant på den mindre vägen likaväl som TS och då råder inte längre några företrädesregler eller särbehandlingar, då har motparten skyldighet att "falla in i ledet" som vem som helst.
Trafikförordningen säger att märket betyder
"att du har väjningsplikt mot alla forden på den korsande vägen"
"Väjningsplikt har den som kör in på huvudled, motortrafikled och motorväg. Där accelerationsfält saknas har föraren väjningsplikt mot fordon på den väg som föraren ämnar köra in på.
I detta fall befinner sig motparten fem meter in på TS väg och dessutom i mötande riktning. Där har TS ingen väjningsplikt.KoK skrev:
Man kan dessutom inte hävda atg motparten ska få tid på sig att inordna sig i trafiken om han kör i TS körfält. Det skulle betyda att du kan bete dig hursom helst i en korsning sålänge någon annan har väjningsplikt.
Du har inte körkort hoppas jag!
Läs §26 igen!KoK skrev:
Den röda bilen får inte korsa den orange linje jag ritat in i bilden. Och det beror på att den smo ska svänga vänster i korsningen ska ligga så nära den orange linjen (körbanans mitt) som möjligt (orkar inte kolla upp vilken paragraf det är).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
NEJ! TS motpart befinner sig näppeligen på en huvudled när han är i TS körbana. Därtill befinner sig motparten då på SAMMA körbana som TS och då har denne definitivt väjningsplikt mot fordon i mötande körbana.KoK skrev:
Rent teoretiskt skulle det kunna vara så att Motparten har noterat att TS står still och lämnar företräde samt står långt ifrån korsningen och chansar därför lite och genar. TS har stått stilla i 2 min och noterar inte motparten utan släpper upp kopplingen och rullar en halvmeter framåt. Jag får erkänna att jag kanske fastnat lite väl mycket i det scenariot och det ber jag om ursäkt för.
Men beroende på vad som skrivet i skadeanmälningarna så kan det mycket väl vara så skadereglerarna uppfattar situationen.
Tänk också på att ett vittne ska styrks en version inte skapa en tredje version.
Men beroende på vad som skrivet i skadeanmälningarna så kan det mycket väl vara så skadereglerarna uppfattar situationen.
Tänk också på att ett vittne ska styrks en version inte skapa en tredje version.
Redigerat:
Det verkar som du vänder upp och ner på begreppen, så länge motparten inte är inordnad i trafiken är motparten skyldig att väja för alla övriga fordon på den nya körbanan. Inte tvärtom, som du tycks argumentera.KoK skrev:
Har absolut med det i min skadeanmälan och mitt vittne upplevde samma sak och har också skrivit så. Det som var synd är att den bilen som jag släppte fram innan det small inte stannade. Den såg säkert inte olyckan eftersom det var en lucka mellan de.KoK skrev:Jag försökt vara tydlig med att jag egentligen inte uttalar mig i den verkliga skuldfrågan 😄 utan från skadereglerarens perspektiv. Det kommer en anmälan om en kollision där ena bilen har väjningsplikt. Då blir det väldigt avgörande hur man uttrycker sig i skadeanmälan. Har TS till exempel skrivit att han stått still i 1-2 min och släppt förbi en annan bil och helt plötsligt blir påkörd av FN genande